Tjo,
Jag ska sätta upp en avskiljningsvägg mellan sov- och vardagsrum och den ska vara så tunn som möjligt (45mm reglar cc 45cm). Jag vill dock hänga upp ett par elgitarrer på väggen (som ska tapetseras) och det känns lite vekt med gips. Helst hade jag velat ha plywood men det är ju inte bra som tapetunderlag. Finns det ngn gipsliknande skiva som är lite kraftigare månne?
/M

Sätt en osb under gipset

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
M matknu skrev:
Tjo,
Jag ska sätta upp en avskiljningsvägg mellan sov- och vardagsrum och den ska vara så tunn som möjligt (45mm reglar cc 45cm). Jag vill dock hänga upp ett par elgitarrer på väggen (som ska tapetseras) och det känns lite vekt med gips. Helst hade jag velat ha plywood men det är ju inte bra som tapetunderlag. Finns det ngn gipsliknande skiva som är lite kraftigare månne?
/M
Sätt plywood mellan reglarna där du tänkt hänga upp något. Det bygger inget. Gipsa den sidan du ska ha gitarrena på först, och ”häng” plywoodremsorna i gipsen. Det är enklast.

• Gilla
Byggmil och 4 till
  • Laddar…
D
Kortla där gitarrerna ska hänga om du måste ha enkelgips. annars sätt plyfa/osb/spån och sen gips, eller dubbelgips.

D
Även ultraboard och sån fermacell.

D
T tergo skrev:
15 mm brandgips hårdare-styvare skiva

[länk]
Cool! Är detta som en vanlig 13 mm skiva som är 15 mm, eller har som gjort något special mer? :)

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Cool! Är detta som en vanlig 13 mm skiva som är 15 mm, eller har som gjort något special mer? :)
den är hårdare, lättare att såga än att skära när man kapar den, samt att den motsvarar dubbla gips i brandskydd

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D
T tergo skrev:
den är hårdare, lättare att såga än att skära när man kapar den, samt att den motsvarar dubbla gips i brandskydd
Coolt! Tack för du delar med dig. Sån skulle jag nog haft ist för enkelgips som jag satte på en vägg för att slippa flytta karm eller sätt klack på fodret.

Ultraboard om du bara kan/vill ha en skiva och vill ha gipset övriga egenskaper, det går att skruva direkt i den eller sätta gipsankare/Molly. Spånskiva funkar annars att tapetsera.
Alternativt så skruvar du fast hängarna på en dekorativ bräda/skiva. En fördel med det är att guitarrerna hamnar en bit längre från väggen.
Det finns färdiga lösningar men det är roligare att göra något musikinspirerat själv.

många överskattar ultraboarden (finns flera andra) egenskaper, den är absolut hårade och klarar mer laster men inte mer moment.
så det hjälper sällan att nyttja denna skiva.

mycket bättre att fälla in osb mellan reglarna alternativt använda plåtband

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.