Hej,
Badrummet ca 5 år gammalt och ser att det är sprickor i fog mellan vägg och tak. Trodde att det var någon form av latexfog men när jag känner på det så verkar den hård. Det ser så trist ut,går det att lägga på ny fog ovanpå och isåfall vad för fog?
Badrummet ca 5 år gammalt och ser att det är sprickor i fog mellan vägg och tak. Trodde att det var någon form av latexfog men när jag känner på det så verkar den hård. Det ser så trist ut,går det att lägga på ny fog ovanpå och isåfall vad för fog?
I badrum är det vanligare med någon form av silikonfog och om det är det så måste det vara ny silikonfog. Latexfog fäster inte på silikon.
Skär bort befintlig fog med en brytbladskniv, kanske skrapa bort på kaklet med s.k. klickskrapa (rakbladsskrapa) och sen tvätta med aceton innan du drar en ny fog med silikonfog.
Är det latexfog så är det i princip samma metod, bara annan fogmassa.
Skär bort befintlig fog med en brytbladskniv, kanske skrapa bort på kaklet med s.k. klickskrapa (rakbladsskrapa) och sen tvätta med aceton innan du drar en ny fog med silikonfog.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 965 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 965 inlägg
Skulle vara straffbart med fängelse i straffskalan att lägga silikon i takvinkeln och även mot alla andra målade ytor... 🤬T Testarn skrev:I badrum är det vanligare med någon form av silikonfog och om det är det så måste det vara ny silikonfog. Latexfog fäster inte på silikon.
Vet att det tyvärr oftast görs vid nyproduktion då målaren ofta är klar före plattsättaren och då lägger plattsättarna silikon när de är klara men det är ju inte deras problem sen så de skiter väl i vilket.
Själv låter jag alltid målaren få mjukfoga med Tec7 och måla in fogen när han färdigstryker taken.
Blir absolut bästa resultatet men den ekonomin finns väl inte vid nyproduktion att målaren ska komma tillbaka och göra detta tyvärr.
Inget ovanligt att silikon eller billig latexfog spricker likt bilderna då allt rör sig en del.
Tejpa på kaklet, lägg en vit limtätmassa och måla över både den och taket.
Det skulle jag tro håller bäst.
Klicka här för att svara