Försöker snygga till vagnstyckena på min källartrappa innan målning men lyckas inte spackla utan att spacklet spricker när det torkar. Det är några områden där träflisor satt löst som jag spacklar igen med Nordsjö snickerispackel (akrylspackel). Har spacklat två gånger med samma resultat efter att det torkat (slipade ytorna innan och emellan spacklingen). Har jag fel spackel eller vad gör jag för fel?

• Spacklat trä med sprickor och lösa flisor på en källartrappa före målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att du spacklar alldeles för tjockt. Slip ner det där. Lägg på spackel och dra av med en bredspackel. Målet är att ha så lite spackel som möjligt men ändå fylla ojämnheteterna. Snikerispackel kan bara bygga någon mm per lager - läs på förpackningen.

R
Går bra att spackla med ett bra lim + sågspån.

Om du absolut måste lägga på tjockare så fungerar gipsbruk bättre, dock är det mer svårslipat. Därför kan man "grunda" med gipsbruk och därefter spackla. Jag upplever också att vanligt grått mediumspackel för t.ex. spackling av gipsskarvar krymper/spricker mindre än finspackel. Både gipsbruk och mediumspackel är billigt.

Såg en gång att en målare använde plastic padding på skadade fönstersmygar i massivträ. Dessa maskinslipades emellertid ganska hårt efteråt men slutresultatet blev mycket bra.

T Tosse skrev:
Ser ut som att du spacklar alldeles för tjockt. Slip ner det där. Lägg på spackel och dra av med en bredspackel. Målet är att ha så lite spackel som möjligt men ändå fylla ojämnheteterna. Snikerispackel kan bara bygga någon mm per lager - läs på förpackningen.
Skadorna var på sin höjd 4mm djupa så det kändes inte orimligt att lägga det i två lager. Läste på innehållsförteckningen och det var ingen info om max tjocklek. Det enda jag missat var att trärena ytor borde målats innan men jag kan inte tänka mig att sprickorna beror på det. Jag upplever att spacklet krymper en hel del då det är slätt när jag spacklar men inte efter att det torkat.

P Phastey skrev:
Om du absolut måste lägga på tjockare så fungerar gipsbruk bättre, dock är det mer svårslipat. Därför kan man "grunda" med gipsbruk och därefter spackla. Jag upplever också att vanligt grått mediumspackel för t.ex. spackling av gipsskarvar krymper/spricker mindre än finspackel. Både gipsbruk och mediumspackel är billigt.
Gipsbruk har jag använt en hel del men visste inte att det biter bra på trä. Det har jag hemma så det kan vara värt att prova.

Spackla du ett par gånger till så kommer det lösa sig. Utan grundning så drar eventuellt underlaget ur funten ur spacklet vilket förstås kan göra att det sjunker mer.

Gör varje lager 1 mm ca.

Gipsbruk kan kanske funka dom ersättare till väggspackel. Men inte snickerispackel. Lägg tunnare lager är min rekomendation också.

Ok, jag testar att slipa och därefter lägga på tunnare lager.

Ska du lägga ett tjockare lager så är ett 2k spackel mer lämpligt. Alternativt "one strike filler"

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Ja, något alternativ behöver jag för jag får det inte att fungera. Gjorde som rekommenderat, slipade ner ytan och la ett tunt lager men det spricker ändå. Tog några timmar sen dök sprickorna upp.

Lite svårt att se på foto exakt vad du spacklar, är det en skarv av något slag så kan det vara en orsak.

Lägg i de djupa skadorna med typ Plastic Padding. Sen finspackla med snickerispackel

Martin321 Martin321 skrev:
Lite svårt att se på foto exakt vad du spacklar, är det en skarv av något slag så kan det vara en orsak.
Skadan kan liknas vid om man skulle slå bort en 150x20x4mm bit (b*h*d) med ett stämjärn. Det är alltså en urgröpning i vagnstycket som jag vill spackla igen. Det är två liknande skador och spacklet har spruckit på båda ställen.

R
Polyester dvs båtplast + glasfiber flock eller talk som förtjockning. Luktar utav h...e men
Kommer att sitta och är slipbart. Finns på biltema.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.