Jag skall ringa VVS i morgon men jag vill veta hur man kan fixa detta problem ändå. Kanske är det svårt att få tid och jag är dessutom nyfiken.
Avloppsröret från toa som går på kattvinden har fått en spricka i en skarv och som tur är droppar det bara sakta när det kommer vatten.
Jag upptäckte att det luktade lite illa i skrubben under där rören går ned från vinden.
Nåväl. Hur gör man? Jag förstår väl principen så att säga men hur skulle arbetet se ut?
Behöver jag tömma undan vatten ur rören? Räcker det att ha en balja under när man lossar t-röret?
Skall allt klämmas ihop och behövs det lim?
Hur är det med olika dimensioner (jag har inte mätt men huset är från 1973)?
Finns det sådana som är gängade så man kan köpa fel?

Ja, lite sådant undrar jag över. Vet helt enkelt inte så värst mycket om avlopp och sådant.
Nästan hela helgen har gått åt till att felsöka, plocka bort lådor, kontrollera, spola av plastlådor som fått lite vatten på sig, torka och andas ut över att det inte var värre.
Idag är det torrare och ser bättre ut.

Sprucken avloppsledning i skarven med en balja under för att samla droppande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avloppsrör med en synlig spricka i skarven och fläckar runtomkring som indikerar vattenläckage.
Skapa konto

Går ganska enkelt att byta T-röret, då det finns plats att kapa, ett nytt T-rör, ett par bitar rör och 3 st s.k skjutmuffar, det finns inget stopp i dom och skjuts på rören. En röris behöver veta materiel. 1 st T-rör med muffar , ca 1- 1,5 m 110 rör och 3 skjutmuffar så gör han det lätt och ganska snabbt.

A
Precis han gör de så snabbt o lätt att han knappt behöver ha betalt :cool:

A
Dessa vita jäkla skitrör från 70 talet eller till o med tidigare är spröda o spricker direkt man försöker kapa i dem.

Helst vill man byta hela sträckor.

Ibland går de oftast vägen o är ett relativt snabbt förmiddags jobb.

Men om du kan borde du lägga lite tid o byta ut dem.

Mvh

Henrik Nordlander skrev:
Dessa vita jäkla skitrör från 70 talet eller till o med tidigare är spröda o spricker direkt man försöker kapa i dem.
Beror på vad man kapar dom med, ett bågfilsblad frestar inte så mycket. Men klart det är skitrör

Multimaskin funkar bra med.

A
Vet inte från vilket håll wc kommer men blir inte ett vinklat grenrör bättre?

Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Vet inte från vilket håll wc kommer men blir inte ett vinklat grenrör bättre?
Jo. Ett grenrör blir under alla omständigheter bättre.

Staffan

Nu har jag lärt mig lite mer om det hela, tack. Men tar gärna tips om processen. Sedan förstår jag inte vad skillnaden är mellan ett grenrör och inte grenrör.
Tittar man på bilden så kommer vatten från toan ”uppifrån” i bilden. Till höger rinner det vidare ned till avlopp i marken (röret går ned genom skrubben där vi förvarar återvinning, stövlar, städgrejer, låda med badkläder mm). Till väster går rör ut till en ventil/skorsten genom yttertak.

Staffans2000
Den är mer för stående installationer.

När det ändå byts, är det bättre att sätta dit en 45gradig gren och ett 45gradigt språng. Dvs. dessa. Så får skiten en mjuk och behaglig färd. I vanliga fall är jag emot "teknisklivslängdshysterin" som ibland florerar här, eftersom hus inte behöver "totalrenoveras" efter tjugofem år. Däremot när det gäller dina avloppsrör, är det läge att byta så mycket du kan när du ändå är igång, eftersom de är av en mycket dålig kvalitè.

5637162883_v1_m56577569831763228_1_1_1_1_1_1_1.jpg
5637162840_v1_m56577569831763193_5.jpg

Staffan

Redigerat:
Tack för all information. Som vanligt lär jag mig något nytt.
Nyss åkte VVS-aren hem efter 45 minuters arbete. Och det blir bra det här. En anledning till sprickan är att det blivit stopp i t-skarven. Han nämnde att den gamla typen av skarv är felaktig och dålig. Så nu har vi en sådan som ni visat exempel på.

Jag kan nämna att jag ringde fem firmor. En svarade direkt men han hade fullt och rekommenderade en ”konkurrent” som aldrig svarade eller hörde av sig. Jag ringde och skickade bilder till alla fem.
En svarade via sms att han kommer återkomma via telefon vilket han gjorde. Och vi bokade tid och han kom och gjorde jobbet.
Förväntat utfall.

Nytt korrekt monterat T-skarv på VVS-rör i en krypgrund, ersätter gammal defekt skarv.
Skapa konto

• Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.