Hej!
Jag har en Contura 560T som har spruckit längs en svets på ovansidan kaminen.
Om min tittar ner i gallret bredvid skorsten så ser man elden genom en 2dm lång spricka. Jag har eldat enligt eldningsanvisningarna.
Är det fler som har detta problemet??
Jag har varit i kontakt med Nibe som har tillverkat dessa men dom vill inte kännas vid detta . Jag är fullt medveten om att garantin har gått ut men är det rimligt att en kamin för ca 25000:- har en livslängd på 8år.

Nej, det är inte rimligt tycker jag. Å andra sidan, har den gått i en svets, så lämna in den till en duktig svetsare så svetsar han ihop den igen, 8 nya fina år får den förhoppningsvis då, minst ;)

Borde "bara" vara att svetsa ihop, men jag ser ju genast ett problem med att "lämna in" den, det är ju för det första ganska bastanta saker, sen är det ju halvbesvärligt att demontera rökrör och hela köret.
Svetsa på plats är väl rimligare i så fall.
Kan för övrigt hålla med om att prylarna borde hålla betydligt längre. Men det är väl bara att köpa en ny enligt Nibe kan jag tänka mig...

En kamin utsätts för rätt stor materialstress pga stora temperaturskillnader. Har fått höra rekommendationen att kaminen måste vila lika länge mellan eldningstillfällena som den tid man eldat. Detta inklusive avsvalningstid.

Klart man svetsar på plats om man kan demontera så pass att man kommer åt att svetsa, med rökröret på plats.

Annars ska man nog inte överdriva problemet med att lyfta röret lite, iaf inte om det är en rak pipa. Kan ju sitta rätt bra men är man lite envis så....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.