Jag och frun, (mest frun), vill ha en stor sten stående vid infarten med husnummer på.
Frågan är dock hur jag ska få den att stå stadigt. Vill helst inte gjuta. Nån som har någon bra ide?
Bakom stenen är det för övrigt en sluttning, skulle vara tråkigt om den välte ner där.
Stenen har måtten: H110cm B70cm D40cm.
Bild på var den ska stå, tänkte där stenarna ligger nu.
Frågan är dock hur jag ska få den att stå stadigt. Vill helst inte gjuta. Nån som har någon bra ide?
Bakom stenen är det för övrigt en sluttning, skulle vara tråkigt om den välte ner där.
Stenen har måtten: H110cm B70cm D40cm.
Bild på var den ska stå, tänkte där stenarna ligger nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Gräva ner halva stenen.
- Två snestag i ca 45°vinkel mot stenstolpen, nedgrävda minst en meter vardera, samt 90° mellan stagen, samt skruvade/limmade i stenstolpen.
- Slå ner ett riktigt grovt rör/spett 1,5-2m ner i marken samt låta typ en meter vara över mark, borra hål i stenstolpen och trä stolpen på röret/spettet.
- Två snestag i ca 45°vinkel mot stenstolpen, nedgrävda minst en meter vardera, samt 90° mellan stagen, samt skruvade/limmade i stenstolpen.
- Slå ner ett riktigt grovt rör/spett 1,5-2m ner i marken samt låta typ en meter vara över mark, borra hål i stenstolpen och trä stolpen på röret/spettet.
Stenen är "spetsig", så tror du det funkar att bara gräva ner den 1/3Demmpa skrev:- Gräva ner halva stenen.
Stenen är spetsig, så tror du det räcker att gräva ner den ca 1/3? Tänkte slå ner ett par grova (8mm) armeringsjärn som stöd i bakkant med.Demmpa skrev:- Gräva ner halva stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera lite på hur gravstenar monteras, dessa står bara utan att några barn leker på dom (ja det händer att barn klättrar på gravstenar).
Kommer något barn klättra på er stolpe?
Kommer plogbilen att trycka snö mot stolpen?
Vilken ände av stenen vill ni ha uppåt?
https://www.stenhuggeri.se/montering/
Kommer något barn klättra på er stolpe?
Kommer plogbilen att trycka snö mot stolpen?
Vilken ände av stenen vill ni ha uppåt?
https://www.stenhuggeri.se/montering/
Barn finns i området, så är inte helt omöjligt att nån kommer att klättra på den.Demmpa skrev:
Den kommer att stå så utrymme för plogvall finns. Sen blir det smala änden uppåt.
Den där var väl inte så stor?
Hursomhelst, den är ju lite konisk så gräv ner det till 1/3 av höjden i backen så står den nog.
Hursomhelst, den är ju lite konisk så gräv ner det till 1/3 av höjden i backen så står den nog.
Redigerat:
Hur hög vill du att den ska vara över marken? Vill du att det ska se ut som en sten som står där är det ju gravstens varianten med in borrade järn eller utanpåliggande stadig järn som skruvas i stenen. Ska den grävas ner så beror det mycket på var stenens tyngdpunkt är. Denna bör inte hamna långt över markhöjd för att stenen ska stå still och har du nu en slänt bakom så behövs det nog stagas. Och hur som så tror jag du behöver gjuta om de inte bara vill ha typ halva stenen stickande upp som det blir vid bara grävning och stöttning med sten mm under marknivå.
Tyngdpunkten ligger lågt, då den smalnar av på alla leder, så testar att gräva ner den 1/3. Sen får vi se om den står kvar i värsta fall får man väl gjuta fast den senare.snuttjulle skrev:Hur hög vill du att den ska vara över marken? Vill du att det ska se ut som en sten som står där är det ju gravstens varianten med in borrade järn eller utanpåliggande stadig järn som skruvas i stenen. Ska den grävas ner så beror det mycket på var stenens tyngdpunkt är. Denna bör inte hamna långt över markhöjd för att stenen ska stå still och har du nu en slänt bakom så behövs det nog stagas. Och hur som så tror jag du behöver gjuta om de inte bara vill ha typ halva stenen stickande upp som det blir vid bara grävning och stöttning med sten mm under marknivå.
Jag vill inte leka polis, men kom ihåg att barn har dött av fallande gravstenar. Och då är det ändå på kyrkogårdar där man kanske inte borde leka allt för vildsint.
Jag skulle gjutit fast den på en gång.
Jag skulle gjutit fast den på en gång.
Gräv ner den med en tredjedel ungefär, det borde väl räcka?
Själv hade jag hellre satt husnumret på fasaden på huset men det beror på att jag är lite lat och inte skulle orka baxa omkring med en stor sten bara för att ha den som sifferhållare.
Själv hade jag hellre satt husnumret på fasaden på huset men det beror på att jag är lite lat och inte skulle orka baxa omkring med en stor sten bara för att ha den som sifferhållare.
Gräva ner 1/3 ger att den kommer sticka upp ca 74cm vilket inte blir speciellt stort enligt mig. Men å andra sidan tycker jag inte det om 110cm heller.
Och då du själv påpekar att det sluttar ner bakom är jag tveksam om 1/3 del räcker. Svårt att se hur långt det är till sluttningen.
Och då du själv påpekar att det sluttar ner bakom är jag tveksam om 1/3 del räcker. Svårt att se hur långt det är till sluttningen.