1 037 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Spricka i gipsskarv
Jag har på några ställen i huset fått en spricka i skarven mellan två gipsskivor. Jag har använt pappremsa.
Jag funderar på om jag ska skära bort skarven och göra ett nytt försök. Kan det fungera bättre nästa gång eller är det lönlöst att undvika spricka om det är ett sådant ställe där det kommer spricka oavsett metod?
Det är råspont bakom men långt mellan reglarna, kanske uppemot 120 cm.
Jag funderar på om jag ska skära bort skarven och göra ett nytt försök. Kan det fungera bättre nästa gång eller är det lönlöst att undvika spricka om det är ett sådant ställe där det kommer spricka oavsett metod?
Vet inte hur stor skillnad det är på pappremsa och glasfiberremsa. När jag satte gips i mitt sovrum använde jag glasfiberremsa. Men glömde remsa i första skarven så den har ju en fin spricka vissa delar av året. resten har inga sprickor.
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Du kan också testa att sätta en bit microlit över skarven utan att riva bort det som redan sitter där. Sätt en bit som är 20 cm bred så får du bra överlapp sen spacklar du ut kanterna. Är du bra på att spackla så borde det inte synas så mkt när du är klar. Så har jag gjort på några ställen där det sprack mellan gipsskivor och det har fungerat bra.D Derbyboy skrev:Jag har på några ställen i huset fått en spricka i skarven mellan två gipsskivor. Jag har använt pappremsa.
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Ja det har funkat för mig, har gjort så i taket på några ställen där det sprack. Jag har använt vävlim när jag limmat upp microliten.D Derbyboy skrev:
Edit. Du får spackla ut kanterna ganska mkt, typ 10-15 cm annars kommer det synas att du limmat på men det är du säkert redan med på.