tyvärr har något hänt som vi visste om att det skulle hända in en viss tid när vi väl tog över vårat hus.
Avloppsröret till duschrummet har sprucket något rejält(ner mot källarvåningen) ca 90cm(ni ser på bilderna)
Ett stambyte ska göra inom några månader men ville kolla ifall det finns något sätt att fixa det provisoriskt bara.
Är själv snickare så händig är jag men vvs är inte mitt område men har gjort ett och annat så är inte nybörjare även om det inte är mitt område.
Kom gärna med förslag om det är möjligt att fixa det tills det är dags för vårat stambyte.
/Emerson
Avloppsröret till duschrummet har sprucket något rejält(ner mot källarvåningen) ca 90cm(ni ser på bilderna)
Ett stambyte ska göra inom några månader men ville kolla ifall det finns något sätt att fixa det provisoriskt bara.
Är själv snickare så händig är jag men vvs är inte mitt område men har gjort ett och annat så är inte nybörjare även om det inte är mitt område.
Kom gärna med förslag om det är möjligt att fixa det tills det är dags för vårat stambyte.
/Emerson
Ett avloppsrör har ju inget direkt tryck, så en tillfällig lagning kan göras enkelt.
Gummiduk plus slangklammer.
Belzona brukar vi använda på jobbet för tillfälliga lagningar med lågt tryck.
Kanske kan du till ich ned komma undan med silikon, med tanke på att det är så tillfälligt, om ni kollar till det regelbundet.
Kanske kan du till ich ned komma undan med silikon, med tanke på att det är så tillfälligt, om ni kollar till det regelbundet.
krilleman kommer säkert komma med något bra trick.
Själv hade jag bytt ut den spruckna biten med motsvarande plaströr och fernco koppling.
Själv hade jag bytt ut den spruckna biten med motsvarande plaströr och fernco koppling.
Det finns något som kallas protectorbinda eller rostskyddsbinda, som är en extremt klistrig binda på rulle. Med sådan har jag gjort många provisoriska lagningar på gamla avloppsrör.
Närmaste rörmokare borde kunna ta hem sådan om de inte redan har.
Annars finns det t ex här:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/novipro-rostskyddsbinda-100mm-l10m.html
EDIT: Ser nu att röret ser rejält sprucket ut, så om det trillar bort bitar så är nog byte det enda alternativet
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/novipro-rostskyddsbinda-100mm-l10m.html
EDIT: Ser nu att röret ser rejält sprucket ut, så om det trillar bort bitar så är nog byte det enda alternativet
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Om du är beredd att lägga några hundralappar så såga av det trasiga rörsegmentet med tigersåg (rätt blad!) eller kaptrissa. Måtta in ett 110 mm grått avloppsrör och såga till. Fäst med två gummimuffar med stora rörklämmor (modell Fernco, finns billiga pirat på Biltema - 169 kr!). Det måste finnas typ 10-15 mm bakom röret till väggen för att de ska gå in. Annas får du såga bort en del av väggen också.
Jag tror detta är enklare att få tätt än bindor, silikon och sånt. Jag lyckades på första försöket i källaren.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ldcgtPwERoDioVq1bgvWwteE31IgWVrRoCRrkQAvD_BwE
Jag tror detta är enklare att få tätt än bindor, silikon och sånt. Jag lyckades på första försöket i källaren.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ldcgtPwERoDioVq1bgvWwteE31IgWVrRoCRrkQAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
L lordi skrev:Det finns något som kallas protectorbinda eller rostskyddsbinda, som är en extremt klistrig binda på rulle. Med sådan har jag gjort många provisoriska lagningar på gamla avloppsrör.
[länk]
Jag tänkte lite ajälv ifall jag bara ska såga av just den delen av röret för att sedan köpa ett plaströr och sådana muffar eller vad dem nu heter då jag är rädd att röret kommer spricka mer, men hade helts sluppit det då det blir projekt, därför jag tänkte att jag skulle luta mig hit först och seL lordi skrev:Det finns något som kallas protectorbinda eller rostskyddsbinda, som är en extremt klistrig binda på rulle. Med sådan har jag gjort många provisoriska lagningar på gamla avloppsrör.
[länk]
Jajo jag tänkte först det men det blir ett projekt i sig men samtidigt det nog den bästa lösningen för tillfället, då röret är rätt så sprucket och känns som att om jag testar lite andra saker så kommer röret spricka mer än vad det redan är..Claes Sörmland skrev:Om du är beredd att lägga några hundralappar så såga av det trasiga rörsegmentet med tigersåg (rätt blad!) eller kaptrissa. Måtta in ett 110 mm grått avloppsrör och såga till. Fäst med två gummimuffar med stora rörklämmor (modell Fernco, finns billiga pirat på Biltema - 169 kr!). Det måste finnas typ 10-15 mm bakom röret till väggen för att de ska gå in. Annas får du såga bort en del av väggen också.
[länk]
[bild]
Ja, det är ju det säkraste. Det borde gå att knacka ur röret ur muffen som syns nederst på bild. Då kan du använda en gumminippel mellan muff och rör. Sen blir det en sån Fernco muff, som Claes länkar till ovan, i andra ändenE Emerson Mejia skrev:
B BSOD skrev:Ett avloppsrör har ju inget direkt tryck, så en tillfällig lagning kan göras enkelt.
Så pass??J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dagvatten - djup för markavloppsrör?
Vatten & Avlopp -
Sprucket avloppsrör - gäller det även plaströr?
Vatten & Avlopp -
Sprucket avloppsrör har orsakat vattenfyllt hål under källaren
Grund & Markarbeten -
Hjälp att laga sprucket avloppsrör (gjutjärn)
Vatten & Avlopp -
Sprucket betongavloppsrör - tips på lösning
Vatten & Avlopp