433 läst · 11 svar
433 läst
11 svar
Springor mellan trallbrädor
Ska bygga ett trädäck med altandel (10 m x 4 m) på fritidshuset. Jag tänkte sikta på 15 mm (torrt virke) springor för att lättare hålla rent från barr etc. Många argumenterar för smalare springor för att undvika att saker trillar igenom. Skulle vara intressant att höra synpunkter och erfarenheter om detta.
MAX 5 mm torrt virke, och då ska det verkligen vara TORRT virke 👨⚖️
15mm är alldeles för mycket, du kommer att ångra dig bittert när bestick, smycken, nycklar, diverse småprylar ramlar igenom och du får ett mödosamt fiske för att få fram dom igen 😅
15mm är alldeles för mycket, du kommer att ångra dig bittert när bestick, smycken, nycklar, diverse småprylar ramlar igenom och du får ett mödosamt fiske för att få fram dom igen 😅
Kolla gärna vad Svenskt Trä rekommenderar. Det finns miljoners med åsikter hur man bygger trall av någon anledning så det kan dyka upp olika bud, som tex att man ska skruva ner skruven 10 mm i brädan.
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...yggbeskrivningar.ashx?File=10365&Doc=Broschyr
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...yggbeskrivningar.ashx?File=10365&Doc=Broschyr
Som ovan, svenskt trä har jättebra guide. Jag skruvade med ca 4 mm torrt trä. Det sväller nästan ihop nu när det är blött. Önskar faktiskt att jag tagit lite mer. Gick för 34×145. Riktigt nöjd med att jag gick upp i tjocklek. Känns gediget.
Aldrig hört någon rekommendera att skruva ner. Men sett vansinnigt många göra det. Går ju emot svenskt trä. Skruvar man jämnt med trallen så har man ju möjlighet att vända på brädorna efter 15 år, när de börjar bli tråkiga och slitna. Eller hur lång tid det nu tar 🤷♂️ClasseClas skrev:
Njae, dom skruvarna kommer att sitta överjävligt hårt i virket om man inte förborrat och oljat varenda skruv. Dessutom är trallskruven oftast mjukare, så risken att skruven går av när man ska skruva ur dom är överhängande. Skulle tro att man ger upp urskruvningsprojektet efter ganska kort tid med mycket svärande 😅M MatsBengtsson89 skrev:
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Idealet är nog 6 till 8 mm under sommarförhållanden. Då kan barr och annat skräp tvättas bort av blåst och regn. Har en stenlagd altan och en trallaltan i min sommarstuga. Skillnaden är enorm. Trallaltanen är alltid helt ren men stenaltanen skulle behövas att rengöras minst en gång i veckan för att vara någorlunda ren.
När jag byggde nytt permanenthus för några år sedan valde jag trallaltan och inte stenaltan av denna anledningen.
Problemet är att få till det så man får rätt mellanrum och det beror ju på fuktkvoten då man lägger altanen. Jag fick lite för stora mellanrum men det kan jag leva med då fördelarna med en alltid ren altan överväger.
Så absolut hellre något för stora mellanrum än för små. Om någon klant tapper ner något så får de stå sitt kast och troligtvis lär de sig sin läxa och tappar inte ner fler saker.
Folk är faktiskt inte så klantiga heller sedan altanen byggdes för 6 år sedan har inget tappats ner.
När jag byggde nytt permanenthus för några år sedan valde jag trallaltan och inte stenaltan av denna anledningen.
Problemet är att få till det så man får rätt mellanrum och det beror ju på fuktkvoten då man lägger altanen. Jag fick lite för stora mellanrum men det kan jag leva med då fördelarna med en alltid ren altan överväger.
Så absolut hellre något för stora mellanrum än för små. Om någon klant tapper ner något så får de stå sitt kast och troligtvis lär de sig sin läxa och tappar inte ner fler saker.
Folk är faktiskt inte så klantiga heller sedan altanen byggdes för 6 år sedan har inget tappats ner.
Jag har lyckats skruva isär en gammal trall. Satt med rostfria skruv. Det enda förra ägaren gjorde rätt på det förbannade jävla huset. Sålde det tillslut och byggde nytt.Mats-S skrev:Njae, dom skruvarna kommer att sitta överjävligt hårt i virket om man inte förborrat och oljat varenda skruv. Dessutom är trallskruven oftast mjukare, så risken att skruven går av när man ska skruva ur dom är överhängande. Skulle tro att man ger upp urskruvningsprojektet efter ganska kort tid med mycket svärande 😅
Men jag kanske hade tur 🤔
Jag lovar att uppdatera dig hur det går för mig när jag försöker mig på konststycket om 15 år. Kanske blir jag så förbannad att jag sätter en skruv i huvudet. Då kan det bli svårt att berätta hur det gick.
Inte 15. Det är för mycket. Hur mycket man ska ha beror mycket på vad du har under har jag märkt. Är det ett väl luftat utrymme kan man gå ner till en knivstjocklek. Är det eländig fuktig miljö som inte torkar ur, ta mer, minst 5 mm.
Är virket blött gå åt det smalare, normaltorrt: som ovan.
Svenskt träs rekommendationer är lite trubbiga, det tenderar att bli för stora glipor om du följer det slaviskt.
Svenskt träs rekommendationer är lite trubbiga, det tenderar att bli för stora glipor om du följer det slaviskt.
Är som jag tidigare skrivit bättre med något för stora glipor än för små såvida man inte bor där det inte finns tallar och andra träd som konstant skräpar ner.M Mulvaden skrev:Inte 15. Det är för mycket. Hur mycket man ska ha beror mycket på vad du har under har jag märkt. Är det ett väl luftat utrymme kan man gå ner till en knivstjocklek. Är det eländig fuktig miljö som inte torkar ur, ta mer, minst 5 mm.
Jo. Säger inget om det. Utan att man får beakta förhållanden under när man planerar vilken glipa man vill ha. Något svenskt trä helt utelämnar.D Diamant skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 097 inlägg
HejM Mulvaden skrev:
För att få "samma" glipa mellan alla trall och inte vara beroende av fuktkvoten i trallen så följde jag Svenskt träs rekommendationer om kant-kant.
Då minimerar man avvikelserna mellan trallen.
Jag köpte också 25% för mycket trall 34x145 så jag kunde välja de bästa bitarna.
Köpte trallen på hösten och läktade upp under vintern för att skruva fast på våren.
Gjorde en skruvmall så skruvarna alltid kom rakt och likadant i alla trall, lite överkurs men det blev jävligt snyggt.
Lade takpapp under trall och golvreglar också för att hålla konstruktionen torr i alla väder.
/Workingclasshero
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan jag foga igen springor mellan brädorna i källartaket?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag täta springor mellan Marmoleum Click plattor?
Golv -
Springor mellan brädor, måste man åtgärda?
Fasad -
Gräs mellan altanspringor
Byggmaterial & Byggteknik -
Spackla eller foga i springor mellan plywoodskivor
Byggmaterial & Byggteknik