Har 2 Inspektionsluckor, en mindre 250x250, samt en stor för ett golvvärme fördelar skåp på ca 1m2, som jag vill måla in i Väggens kulör. Funkar väggfärg att spruta och få hyfsad "lack finish" . Tänkte dra lite primer jag köpt för glas/metall etc. Tror det är en form av etsande primer för att få fäste på nuvarande färg.

Har en Wagner WAGNER FLEXIO 590. tror ni det är görbart, eller bör man köpa kulör anpassad lack. Känns som ett dyrt projekt för 1/2 liter färg när burken med väggfärg står där.

Nästa fråga, om jag nu kör väggfärg hur hårt vågar jag späda? Färgsprutan har 2 behållare varav en för tjock väggfärg, och en är för Lack och lasyr. Den senare känns ju mer rätt för ett "lackjobb" men samtidigt är ju detta i grunden en annan färg sås akll det funka så måste jag nog tunnad en en hel del. Frågan är om det är en fördel att späda ner den till mer tunnflytande och spruta med den senare som har "finare" munstycke.

Har dessutom en gravity behållare, får små mängder och tunn färg. Den är ju ännu finare. Har dock aldrig provat varken den större "lackbehållren" eller gravtity behållaren. Så lite fundersam på hur den kommer fungera med en väggfärg.

Är väl bara att testa, men när jag väl börjat så är det lite point of no return.:)

Två elektriska färgsprutor, gula och svarta, isolerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Professionell färgspruta, eldriven, genomskinlig behållare, gult och svart handtag, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatera mig själv.
Testade igår. Blir ok, men inte lack finish. Lite mitt emellan en sprutlackad och finrollad yta.
I all hast glömde jag dessutom prima den ena detaljen, så där har jag fått "punkter" i färgen där den inte fäster" på pulver lacken under. Blir till att slipa och göra om.

Än så länge har jag bara gjort ramar och en mindre lucka. Har den större luckan kvar. Den känner jag inte resultatet är tillräckligt tillfredsställande för. Skall nu testa att späda färgen lite ytterligare och prova att köra den i en trycklufts lackspruta istället. Blir det inte bättre så blir det till att köpa riktig bruten lack. Då kommer jag dock inte få samma matchning, då jag inte kommer lyckas nå samma glanstal.
 
Nu vet jag inte om tiden, arbetet, och kostnaden är ointressant. Men då jag själv jobbar med sprutmålning, vet jag att det tar längre tid. Blir mycket mer arbete, och kostar mer att sprutmåla så små saker. Det tar mycket tid och arbete att blanda färgen rätt och justera tryck/flöde/munstycke så det blir bra. Det går på så sätt även åt mycket färg.
Sen är det bra att träna, varför man ändå kan krångla lite. Förhoppningsvis blir även resultatet bättre i slutändan.
Tyvärr är det svårt att ge råd såhär. Det handlar mest om att prova sig fram. Det fungerar dock med vanlig väggfärg. Du behöver inte heller vara rädd för att späda för mycket. Det som står på färgburken brukar inte stämma. Späd helst med varmt/kokande vatten.
 
Slipa bara färgen på luckan o rolla med färgen ospädd ingen ide att krångla med spruta om det skall smälta in med väggarna
 
A AG A skrev:
Nu vet jag inte om tiden, arbetet, och kostnaden är ointressant. Men då jag själv jobbar med sprutmålning, vet jag att det tar längre tid. Blir mycket mer arbete, och kostar mer att sprutmåla så små saker. Det tar mycket tid och arbete att blanda färgen rätt och justera tryck/flöde/munstycke så det blir bra. Det går på så sätt även åt mycket färg.
Sen är det bra att träna, varför man ändå kan krångla lite. Förhoppningsvis blir även resultatet bättre i slutändan.
Tyvärr är det svårt att ge råd såhär. Det handlar mest om att prova sig fram. Det fungerar dock med vanlig väggfärg. Du behöver inte heller vara rädd för att späda för mycket. Det som står på färgburken brukar inte stämma. Späd helst med varmt/kokande vatten.
Lite är det definitivt för att lära. Har sprutmålat en del i mina dagar. Men är absolut inget proffs. Det som är helt nytt för mig är att spruta med väggfärg och denna typ av sprutor. Har ju köpt en större och en mindre Wagner för väggfärg. men tyckte resultatet blev sådär, jämfört med vad jag gjort med en vanligt trycklyftsspruta. Eftersom jag har det också, så tänkte jag det kan vara intressant att se hur jag kan få till det. Tid är minsta problemet. Har lagt så oerhört mycket tid redan på meningslösa saker i bygget, så varför inte några till:) Handlar ju bara om någon extra timme eller två. Har lagt mer tid på att utreda än vad genomförandet tar:)

Kostnad är ju just skälet varför jag trixar med väggfärgen. Har några liter över i rätt kulör. Har varit inne på att rólla också som @Bo arnold föreslår. men då kommer jag ju inte veta hur det kan bli:)
 
Även om man kanske kan kalla mig proffs, så tar det även mig timmar ibland. Dels har även jag flera sprutor av olika typ. Sen är ingen färg lik den andra, samt att materialen är olka. Innan man är nöjd med alla justeringar, märker man att skulle ha hunnit måla/rolla det flera gånger om:D
 
Då är det gjort.
Riktigt nöjd, inte som en pulverlack, men slätare än roller.
Körde med tryckluftsspruta. Klart bättre än första testet med wagner 590. Ett rum med vägguttag och fönsterutsikt över träden, en väg och en parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit inspektionslucka på vägg, mörkt marmormönster, trägolv, modern interiör, rena linjer, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A bygg och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Då är det gjort.
Riktigt nöjd, inte som en pulverlack, men slätare än roller.
Körde med tryckluftsspruta. Klart bättre än första testet med wagner 590.[bild][bild]
Blev riktigt snyggt det där!

Ska göra samma sak tänkte jag. Har luckorna hållit sig fina? Vilket förarbete gjorde du med luckorna? Osäker här vad som behövs för att få färgen att fästa ordentligt.
 
TheDEF TheDEF skrev:
Blev riktigt snyggt det där!

Ska göra samma sak tänkte jag. Har luckorna hållit sig fina? Vilket förarbete gjorde du med luckorna? Osäker här vad som behövs för att få färgen att fästa ordentligt.
Hållit fantastiskt bra. Rummen ahr bara använts ett halvår. Men båda sitter i barnens rum så...
Jag mattde av ytan lätt med en fint sandpapper. Kommer inte ihåg, men det var nog K400 eller likande. Körde med en primer på sprayburk ett lager först, från Biltema. Glömde det på den ena detaljen, då satte sig inte färgen sig helt jämnt på lacken under. Beror säkert på hur bra man slipat. Men jag rekommenderar definitivt att prima först.

Jag använde denna https://www.biltema.se/bilvard/bilu...MIqea_loyIhQMVY2GRBR0JlQvpEAQYAyABEgL7y_D_BwE
 
  • Gilla
TheDEF
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hållit fantastiskt bra. Rummen ahr bara använts ett halvår. Men båda sitter i barnens rum så...
Jag mattde av ytan lätt med en fint sandpapper. Kommer inte ihåg, men det var nog K400 eller likande. Körde med en primer på sprayburk ett lager först, från Biltema. Glömde det på den ena detaljen, då satte sig inte färgen sig helt jämnt på lacken under. Beror säkert på hur bra man slipat. Men jag rekommenderar definitivt att prima först.

Jag använde denna [länk]
Stort tack för svar och all info! Låter som det hållit tillräckligt bra, ingen målad yta tål ju allt. Misstänkte att det är klokt att köra rätt typ av primer, vill inte behöva göra om arbetet. Tar och köra på samma metod, skulle vilja slutmåla med samma färg som väggen så glansen blir samma och den smälter in mer :)
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.