Hej!
Jag har två sprickor i väggen i mitt pannrum.
De är ganska långa och man ser ingenting på utsidan av huset, den del av väggen som är över mark. Jag gissar att tidigare ägare har staplat ved oförsiktigt och skapat en liten spricka som sedan har vuxit till sig. Jag vill minnas att den var där när vi flyttade in i huset för lite mer än ett halvår sedan, men det har varit så mycket att tänka på så jag minns inte definitivt.
Se bilder på sprickorna.
Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt? Jag bryr mig inte om det är estetiskt, det behöver bara hålla bra.
Jag har två sprickor i väggen i mitt pannrum.
De är ganska långa och man ser ingenting på utsidan av huset, den del av väggen som är över mark. Jag gissar att tidigare ägare har staplat ved oförsiktigt och skapat en liten spricka som sedan har vuxit till sig. Jag vill minnas att den var där när vi flyttade in i huset för lite mer än ett halvår sedan, men det har varit så mycket att tänka på så jag minns inte definitivt.
Se bilder på sprickorna.
Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt? Jag bryr mig inte om det är estetiskt, det behöver bara hålla bra.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 091 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 091 inlägg
Svårt att veta. Det har spruckit för att det har rört sig. Men bila bort putsen, rensa allt löst med en mejsel, dammsug och släng på nytt bruk i ett par omgångar. Om några år har du svaret om det var en engångsgrej eller om väggen fortsätter att röra på sig.
Alla gamla gjutna & murade källare får nån spricka, & eftersom dina är i pannrummet så har dom mest troligt kommit utav att väggen expanderat något av värmen årstiden som pannan har gått mer.L Laniel skrev:
Sedan kyls väggarna av & krymper.
Ser inte ut som att sättningar har orsakat dina!
Borsta av noga med stålborste & knacka ev löst sittande puts, & spackla upp med vanligt Lagningbruk ( det är för tunnt för att laga med puts)
Troligtvis har du "skalväggar" i källaren, dvs 2 murade/gjutna lager vägg med luft i mellan, därför ser du inga sprickor utifrån.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka sprickor innerväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Sprickor i innerväggar källare
Grund & Markarbeten -
Sprickor i innerväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Sprickor på innerväggar ovanför dörrar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sprickor i innerväggar - dåligt tecken?