Så länge det ligger stilla och TS inte gräver runt/under så hade jag hällt på en säck betong bara.
Om det är sprucket på undersidan och läcker avlopp, så är det kanske vettigare att knacka bort den delen och ersätta med en provisorisk mellansträcka med JET-koppling och plaströr.
Knacka bort muffen så det blir två släta ändar, stick in plaströr medströms och JET/Gummimanchett motströms.
Gjut in plaströret med betong.
Om det är sprucket på undersidan och läcker avlopp, så är det kanske vettigare att knacka bort den delen och ersätta med en provisorisk mellansträcka med JET-koppling och plaströr.
Knacka bort muffen så det blir två släta ändar, stick in plaströr medströms och JET/Gummimanchett motströms.
Jag tog bort röret och Satt dit en manchett 110/200.corre skrev:Så länge det ligger stilla och TS inte gräver runt/under så hade jag hällt på en säck betong bara.
Upptäckte då att det ändå läckte. Tog då bort allt igen och grävde ut lite försiktigt under och upptäckte att det var en springa på 1.5cm mellan betongrören. Sprejade in stenlim i springan så får jag hoppas att det blir tätt.
Annars så får det bli gjutning 😞
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle det fungera att gräva lite försiktigt under röret och sedan täta med läckagebandgade. http://www.sealgo.se/ har en sådan produkt, Även Biltema har något liknande http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Tillbehor/Sjalvvulkaniserande-tejp-2000035785/
Just lagning av betong rör har jag nu problem med. Vet inte om förra ägaren som nu är död eller om det är en rörmokare som har gjort försök att laga, men det har inte lyckats. Och nu kan jag inte gå på toa. Någon innan vi köpte huset har också spolat ner onämbara saker, så vi har kronstopp och läckande rör, det doftar gott i källaren. Jag tänkte lyckas få bort stoppet innan jag byter ut dom gamla rören/ eller går på med nytt rör på det gamla, skarven ligger under voten på huset. Såg på ett annat Forum här att folk stoppar in plast rör i gamla betong rören, det tyckte jag var smart. För att jag ska lyckas med det då måste stoppet bort. Jag tänkte prova att köra in ett plast avlopps rör med den försöka ha sönder det som orsakar stoppet. Laga betong rör är inte att rekomentera, har det inte luktat skit i huset så kommer det garanterat göra det sedan. På det här hålet hade någon lagt ett klyvet 200 mm plast rör. På ett mindre hål hade någon limmat fast en plåbit båda lagningarna läckte, och jag antar att då räcker inte vatten trycket till att putta papper ner i brunnen, finns det då andra saker också då blir det stopp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder