Vår dusch i källaren har en spricka i kaklet i golvet. Den har varit där sedan vi flyttade in för ca 3 år sedan och jag har inte riktigt reflekterat över det tidigare. Vi har duschat som vanligt. Nu när jag kollade tycker jag att den ser ut att ha blivit värre och då började jag tänka ifall det kan ha släppts igenom vatten. Vad innebär detta? Hur kan jag fixa det? Kan det ha skadat grunden i huset eller något annat allvarligt?
Hur har detta hål ens uppstått? Om du krafsar bort det som ser ut som lösa bitar hur ser det ut under? Är det tätskikt under? Är det mot yttervägg av sten på oisolerad platta på mark är det inte säkert att det är något tätskikt. Konsekvenserna blir lite olika beroende på förutsättningarna. Men kakel i sig ger inget skydd mot vatten så är det bara biten som är trasig är det enbart ett kosmetiskt problem.
Det har det säkert men även hela plattor av kakel/klinker med normal fog släpper igenom en del vatten. Behöver det stoppas är det tätskiktet som står för det.B Bjurn25 skrev:
Lite överdrivet kan man säga att det är helt normalt att vatten "rinner" under plattorna, men ovanpå tätskiktet, till golvbrunnen.
Jag tycker det ser ut som man har tappat något där, men vet egentligen inte heller. Jag försökte krafsa lite på det, men bitarna verkar sitta fast, bara att övre biten av plattan verkar slagits bort på delar av det skadade området och sprickor nu går ut ifrån det. Skulle nog kunna få loss det om jag tar i eller använder en skruvmejsel, men vågar jag det? Om jag gör ett hål så att jag ser vad som finns under, kommer jag kunna täppa till det igen? Eller behöver jag byta ut allt kakel igen där innan vi kan duscha då?T TypRätt skrev:Hur har detta hål ens uppstått? Om du krafsar bort det som ser ut som lösa bitar hur ser det ut under? Är det tätskikt under? Är det mot yttervägg av sten på oisolerad platta på mark är det inte säkert att det är något tätskikt. Konsekvenserna blir lite olika beroende på förutsättningarna. Men kakel i sig ger inget skydd mot vatten så är det bara biten som är trasig är det enbart ett kosmetiskt problem.
Nej är det inte hål genom kakelbiten är det bara att duscha på. Om du inte vill riskera skära fötterna kan du ju fylla skadan med mjukfog, kanske inte så estetiskt men slipper riskera att göra illa sig. Tyckte det såg ut på bilden som det var ett hål under klinkersbiten nämligen men det var nog en synvilla då bara.B Bjurn25 skrev:Jag tycker det ser ut som man har tappat något där, men vet egentligen inte heller. Jag försökte krafsa lite på det, men bitarna verkar sitta fast, bara att övre biten av plattan verkar slagits bort på delar av det skadade området och sprickor nu går ut ifrån det. Skulle nog kunna få loss det om jag tar i eller använder en skruvmejsel, men vågar jag det? Om jag gör ett hål så att jag ser vad som finns under, kommer jag kunna täppa till det igen? Eller behöver jag byta ut allt kakel igen där innan vi kan duscha då?