Hej.

Jag har fått problem med rören efter en varmdusch imorse, är det någon som har någon gissning vad problemet kan vara och hur man skulle gå tillväga för att lösa detta problem?

Värt att notera är att det finns en varmvattenbredare i anslutning och problemet är i ett attefallshus. Detta problem har aldrig hänt förut och huset är ca. 5 år gammalt.

All hjälp uppskattas :)

Mvh

• Rörsystem i attefallshus, visande anslutningar och ventiler efter problem med varmvatten efter dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut att läcka på flera ställen. Har den frusit sönder? Lite svårt att se exakt var det läcker, men det ser ut som det kan vara sprickor i den svarta fördelaren, i så falla bara att byta ut.

Om det har frusit så finns risk att fler saker drabbats. Blandare, tvättmaskin, diskmaskin osv. Själva Pexrören (de transparanta slangarna) tål frysning relativt bra.

Saknas en gavel?

Krilleman
Det ser ut som du har fler än ett problem...

Är matningen för varmvatten som jag ritat in med röd pil?
Då saknar du proppen/gaveln på fördelaren, för den är öppen.

Och även på kallvattenfördelaren verkar det spruta vatten.

Frysskada?

VVS-fördelare med markerade läckagepunkter för varmvatten och kallvatten. Möjliga saknade proppar och frysskador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, proppen/gaveln hade jag skruvat loss när jag skulle felsöka själv i all hast på morgonen.

Det enda problemet är att det sprutar ”kallvatten” när man sätter igång vattnet.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Saknas en gavel?
Nej, den finns och är påsatt

För mig ser det ut som en spricka på den svarta fördelaren, vilket får mig att misstänka frysning.

H hempularen skrev:
Ser ju ut att läcka på flera ställen. Har den frusit sönder? Lite svårt att se exakt var det läcker, men det ser ut som det kan vara sprickor i den svarta fördelaren, i så falla bara att byta ut.

Om det har frusit så finns risk att fler saker drabbats. Blandare, tvättmaskin, diskmaskin osv. Själva Pexrören (de transparanta slangarna) tål frysning relativt bra.
Det KAN absolut ha frusit, är det bara att byta ut den svarta fördelaren vore det ju toppen.

Förhoppningsvis är det inget mer som har gått/frusit sönder.
H hempularen skrev:
För mig ser det ut som en spricka på den svarta fördelaren, vilket får mig att misstänka frysning.

M Mikael Wolkonski skrev:
Det KAN absolut ha frusit, är det bara att byta ut den svarta fördelaren vore det ju toppen.

Förhoppningsvis är det inget mer som har gått/frusit sönder.
Vet du på rak arm om man som lekman byta ut en fördelare eller skall det bytas av en fackman för att uppfylla ev garantier/försäkringar?

Men är det en spricka i det svarta? Ser så ut, men är inte jättetydligt på filmen.

Hur man sedan byter fördelaren får du kolla med någon som vet. de där blåa och röda kopplingarna vet jag inte hur de fungerar.

O
H hempularen skrev:
Hur man sedan byter fördelaren får du kolla med någon som vet. de där blåa och röda kopplingarna vet jag inte hur de fungerar.
Jag tycker det det ser ut som Uponors Q&E-system. Det betyder "Quick and Easy" och då i bemärkelsen att det är snabbt och smidigt att montera. Att demontera ligger dock någonstans mellan svårt och omöjligt.

Systemet fungerar så att man har ett trär på ringen, expanderar röret med ett särskilt verktyg och sen trycker dit det på plats innan röret hinner återta sin ursprungliga form. För att få loss det kan man värma och dra loss, men oftast skär folk bort alltihop och börjar om. Det där med att värme är lättare på en metallkoppling, vet inte hur det funkar på plast.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.