Jag har sprickor i mitt källargolv i pannrum och i tvättstuga. Golvet är först målat med ett lager grön färg, sen ett lager grå färg.
Huset är från tidigt 70-tal.
Så vad gör man för att få ett snyggt golv i tvättstugan?
Klinker kan bli besvärligt för dörrarna sitter lågt, men skulle det spricka eller lossna pga sprickorna i golvet?
Jag tänker som så att eftersom det är originalfärg i sprickorna måste de vara sprickor gamla från gjutningen och inte pga tunn platta eller fukt/dålig dränering.
Att färgen lossnat på lite större ytor beror på några översvämningar orsakade av stop i gjutjärnsgolvbrunn.
Finns det någon färg som kunde fylla igen sprickorna som inte krymper?
Huset är från tidigt 70-tal.
Så vad gör man för att få ett snyggt golv i tvättstugan?
Klinker kan bli besvärligt för dörrarna sitter lågt, men skulle det spricka eller lossna pga sprickorna i golvet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tänker som så att eftersom det är originalfärg i sprickorna måste de vara sprickor gamla från gjutningen och inte pga tunn platta eller fukt/dålig dränering.
Att färgen lossnat på lite större ytor beror på några översvämningar orsakade av stop i gjutjärnsgolvbrunn.
Finns det någon färg som kunde fylla igen sprickorna som inte krymper?
Vårt källargolv bestås av två betonglager.
Dels ett lager som täcker hela källaren, själva plattan, den gjöts innan några väggar byggdes, den är ca 8-10cm tjock, på den byggdes alla väggar, även innerväggar, dörrkarmarna monterades ”innan” väggarna byggdes, karmarna står på betongplattan.
När sedan alla väggar byggts så gjöt man ett 5cm tjock betongytskikt på alla golv, så nedre delen av alla dörrkarmar är (var) ingjutna i golvet.
Dels ett lager som täcker hela källaren, själva plattan, den gjöts innan några väggar byggdes, den är ca 8-10cm tjock, på den byggdes alla väggar, även innerväggar, dörrkarmarna monterades ”innan” väggarna byggdes, karmarna står på betongplattan.
När sedan alla väggar byggts så gjöt man ett 5cm tjock betongytskikt på alla golv, så nedre delen av alla dörrkarmar är (var) ingjutna i golvet.
Hmm. Jag har förundrats över de låga trösklarna. Kan nog förklara det... och lättbetongsväggarna ska ju ha något att stå på.
Dom har sätt en innerdörr mellan källare och garage. Hur lätt är det att hitta en ny som passar där den gamla var i ingjuten...
Byta dörr och golvbrunn känns prioriterat men gjuta nya golv lockar inte..
Dom har sätt en innerdörr mellan källare och garage. Hur lätt är det att hitta en ny som passar där den gamla var i ingjuten...
Byta dörr och golvbrunn känns prioriterat men gjuta nya golv lockar inte..
Har du några synliga spikar i dörrkarmarna? Om inte så lär dom garanterat vara satta innan/samtidigt som väggarna byggdes, ett/två lager lättbetongblock, en spik inslagen från väggsidan i höjd med en fog osv.
Jag har sågat av alla dörrkarmar jäms med golvet förutom två stycken, bände bort övre delen av tröskeln (hel), sågade av undre delen, tog bort all trä under golvnivå å gjöt igen hålen.
Dörren mellan källare å garage bytte vi till en ytterdörr, vi fick såga bort ca en cm i betongbalken över dörren, men mycket var pga att jag gjöt en 1cm hög tröskel som hela dörren skulle stå på, ville ha lite mån ifall det skulle komma ner vatten i källartrappan.
En av två trösklar som är kvar.
Avsågad dörrkarm
Gjutning där gamla tröskeln var
Övre betonggolvets tjocklek, där övre lagret är borta har jag jämnat av plattan lite med flytspackel
Golvkonstruktion där gamla betonggolvet var, ska på parkettgolv ovanpå golvspånet. Ett rum än så länge, ska bli ett rum till framöver.
Jag har sågat av alla dörrkarmar jäms med golvet förutom två stycken, bände bort övre delen av tröskeln (hel), sågade av undre delen, tog bort all trä under golvnivå å gjöt igen hålen.
Dörren mellan källare å garage bytte vi till en ytterdörr, vi fick såga bort ca en cm i betongbalken över dörren, men mycket var pga att jag gjöt en 1cm hög tröskel som hela dörren skulle stå på, ville ha lite mån ifall det skulle komma ner vatten i källartrappan.
Logga in
Skapa konto
En av två trösklar som är kvar.
Logga in
Skapa konto
Avsågad dörrkarm
Logga in
Skapa konto
Gjutning där gamla tröskeln var
Logga in
Skapa konto
Övre betonggolvets tjocklek, där övre lagret är borta har jag jämnat av plattan lite med flytspackel
Logga in
Skapa konto
Golvkonstruktion där gamla betonggolvet var, ska på parkettgolv ovanpå golvspånet. Ett rum än så länge, ska bli ett rum till framöver.
Har inte engagerat mig då mycket i källaren ännu, men låset krånglar så byta dörren är helt plötsligt prioriterat...
Men jag vill ju ha en plan för resten så man saker i rätt ordning.
Karmarna är spikade med fyrkantiga spik
Karmen sitter lite ingjuten, eller är det bara puts på insidan? Ca 5mm på höger och ca 15 mm på vänster (sett inifrån enl bilder).
Tröskeln sitter lite ovanför golvet och under övriga trösklar är golvet slätt, så jag skall kanske inte klaga..
Fick en ofrivillig test av dräneringen. En hamburgare hade loss stuprör och monterade inte tillbaka lövsilarna så rören gick mot varandra men det rann vid sidan utanför. Och sen släppte färgen längst ner på väggen lite mer...
I pannrumet sitter det en fjärrvärme panna på väggen så det är mest förråd.
Golvbrunnen är i plast.
Sprickorna här är lite större utan grön färg i.
Sockeln till den gamla olje/ved-pannan skulle jag vilja bila bort.
Och så en lite skämsbild.. Avloppet och väggen vid tvättmaskinerna.
Där misstänker jag att fukt sugs upp i väggen vid tvätt. Lite dålig fart på avloppet, men ränslådan funkar bra.
Men jag vill ju ha en plan för resten så man saker i rätt ordning.
Karmarna är spikade med fyrkantiga spik
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Karmen sitter lite ingjuten, eller är det bara puts på insidan? Ca 5mm på höger och ca 15 mm på vänster (sett inifrån enl bilder).
Logga in
Skapa konto
Tröskeln sitter lite ovanför golvet och under övriga trösklar är golvet slätt, så jag skall kanske inte klaga..
Fick en ofrivillig test av dräneringen. En hamburgare hade loss stuprör och monterade inte tillbaka lövsilarna så rören gick mot varandra men det rann vid sidan utanför. Och sen släppte färgen längst ner på väggen lite mer...
Logga in
Skapa konto
I pannrumet sitter det en fjärrvärme panna på väggen så det är mest förråd.
Logga in
Skapa konto
Golvbrunnen är i plast.
Sprickorna här är lite större utan grön färg i.
Sockeln till den gamla olje/ved-pannan skulle jag vilja bila bort.
Och så en lite skämsbild.. Avloppet och väggen vid tvättmaskinerna.
Logga in
Skapa konto
Där misstänker jag att fukt sugs upp i väggen vid tvätt. Lite dålig fart på avloppet, men ränslådan funkar bra.
Hade ett rum med grönmålade väggar också. Vi kallade det green-room...och så orange-room, hobbyrummet, som hade orange heltäckningsmatta som passerat bäst för datum...Demmpa skrev:
Nu har de rummen nålfiltsmatta.
Liknande trådar
-
Vem utför opartisk besiktning av husgrund/sprickor/betongarbete?
Grund & Markarbeten -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Laga sprickor i betongvägg/platta?
Grund & Markarbeten -
Sprickor i de lättbetong baserade ytterväggarna
Byggnadsvård -
Sprickor i betongtrappa, reparera eller byta ut?
Altan & Uteplats