jag har satt hörnskydd på alla ytterkanter i två rum som jag renoverar.
men nu har det spruckit längs hörnskydden på två ställen. (har inte ens målat sista omgången)
jag skruvade fast dem med några skruvar och spacklade sedan utanpå dem.
ska man behöva sätta pappremsa där också?

Ni ser sprickan längs hörnskyddets innerkant hela vägen genom bilden
 
  • DSC04345.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du med hörnskydd menar metallprofiler skall dessa sättas fast med ett speciellt verktyg,kände du att skruven"tog"när du fäste dit dem?
 
men har det någon betydelse om skruven drar.
för jag läste här på forumet någon som bara spacklade på metallprofilerna utan någonting annat. satte på metallprofilen och spacklade utanpå. spacklet skulle alltså agera "limmet" också.
skruvarna jag satte var långa gipsskruvar men som tyvärr bara skruvades genom flera lager gips så dem drog ju inte som i trä.
har ni något tips på hur jag ska göra.

det enda jag kan komma på är att slå bort all spackel och limma på en pappremsa och spackla igen.
 
Låter jobbigt,
Det där specialverktyget har jag också hört talas om. Om man har gått om tid, kan man dra i riktigt många skruvar i träregeln bakom. Det har fungerat för mig.
Kommer ihåg att jag hade problem att få hörnprofilernas skruvar att dra i träet när jag hade satt dubbelgips, men det gick.

Det jag tror räcker för dig, är långa skruvar som räcker in i träregeln.
Det är bara att skruva i befintlig profil, utan att göra något speciellt med den. Sedan spacklar du bara över de nya skruvskallarna.
Hur tätt man ska skruva vet jag inte, men ju tätare desto bättre. Jag tror jag satte två skruv per dm, på vardera väggen. Man kan säkert klara sig med dubbla eller tredubbla avståndet, men jag orkade inte fundera så mycket när jag satte upp profilen.
 
Hade samma problem i ett rum. Nu dom sista gångerna jag satt hörnskydd har jag skruvat lika tätt som gipsen är skruvad (200-250mm) och det har fungerat mycket bra. Givetvis försökt träffa trä så mycket som möjligt.
 
okej. tack för alla svar.
skulle haft dem innan jag gjorde det bara :(
jag har nämligen satt väldigt många hörnskydd och bara spacklat fast dem.
 
jens.nilsson@live.se skrev:
men har det någon betydelse om skruven drar.
för jag läste här på forumet någon som bara spacklade på metallprofilerna utan någonting annat. satte på metallprofilen och spacklade utanpå. spacklet skulle alltså agera "limmet" också.
skruvarna jag satte var långa gipsskruvar men som tyvärr bara skruvades genom flera lager gips så dem drog ju inte som i trä.
har ni något tips på hur jag ska göra.

det enda jag kan komma på är att slå bort all spackel och limma på en pappremsa och spackla igen.
När man spacklar in dem så ska man lägg ut spackel på gipsets bägge sidor och därefter trycka fast hörnskyddet. Ett gipsspackel är att rekommendera. Sedan spacklar man som vanligt. Skruv är enligt mig det sämsta alternativet. Ett annat smidigt sätt om man vill slippa att köpa verktyget är att lägga en sträng PL400 i hörnskyddet och trycka dit det.
 
jag testade faktiskt med PL400.
men jag behövde hela tiden justera hörnskyddet och det limmet torkade ju väldigt snabbt vilket resulterade i att jag fick dra bort det igen och fick med mig gipset också :)
 
vad är egentligen ett gipsspackel. är det pulver som man blandar med vatten. i vilket sammanhang använder man detta annars?
 
jens.nilsson@live.se skrev:
vad är egentligen ett gipsspackel. är det pulver som man blandar med vatten. i vilket sammanhang använder man detta annars?
Ardex 828 anv för spackling av breda fördjupningar på gips eller betong,formstabilt så det sjunker ej.
 
B
finns olika gipsspackel. till exempal ardex 828, gypsum, "gipsspackel" alla till olika endamål
 
kan man använda det när man spacklar in pappremsa också?
 
B
828 och "gipsspackel. men ej gypsum
 
okej. det är kanske rent av bättre att använda det än vanligt spackel. till pappremsan alltså.
 
B
finns special spackel för remsan när man ska få dit den. kladdigare har jag för mig,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.