Hej,
Upptäckte idag en spricka i eldstaden i min Effecta Lambda 60, installerad 2011. Den har tidigare eldats med ved, men de senaste tre åren har jag kört pellets i en Biobjörn 30kW. Lågan från den träffar bakre väggen i eldstaden och i partiet där det inte är något vatten bakom har plåten spruckit igenom. Plåten är även lite bucklig.
Har varit i kontakt med Effecta, och både de och jag tror att värmen blivit för hög och utmattad plåten. Om pannan beställs med uttag för pelletsbrännare så sitter det i sidan, och lågan träffar då vattenkyld vägg...
Nu till min fundering, jag har ställt upp lite eldfast tegel som värmeisolering mot plåten för att inte göra saken värre, men tror ni det är bäst att försöka svetsa igen detta i sommar eller låta vara för att inte svetsen i sig ska skapa onödiga spänningar? Det läcker inte idag, men det har nog spruckit i princip fram till vattenmantlat utrymme...
Bifogar bild på sprickan inifrån eldstaden och från utrymmet mittemot där tuberna mynnar ut i fläkt.
Mvh Magnus
Upptäckte idag en spricka i eldstaden i min Effecta Lambda 60, installerad 2011. Den har tidigare eldats med ved, men de senaste tre åren har jag kört pellets i en Biobjörn 30kW. Lågan från den träffar bakre väggen i eldstaden och i partiet där det inte är något vatten bakom har plåten spruckit igenom. Plåten är även lite bucklig.
Har varit i kontakt med Effecta, och både de och jag tror att värmen blivit för hög och utmattad plåten. Om pannan beställs med uttag för pelletsbrännare så sitter det i sidan, och lågan träffar då vattenkyld vägg...
Nu till min fundering, jag har ställt upp lite eldfast tegel som värmeisolering mot plåten för att inte göra saken värre, men tror ni det är bäst att försöka svetsa igen detta i sommar eller låta vara för att inte svetsen i sig ska skapa onödiga spänningar? Det läcker inte idag, men det har nog spruckit i princip fram till vattenmantlat utrymme...
Bifogar bild på sprickan inifrån eldstaden och från utrymmet mittemot där tuberna mynnar ut i fläkt.
Mvh Magnus
Ska du fortsätta med pellets eller kommer ved att bli aktuellt igen?
Vid vedeldning är kanske svetsning ett bra alternativ om man förvärmer?
Vid vedeldning är kanske svetsning ett bra alternativ om man förvärmer?
Jag kommer fortsätta med pellets. Nu när jag isolerat området från den värsta värmen så borde risken vara mycket mindre att det fortsätter spricka, men jag vill ju inte stå med ett läckage mitt i vintern...
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Är det inget vatten bakom så borra hål i slutet på sprickorna och slipa upp det lite och bränn igen det inifrån då? Det stoppar ju upp det hela iallafall.
Precis som Stefan1972 säger, borra i slutet på sprickan, detta görs så den inte forsätter.
Slipa upp den så det fins något för svetsen att håla i.
Beroende på material så kommer du behöva förvärma godset.
Men en svetsning kommer inte hålla för evigt, jag vet inte hur bra din tegelbit står framför men något att skydda det i fortsättningen är en bra idé.
Slipa upp den så det fins något för svetsen att håla i.
Beroende på material så kommer du behöva förvärma godset.
Men en svetsning kommer inte hålla för evigt, jag vet inte hur bra din tegelbit står framför men något att skydda det i fortsättningen är en bra idé.
Sådär, då har jag gjort ett försök till reparation. Jag borrade i ändarna på sprickorna, och sen ett par större hål en liten bit från änden. Svetsade sedan från ändarna fram till de större hålen. Resten fick vara, det behöver inte vara tätt där insåg jag efter ett tag... Grisigt att komma åt att svetsa, och jag som är skrivbordsråtta får nog vara nöjd med resultatet, kanterna är skapligt mjuka och jämna även om toppen på svetsen inte är så snygg...
Passade på att göra ett par stöd för eldfast tegel, så nu finns det ett värmeskydd framför skadan.
Vad tror expertisen?
Passade på att göra ett par stöd för eldfast tegel, så nu finns det ett värmeskydd framför skadan.
Vad tror expertisen?