Hej,

jag funderar på att snickra till en bänk lite i denna stilen

Trädäck formad som en bänk anpassad till stenhällens konturer på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På en stenhäll vi har på tomten. Hällen ser ut såhär:

Stenig trädgårdshäll med mossa och gräs, föreslagen plats för en diskret bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att sitsen skulle vara nere i ”dalen” så bänken syns så lite som möjligt. Nu till frågan. Hur gör jag för att på bästa sätt få bänken att stå stadigt? Jag vill helst inte göra någon åverkan på själva hällen, så att skruva i stolpskor eller liknande skulle jag vilja undvika. Går det att gjuta betong uppepå en plastduk plus någon typ av ”väggar”, så att det följer berget perfekt för att sedan avlägsna plasten och sen använda det betongblocket som stöd (dvs. gjuta fast stolpskor eller liknande i det)?

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?
 
Varför vill du inte förankra i stenen?
 
Är det en spricka i berget mitt i bilden går det kanske slå i en bergkil som bergsklättrarna säkrar sig med.

Att skruva fast något behöver ju inte vara så dramatiskt, gör man ett bra stöd som följer berget kan det räcka med 2 st 5mm skruvar, brun plugg i ett 8 mm hål för att det inte ska glida omkring.

Protte
 
F falkn skrev:
Varför vill du inte förankra i stenen?
det var mest för att det kändes tråkigt att göra åverkan på berget om vi skulle bestämma oss för att ta bort bänken vid ett senare tillfälle, Men det är kanske inte behöver vara något att haka upp sig på...
 
prototypen prototypen skrev:
Är det en spricka i berget mitt i bilden går det kanske slå i en bergkil som bergsklättrarna säkrar sig med.

Att skruva fast något behöver ju inte vara så dramatiskt, gör man ett bra stöd som följer berget kan det räcka med 2 st 5mm skruvar, brun plugg i ett 8 mm hål för att det inte ska glida omkring.

Protte
ja, okej, men då tänker du att jag borde göra min betong-lösning, men även fästa den i berget för att få lite extra stabilitet. Det tycker jag låter rimligt. Eller hade du någon annan idé om hur jag kan gå tillväga för att göra ett bra stöd som följer berget?
 
Nej helt i trä, låt sticksågen gå varm och figursåga så det passar mot berget.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.