9 729 läst · 11 svar
10k läst
11 svar
Spröjs utanpå glas, på vardera sidan, eller tvunget med genomgående pröjs?
Om man skall spröjsa ett större glasparti, ca. 50x200cm, fungerar det då att behålla glaset i en enda stor ruta och spröjsa ovanpå på bägge sidor, utan att det för den sakens skulle börjar bågna och leva så det "lyfter" från glaset? Eller är det tvunget att ta ut rutan, sätta genomgående spröjs, sedan dela upp glasrutan i små rutor och sätta dit var för sig?
Någon med erfarenhet som vet vad som gäller?
Möjligtvis kan man använda typ ek till spröjs för att det ej skall bågna? Fast det är svårare att fräsa i. Vet varken ut eller in nu.
Någon med erfarenhet som vet vad som gäller?
Möjligtvis kan man använda typ ek till spröjs för att det ej skall bågna? Fast det är svårare att fräsa i. Vet varken ut eller in nu.
Ingen som vet?
Jag kommer tillverka egna spröjs i så fall och det är därför jag frågar. Vet nämligen inte hur spröjs-tunna ribbor av gran beter sig inomhus, ifall det börjar vrida sig och bågna så spröjsen sticker ut från glaset osv.
En annan sak är utanpåliggande fabrikstillverkad spröjs, som kanske t.o.m är tillverkad av plast som inte alls rör sig på samma sätt som trä, eller trä som redan är väldigt stabilt osv.
Nu tänkte jag göra egen spröjs liksom, och slippa behöva ta bort den stora rutan och dela upp den i små bitar p.g.a genomgående spröjs.
Jag kommer tillverka egna spröjs i så fall och det är därför jag frågar. Vet nämligen inte hur spröjs-tunna ribbor av gran beter sig inomhus, ifall det börjar vrida sig och bågna så spröjsen sticker ut från glaset osv.
En annan sak är utanpåliggande fabrikstillverkad spröjs, som kanske t.o.m är tillverkad av plast som inte alls rör sig på samma sätt som trä, eller trä som redan är väldigt stabilt osv.
Nu tänkte jag göra egen spröjs liksom, och slippa behöva ta bort den stora rutan och dela upp den i små bitar p.g.a genomgående spröjs.
Dt går bra att göra som du tänker. Fäst den med dubbelhäftande tejp, 3M har en bra transparent som är 1 mm tjock. 4910 tror jag den heter. Gör spröjsen en 5-6 mm bredare än tejpen, 1mm-distansen som tejpen gör bakom spröjsen fogar du med silikon.
Trodde ej dubbelhäftande tejp skulle räcka i hållfasthet så den idén la jag ner tidigare. Men så kommer du och informerar om den här riktigt starka tejpen från M3 Låter onekligen intressant!
Så fort du nämnde silikon tänkte jag: "Men kan man inte bara ta silikon då rent av? Typ vit silikon (dörr och spröjs skall vara vitmålade) och applicera det på spröjsen innan man trycker fast? Eller fönsterkitt på tub som man trycker ut med fogsprutan?"
Det kanske går rent av det också. Men oavsett, så skall jag se om jag kan ta hem sådan där M3 tejp (otroligt att du kom ihåg att den hette 4910!) och prova först. Verkar finnas i 3 bredder, 19 el 25mm verkar ju lagom.
Info om tejpen:
3M VHB tejp 4910F 1,1mm (Optiskt klar)
3M 4910 är en kraftfull dubbelhäftande VHB tejp som är optiskt klar. Användas för att tejpa ihop plexiglas och glas och olika plaster. Eftersom den är transparent och klar skapas mycket diskreta fogar.
Egenskaper: OPTISKT KLAR - TRANSPARENT
Allmän information om VHB: Med en VHB tejp öppnas möjligheter som tidigare ej var möjliga. Dessa tejper är extremt starka och används inom marin, bil och flygindustrin. VHB tejperna har i de flesta fall visat sig stå emot alla typer av påfrestningar. Varken utmattning, vibrationer, värme, kyla, temperaturväxlingar, fukt, lösningsmedel eller UV-ljus påverkar VHB tejperna. Slutprodukterna får högre beständighet mot korrosion och miljöpåverkan. VHB tejperna har dessutom hög hållfasthet både mot statiska och dynamiska laster. Med sina viskoelastiska egenskaper absorberar VHB tejperna stötar och fördelar belastningen jämnt över fogen.
Häftämne 4910F: Akrylhäftämne klar - Foamtäthet 960kg/m3
Tjocklek: 1,0mm
Klart akrylhäftäme
Sammanfogning av transparenta material
Tätning sammanfogning av ljuskupoler
Tejpa glas, genomskinlig plast
Montering på baksidor av ljusskyltar
Montering i hörn på härdat glas
Etc.
3M-4910-12 3M VHB 4910 (Optiskt klar) 12mm x 33m
3M-4910-19 3M VHB 4910 (Optiskt klar) 19mm x 33m
3M-4910-25 3M VHB 4910 (Optiskt klar) 25mm x 33m
Så fort du nämnde silikon tänkte jag: "Men kan man inte bara ta silikon då rent av? Typ vit silikon (dörr och spröjs skall vara vitmålade) och applicera det på spröjsen innan man trycker fast? Eller fönsterkitt på tub som man trycker ut med fogsprutan?"
Det kanske går rent av det också. Men oavsett, så skall jag se om jag kan ta hem sådan där M3 tejp (otroligt att du kom ihåg att den hette 4910!) och prova först. Verkar finnas i 3 bredder, 19 el 25mm verkar ju lagom.
Info om tejpen:
3M VHB tejp 4910F 1,1mm (Optiskt klar)
3M 4910 är en kraftfull dubbelhäftande VHB tejp som är optiskt klar. Användas för att tejpa ihop plexiglas och glas och olika plaster. Eftersom den är transparent och klar skapas mycket diskreta fogar.
Egenskaper: OPTISKT KLAR - TRANSPARENT
Allmän information om VHB: Med en VHB tejp öppnas möjligheter som tidigare ej var möjliga. Dessa tejper är extremt starka och används inom marin, bil och flygindustrin. VHB tejperna har i de flesta fall visat sig stå emot alla typer av påfrestningar. Varken utmattning, vibrationer, värme, kyla, temperaturväxlingar, fukt, lösningsmedel eller UV-ljus påverkar VHB tejperna. Slutprodukterna får högre beständighet mot korrosion och miljöpåverkan. VHB tejperna har dessutom hög hållfasthet både mot statiska och dynamiska laster. Med sina viskoelastiska egenskaper absorberar VHB tejperna stötar och fördelar belastningen jämnt över fogen.
Häftämne 4910F: Akrylhäftämne klar - Foamtäthet 960kg/m3
Tjocklek: 1,0mm
Klart akrylhäftäme
Sammanfogning av transparenta material
Tätning sammanfogning av ljuskupoler
Tejpa glas, genomskinlig plast
Montering på baksidor av ljusskyltar
Montering i hörn på härdat glas
Etc.
3M-4910-12 3M VHB 4910 (Optiskt klar) 12mm x 33m
3M-4910-19 3M VHB 4910 (Optiskt klar) 19mm x 33m
3M-4910-25 3M VHB 4910 (Optiskt klar) 25mm x 33m
Kanske bättre att använda b-temas tejp då.thomas33 skrev:
Kanske lättare att få bort.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Monteringstejp-2000021445/
Kommer inte behöva ta bort spröjs för att ha dörren spröjsfri, däremot om glasrutan spricker, då måste jag få loss det på något sätt.
Men tack för varningen! Kanske bör ta en svagare variant som Peter tipsar, eller om jag bara tar silikon eller fönsterkitt på tub.
Men tack för varningen! Kanske bör ta en svagare variant som Peter tipsar, eller om jag bara tar silikon eller fönsterkitt på tub.
Jag har sett isolerglaskassetter med spröjsen inne i det hermetiskt tillslutna utrymmet mellan glasen. Skulle det fungera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Silikon går inte att måla på, så det lär ju ställa till det då det är dags att måla om. Hitta ngn lämplig bygglov som är övermålningsbar istället.
På moderna fönster är det fuskspröjs, aningen mellan glasen eller på insidan. De på insidan brukar vara löstagbara så det blir lättare att putsa.
Blir ju såklart snyggast om man som du föreslår sätt både ute och inne, men putsning och målning hade gjort att jag övervägt att bara sätta på insidan.
På moderna fönster är det fuskspröjs, aningen mellan glasen eller på insidan. De på insidan brukar vara löstagbara så det blir lättare att putsa.
Blir ju såklart snyggast om man som du föreslår sätt både ute och inne, men putsning och målning hade gjort att jag övervägt att bara sätta på insidan.
Jag köpte övermålningsbar silikon på Biltema!
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-2000018317/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-2000018317/
Ja mitt bygglov kan jag lova är övermålningsbar ... jag kan till och med garantera det! haha
Skämt o sido, detta gäller en innerdörr så jag vill att spröjsen skall synas från bägge sidor.
Nä, men jag får la prova och göra själv och hoppas på det bästa, att det inte bågnar dvs. Får bara införskaffa några frässtål och kontraprofiler till dessa.
Skämt o sido, detta gäller en innerdörr så jag vill att spröjsen skall synas från bägge sidor.
Nä, men jag får la prova och göra själv och hoppas på det bästa, att det inte bågnar dvs. Får bara införskaffa några frässtål och kontraprofiler till dessa.
Liknande trådar
-
Är fönster med helt glas tätare än fönster med fast fast spröjs?
Fönster & Dörrar -
Hur montera gamla spröjsade enkelglasfönster?
Fönster & Dörrar -
Billigaste fasta fönster 11x11 med 2:2 utanpåliggande spröjs?
Fönster & Dörrar -
Fasta spröjsade enkelglasfönster till inglasad veranda?
Fönster & Dörrar -
Ang renovering av spröjsade 2 glas fönster
Fönster & Dörrar