Jag har sprickor i mitt källargolv i pannrum och i tvättstuga. Golvet är först målat med ett lager grön färg, sen ett lager grå färg.
Huset är från tidigt 70-tal.

Så vad gör man för att få ett snyggt golv i tvättstugan?
Klinker kan bli besvärligt för dörrarna sitter lågt, men skulle det spricka eller lossna pga sprickorna i golvet?

Målat betonggolv i källare med sprickor och flagnande grönt och grått färgskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprucket målat betonggolv med lager av grå och gröna färgfläckar, synliga äldre sprickor och skador.
Skapa konto

Källargolv med sprickor täckta av grön och grå färg i en tvättstuga från 70-talet.
Skapa konto

Jag tänker som så att eftersom det är originalfärg i sprickorna måste de vara sprickor gamla från gjutningen och inte pga tunn platta eller fukt/dålig dränering.

Att färgen lossnat på lite större ytor beror på några översvämningar orsakade av stop i gjutjärnsgolvbrunn.

Finns det någon färg som kunde fylla igen sprickorna som inte krymper?

Vårt källargolv bestås av två betonglager.
Dels ett lager som täcker hela källaren, själva plattan, den gjöts innan några väggar byggdes, den är ca 8-10cm tjock, på den byggdes alla väggar, även innerväggar, dörrkarmarna monterades ”innan” väggarna byggdes, karmarna står på betongplattan.
När sedan alla väggar byggts så gjöt man ett 5cm tjock betongytskikt på alla golv, så nedre delen av alla dörrkarmar är (var) ingjutna i golvet.

Hmm. Jag har förundrats över de låga trösklarna. Kan nog förklara det... och lättbetongsväggarna ska ju ha något att stå på. :thinking:

Dom har sätt en innerdörr mellan källare och garage. Hur lätt är det att hitta en ny som passar där den gamla var i ingjuten...

Byta dörr och golvbrunn känns prioriterat men gjuta nya golv lockar inte..

Kan spackla sprickorna innan målning.

Har du några synliga spikar i dörrkarmarna? Om inte så lär dom garanterat vara satta innan/samtidigt som väggarna byggdes, ett/två lager lättbetongblock, en spik inslagen från väggsidan i höjd med en fog osv.

Jag har sågat av alla dörrkarmar jäms med golvet förutom två stycken, bände bort övre delen av tröskeln (hel), sågade av undre delen, tog bort all trä under golvnivå å gjöt igen hålen.

Dörren mellan källare å garage bytte vi till en ytterdörr, vi fick såga bort ca en cm i betongbalken över dörren, men mycket var pga att jag gjöt en 1cm hög tröskel som hela dörren skulle stå på, ville ha lite mån ifall det skulle komma ner vatten i källartrappan.

Avsågad dörrkarm vid golv och vägg, synliga spikar och gammalt grönfärgat betonggolv.
Skapa konto

En av två trösklar som är kvar.

Närbild av en sågad dörrkarm vid golvet med synlig spår efter gammal tröskel och flytspackel.
Skapa konto

Avsågad dörrkarm

Renoveringsprocess med avsågad dörrkarm och nygjuten betong vid tröskeln på ett betonggolv.
Skapa konto

Gjutning där gamla tröskeln var

Ett tjockleksmått hålls mot en betongtröskel för att visa höjd efter avlägsnande av gammal tröskel och förberedelse för gjutning.
Skapa konto

Övre betonggolvets tjocklek, där övre lagret är borta har jag jämnat av plattan lite med flytspackel

Avsågad dörrkarm med synlig golvnivå och rörgenomföring, färdigt för golvspackling och parkettläggning.
Skapa konto

Golvkonstruktion där gamla betonggolvet var, ska på parkettgolv ovanpå golvspånet. Ett rum än så länge, ska bli ett rum till framöver.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har inte engagerat mig då mycket i källaren ännu, men låset krånglar så byta dörren är helt plötsligt prioriterat...

Men jag vill ju ha en plan för resten så man saker i rätt ordning.

Karmarna är spikade med fyrkantiga spik
Närbild på en gammal trädörrkarm med en fyrkantig spik och tecken på slitage och viss förvittring vid spikhuvudet.
Skapa konto

Närbild på en slitnad källardörrkarm med synlig spik och putsad vägg med mögelspår.
Skapa konto

En karm i behov av reparation med fyrkantiga spikar och puts på insidan.
Skapa konto

Karmen sitter lite ingjuten, eller är det bara puts på insidan? Ca 5mm på höger och ca 15 mm på vänster (sett inifrån enl bilder).
Närbild på en slitnad källardörrkarm med synlig spik och putsad vägg med mögelspår.
Skapa konto

Tröskeln sitter lite ovanför golvet :D och under övriga trösklar är golvet slätt, så jag skall kanske inte klaga..

Fick en ofrivillig test av dräneringen. En hamburgare hade loss stuprör och monterade inte tillbaka lövsilarna så rören gick mot varandra men det rann vid sidan utanför. Och sen släppte färgen längst ner på väggen lite mer...

Skadat betonggolv med sprickor nära en trätröskel och diverse byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

I pannrumet sitter det en fjärrvärme panna på väggen så det är mest förråd.
Skadat betonggolv med sprickor nära en trätröskel och diverse byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Golvbrunnen är i plast.
Sprickorna här är lite större utan grön färg i.
Sockeln till den gamla olje/ved-pannan skulle jag vilja bila bort.

Och så en lite skämsbild.. Avloppet och väggen vid tvättmaskinerna.
Bild på ett hörn i en källare med fuktfläckar på väggen, rör och en plastlåda med avfall.
Skapa konto

Där misstänker jag att fukt sugs upp i väggen vid tvätt. Lite dålig fart på avloppet, men ränslådan funkar bra.

Hahaha samma j**la gröna originalfärg samt ungefär samma nyans på den nyare golvfärgen.

Lossade lite på listerna. Man har väl sätt dörrkarmen och putsat sen.
Verkar heller inte sitta så fast. 3 spik i varje sida. Karmen rörde sig när jag bände upp listerna.
Böjd golvlist som är delvis lossad från en dörrkarm med synliga spikar och sprickor i väggputset.
Skapa konto

Ja det går bra att knacka pusten för att sedan putsa om efter dörrbyte.
När du knackat putsen så ser du förhoppningsvis om det är något spelrum eller inte.

Demmpa Demmpa skrev:
Hahaha samma j**la gröna originalfärg samt ungefär samma nyans på den nyare golvfärgen.
Hade ett rum med grönmålade väggar också. Vi kallade det green-room...och så orange-room, hobbyrummet, som hade orange heltäckningsmatta som passerat bäst för datum...
Nu har de rummen nålfiltsmatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.