Hej!
Satt in en luft/luft värmepump i vårt garage. Garaget har en övervåning som bara nås via en trappa från utsidan. Det är alltså stängt mellan våningarna. Hur gör jag bäst för att sprida värmen till övervåningen när man saknar trapp?

Finns liknande trådar men ingen där det är helt avskärmat till övervåningen.

Min egna tanke var att sätta in 2 stycken 100 mm fläktar som trycker ner den kalla luften från övervåningen och sedan montera två 100 mm ventilationskanaler ovanför värmepumpen där varm luft kan stiga till övervåningen. Kan det fungera eller är det dömt att misslyckas?

Hade varit gött att slippa elradiator på övervåningen. Varje våning är 35 kvm.

Bifogar en ritning på hur jag tänkt.

• Ritning av garage med två våningar; visar placering av luft/luft värmepump, ventiler, fläktar och ventilationskanaler för värmespridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R robswede88 skrev:
Hej!
Satt in en luft/luft värmepump i vårt garage. Garaget har en övervåning som bara nås via en trappa från utsidan. Det är alltså stängt mellan våningarna. Hur gör jag bäst för att sprida värmen till övervåningen när man saknar trapp?

Finns liknande trådar men ingen där det är helt avskärmat till övervåningen.

Min egna tanke var att sätta in 2 stycken 100 mm fläktar som trycker ner den kalla luften från övervåningen och sedan montera två 100 mm ventilationskanaler ovanför värmepumpen där varm luft kan stiga till övervåningen. Kan det fungera eller är det dömt att misslyckas?

Hade varit gött att slippa elradiator på övervåningen. Varje våning är 35 kvm.

Bifogar en ritning på hur jag tänkt.
Behöver du en aktiv fläkt då ?
Varm luft stiger ju, så ett par ventilen kan ju ge ne bra effekt, och sen en frånluftsventil på övervåningen och en tillluft på undervåningen (borde ni iofs redan ha).

Men sen tänker jag: Är det isolerat ,mellan våningar ? Du kanske kan ta bort den isoleringen (förutsätter att det är isolerta mot yttertaket på övervåningen då)

Vad används garaget till?

Är garagedelen och övervåningen samma brandcell eller är det två olika?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Behöver du en aktiv fläkt då ?
Varm luft stiger ju, så ett par ventilen kan ju ge ne bra effekt, och sen en frånluftsventil på övervåningen och en tillluft på undervåningen (borde ni iofs redan ha).

Men sen tänker jag: Är det isolerat ,mellan
Det är isolerat. Ja man kanske kan börja med enbart ventiler iallafall.
Demmpa Demmpa skrev:
Vad används garaget till?

Är garagedelen och övervåningen samma brandcell eller är det två olika?
Båda våningarna används mest till förvaring då vi köpte huset i somras. I framtiden har jag tänkt att göra någon form av tvrum på ovanvåningen. Det verkar som det är samma brandcell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.