Försöker snygga till vagnstyckena på min källartrappa innan målning men lyckas inte spackla utan att spacklet spricker när det torkar. Det är några områden där träflisor satt löst som jag spacklar igen med Nordsjö snickerispackel (akrylspackel). Har spacklat två gånger med samma resultat efter att det torkat (slipade ytorna innan och emellan spacklingen). Har jag fel spackel eller vad gör jag för fel?
Ser ut som att du spacklar alldeles för tjockt. Slip ner det där. Lägg på spackel och dra av med en bredspackel. Målet är att ha så lite spackel som möjligt men ändå fylla ojämnheteterna. Snikerispackel kan bara bygga någon mm per lager - läs på förpackningen.
Om du absolut måste lägga på tjockare så fungerar gipsbruk bättre, dock är det mer svårslipat. Därför kan man "grunda" med gipsbruk och därefter spackla. Jag upplever också att vanligt grått mediumspackel för t.ex. spackling av gipsskarvar krymper/spricker mindre än finspackel. Både gipsbruk och mediumspackel är billigt.
Såg en gång att en målare använde plastic padding på skadade fönstersmygar i massivträ. Dessa maskinslipades emellertid ganska hårt efteråt men slutresultatet blev mycket bra.
Såg en gång att en målare använde plastic padding på skadade fönstersmygar i massivträ. Dessa maskinslipades emellertid ganska hårt efteråt men slutresultatet blev mycket bra.
Skadorna var på sin höjd 4mm djupa så det kändes inte orimligt att lägga det i två lager. Läste på innehållsförteckningen och det var ingen info om max tjocklek. Det enda jag missat var att trärena ytor borde målats innan men jag kan inte tänka mig att sprickorna beror på det. Jag upplever att spacklet krymper en hel del då det är slätt när jag spacklar men inte efter att det torkat.T Tosse skrev:
Gipsbruk har jag använt en hel del men visste inte att det biter bra på trä. Det har jag hemma så det kan vara värt att prova.P Phastey skrev:Om du absolut måste lägga på tjockare så fungerar gipsbruk bättre, dock är det mer svårslipat. Därför kan man "grunda" med gipsbruk och därefter spackla. Jag upplever också att vanligt grått mediumspackel för t.ex. spackling av gipsskarvar krymper/spricker mindre än finspackel. Både gipsbruk och mediumspackel är billigt.
Gipsbruk kan kanske funka dom ersättare till väggspackel. Men inte snickerispackel. Lägg tunnare lager är min rekomendation också.
Lägg i de djupa skadorna med typ Plastic Padding. Sen finspackla med snickerispackel
Skadan kan liknas vid om man skulle slå bort en 150x20x4mm bit (b*h*d) med ett stämjärn. Det är alltså en urgröpning i vagnstycket som jag vill spackla igen. Det är två liknande skador och spacklet har spruckit på båda ställen.Martin321 skrev:
Finns även ett 2k spackel (filler) på biltema, varken luktar eller krymper.
https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxispackel-2000032989
lagade köksluckor med detta ganska stora och djupa skador. vanligt snickerispackel är en rätt oduglig produkt i jämförelse (vid större skador)
https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxispackel-2000032989
lagade köksluckor med detta ganska stora och djupa skador. vanligt snickerispackel är en rätt oduglig produkt i jämförelse (vid större skador)
Redigerat: