Hej, vet inte riktigt hur jag ska göra för att få detta stabilt, alla tips är välkommna :)

Jag bygger mellan två sovrum en garderobsvägg med ikea pax garderober + en vit garderob som är vänd mot hallen, dom står på en sockel som är 60 cm byggt av reglar 45x70. Kommer även regla i tak. och runt där jag kan.

Min tanke är att rama in pax garderoberna så de ser ut som dom är inbyggda i väggen, tänkte här att rama in det genom att lägga mdf eller gips ovanpå och runt garderoberna, vad är att föredra?

Sen på baksidan köra osb skiva och skruva in i garderoberna där jag kan, då det är 3st 100 cm garderober vet jag inte hur stabilt det blir? Därefter köra gips på osb skivorna och skruva cc 45 med mindre gips skruvar typ 20mm om de finns och håller?

Hur hade ni gjort i detta fall utan att regla en hel vägg?

Tacksam för svar.

• Tom inbyggd garderob utan dörrar, grå hyllplan, ljus vägg, delvis synligt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under konstruktion med gipsskivor, synliga metallstommar och elektriska kablar.
    Skapa konto
Eftersom det är två sovrum bör du ha en riktig vägg på baksidan. Är det en tillfällig lösning så att du drar dig för att ändra planlösningen?

S Småbrukaren skrev:
Eftersom det är två sovrum bör du ha en riktig vägg på baksidan. Är det en tillfällig lösning så att du drar dig för att ändra planlösningen?
Hej, ingen tillfällig lösning, har bara så ont om plats så har svårt att sätta reglar bakom garderoberna, isåfall hade jag behövt göra om sockeln jag byggt där garderoberna står på för att kanske kunna få till en vägg men har ändå svårt att se om de kommer få plats. Då måste jag ta plats från dörrarna, här är en bild till.

• Renovering pågår, vit bokhylla, trästommar, oavslutat utrymme, innerdörr, ljusinläpp från taket.
    Skapa konto
Gjorde något liknande. 2 st pax 100cm åt ena hållet och 2 st pax 60cm åt andra hållet. Reglade upp och runt garderoberna och även fäste i tak/ sidoväggarna drevade isolering runt. Sen enbart gips på baksidorna. Som skruvades i stommarna. Lite meck när dottern ville ha tavlor på väggen då fick jag måtta lite för att få tavelkroken i kanten på stommen annars hade spiken hamnat inuti garderoben.
Tokstsbilt och när man fyllt på med textil i garderoberna så hör man inget mellan.
Finns lite bilder i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-ersaetta-med-ikea-pax.359794/#post-3499654

putte22 putte22 skrev:
Gjorde något liknande. 2 st pax 100cm åt ena hållet och 2 st pax 60cm åt andra hållet. Reglade upp och runt garderoberna och även fäste i tak/ sidoväggarna drevade isolering runt. Sen enbart gips på baksidorna. Som skruvades i stommarna. Lite meck när dottern ville ha tavlor på väggen då fick jag måtta lite för att få tavelkroken i kanten på stommen annars hade spiken hamnat inuti garderoben.
Tokstsbilt och när man fyllt på med textil i garderoberna så hör man inget mellan.
Finns lite bilder i denna tråd.
[länk]
ok nice tackar, körde du 120 eller 90 cm breda gips skivor på dom 100 cm garderoberna därbak?

Gipsskivorna satt kvar. När rev ut dom gamla masonitgsrderoberna. Skivorna höll ihop av flera lager tapet 😅. Sen massa lim på baksidan av nya stommarna och måttade och skruvade gipsskruv i gavlarna på nya stommarna.

Dreva alla mellanrum. Även om det är kläder i garderoberna så kommer mellanrummen släppa igenom ljud.
Om sen isolering och gips eller osb och gips är bäst ut ljudsynpunkt får någon annan svara på. Eftersom det är en mindre yta blir inte ultra board så dyrt om du vill kunna skruva upp saker och den är tyngre så den dämpar antagligen vissa ljud bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.