Hej,

Jag och min man fick för tre månader sedan möjlighet att få flera lass med fylle. Väldigt fin lera. Denna toppade vi med matjord för att så gräsmatta. Detta gjorde vi eftersom vi hade en väldigt sluttande och ojämn tomt. Så vi fyllde ut och hade grävmaskinist här i flera dagar. Byggingenjören och grävaren sa att L-stöd inte behövdes. Det skulle räcka såhär.

Nu efter ett tag har vi upptäkt att slänten har börjat rasa/spricka i kanterna.
Vad kan vi göra? Helst utan att sätta mur, då tomten nedanför inte är vår.
Kan man lägga sten? Nät?
Se bilder nedan.

Skulle vara så tacksam för tips!

Erosion i slänt med grästäckt yta ovanför och sprickor i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutsådd gräsmatta på en sluttande tomt med synlig erosion och sprickbildning längs kanten.
Skapa konto
Nysådd gräsmatta med synliga sprickor och ras i lerbaserad slänt.
Skapa konto
Sluttande tomt med nygräs och synliga sprickor i jorden som visar tecken på ras längst en kant.
Skapa konto

IsabellaH IsabellaH skrev:
Hej,

Jag och min man fick för tre månader sedan möjlighet att få flera lass med fylle. Väldigt fin lera. Denna toppade vi med matjord för att så gräsmatta. Detta gjorde vi eftersom vi hade en väldigt sluttande och ojämn tomt. Så vi fyllde ut och hade grävmaskinist här i flera dagar. Byggingenjören och grävaren sa att L-stöd inte behövdes. Det skulle räcka såhär.

Nu efter ett tag har vi upptäkt att slänten har börjat rasa/spricka i kanterna.
Vad kan vi göra? Helst utan att sätta mur, då tomten nedanför inte är vår.
Kan man lägga sten? Nät?
Se bilder nedan.

Skulle vara så tacksam för tips!

[bild] [bild] [bild] [bild]
kullersten? Skulle funka iaf. Finns tyg kokosnätstyg som man nubbar fast och sen täcker med massa marktäckare med. Brukar man göra vid flodbankar för att förhindra erosion. Även gräs skulle binda jorden lite, men blir bökigt att klippa..

bygg en riktig mur i trå etapper med planteringar och buskar i.. men kostar pengar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.