Spolbilen fick komma efter ett stop i vårt avlopp, när han spolade på med högt flöde så rann vattnet undan men inte i den takt han hoppats på och brustet rör konstaterades. Nu har jag bilat upp golvet och det visade sig att det är tvärstopp i röret och att allt vatten istället runnit ut under huset. Detta innebär att jag har vatten från köket ståendes under delar av källargolvet och har troligen varit så en tid.

Givetvis ska samtliga rör bytas (under huset och hela vägen ut till gatan) men vad bör göras för att åtgärda det hålrum och den fukt som numera finns under huset?

• Gilla
leljung
  • Laddar…
Ta kontakt med ditt försäkringsbolag,

Vad glad jag blev när jag läste att det var från köket. Bajsvatten blir mycket besvärligare.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ta kontakt med ditt försäkringsbolag,
Givetvis är de kontaktade, dock är det lite oklart om/vad den täcker pga för gamla rör. Dessvärre ansluter även toaletten längre fram på Röret då det kan vara inblandat även det...

Dom skickar någon som sköter allt och kontaktar saneringsfirma, byggare eller vad som behövs.

• Gilla
Sköneman
  • Laddar…
Tänk om allt funkade så bra varje gång att försäkringen tog alla skador och man klarade sig bra med att bara sända ett mail så löste sig allt.
Även om detta täcks på försäkringen så kan det vara bra att vara påläst så man kan ha åsikter om olika sett att lösa en sak på. Själv skulle jag vilja gräva ur ev massor som blivit kontaminerade och är det stora ytor kanske passa på att göra om golvet i hela rummet skadan är i så man kan passa på att få isolering under och ev värmegolv. Gör man bara om en mindre yta så passa minst på att byta hela rörets längd så inte det ger upp en meter längre fram nästa gång. Då räcker det ju med att säkerställa att man har rena massor och fylla upp så nya golvet har nått att ligga på.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Tänk om allt funkade så bra varje gång att försäkringen tog alla skador och man klarade sig bra med att bara sända ett mail så löste sig allt.
Även om detta täcks på försäkringen så kan det vara bra att vara påläst så man kan ha åsikter om olika sett att lösa en sak på. Själv skulle jag vilja gräva ur ev massor som blivit kontaminerade och är det stora ytor kanske passa på att göra om golvet i hela rummet skadan är i så man kan passa på att få isolering under och ev värmegolv. Gör man bara om en mindre yta så passa minst på att byta hela rörets längd så inte det ger upp en meter längre fram nästa gång. Då räcker det ju med att säkerställa att man har rena massor och fylla upp så nya golvet har nått att ligga på.
Tack för ett bra svar, jag har faktiskt börjat med just detta då försäkringsbolaget inte gör något förrän det är konstaterat att det är en skada (De kan skicka Anticimex för inspektion men Anticimex säger själva att de inte kan göra något annat än att skriva rapport och dokumentera det jag själv ser så jag ska ta bilder åt dem).

Nu bilar jag upp golven längs rören för att byta samtliga avloppsrör i första hand så vi får stopp på vatten som rinner vid sidan, sen är min plan att ta bort golvet i hela det påverkade rummet (förhoppningsvis är det inte spritt in till nästa rum) och skyffla ut det område som är blötlagt. Som det ser ut nu är det ett område på ca 4-6kvm som är blött, när jag kommer längre bort är det torrare.

Jag tänker att jag temporärt kopplar på rör på våra två stammar (kök och övrigt) och brunn vid värmepumpen men tillfälligt låter våra övriga brunnar bara frånkopplade medan vi bilar resten av golvet och planerar var övriga brunnar ska sitta.
Är det något som är tokigt i mitt tänk kring detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.