9 493 läst · 18 svar
9k läst
18 svar
Spränga stubbar?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har en del stubbar på tomten hemma som jag vill bli av med. Har en kompis som har tillgång (via hans frus jobb) till sprängämnen. Stubbarna står mer än 500 meter från huset, vad tror Ni om att spränga dessa stubbar?
Naturligtvis får man kolla att inga ledningar eller rör (eller dylikt) ligger under i marken då dessa lär flyga i luften också. Är detta fööörriskabelt?
Tacksam för råd!
Henrikoz :
Jag har en del stubbar på tomten hemma som jag vill bli av med. Har en kompis som har tillgång (via hans frus jobb) till sprängämnen. Stubbarna står mer än 500 meter från huset, vad tror Ni om att spränga dessa stubbar?
Naturligtvis får man kolla att inga ledningar eller rör (eller dylikt) ligger under i marken då dessa lär flyga i luften också. Är detta fööörriskabelt?
Tacksam för råd!
Henrikoz :
Skulle helt klart testa. Allt skojigt är riskabelt & farligthenrikoz skrev:
Kanske låna en sprängmatta för säkerhets skull Göra en stubbe luftburen 500 m behövs säkert en laddning som gör att allt är flis när den är "framme".........
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Låter helt livsfarligt... det finns speciella motorsågar att hyra för att göra flis av en stubbe vilket nog i sig är rätt "tufft och höglåtande" men mer ofarligt. Jag skulle nog hyra en sån istället för att riskera att få både min och grannarnas trädgårdar fulla av en gammal stubbe! Fast det skulle onekligen vara kul att se en stubbe flyga i luften!!!
Du kommer troligen att skjuta bort all jord omkring stubbens rötter (beror på vilket trädslad det är). Lägger man på mattor kommer energin att absorberas i den lösare marken och stubben sitter kvar där den är.
Ingen bra ide att spränga stubbar.
Ingen bra ide att spränga stubbar.
Det beror väl ändå på hur man lägger laddningen. Att lägga den under stubben är rätt meningslöst. Borra istället ett hål och lägg den i stubben så blir det en viss skillnad på hur stubben kommer att må efteråt
Hej!
Okej en sprängmatta lär väl vara på sin plats då antar jag. Det sprängmedel jag nu har hemma heter Acetonperoxid, har tyvärr ingen vidare aning hur mycket man ska använda. Någon som vet? Tomten där de okära stubbarna stårär 150meter x 50meter. Ska sprängmedlet läggas under marken eller bara mitt i? (Tyvärr visste inte min kompis fru heller...)
Någon som har en aning?
Ha en trevlig helg, av vad som nu är kvar!
Henrikoz
Okej en sprängmatta lär väl vara på sin plats då antar jag. Det sprängmedel jag nu har hemma heter Acetonperoxid, har tyvärr ingen vidare aning hur mycket man ska använda. Någon som vet? Tomten där de okära stubbarna stårär 150meter x 50meter. Ska sprängmedlet läggas under marken eller bara mitt i? (Tyvärr visste inte min kompis fru heller...)
Någon som har en aning?
Ha en trevlig helg, av vad som nu är kvar!
Henrikoz
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Lägg ned projektet, skall du spränga så låt någon som vet vad de håller på med göra det. Förutom den uppenbara livsfaran är det ett tämligen allvarligt brott att handskas med sprängämnen utan tillstånd vilket din kompis fru borde känna till om hon arbetar i den branschen.
Verkar helt idiotiskt att spränga, går nog snabbare att hyra en stubbfräs med tanke på alla förberedelser du måste göra om du ska spränga.
Nej, använd sprängämnena på annat - ex. kassaskåp, värdetransporter etc. eller vänta nu....DET kanske är idiotiskt
Nej, använd sprängämnena på annat - ex. kassaskåp, värdetransporter etc. eller vänta nu....DET kanske är idiotiskt
Haffa en grävmaskin nångång som är i närheten, betala han nån hundring och han har grävt bort den där stubben på en halvtimme och täkt igen allt..
Farligt, javisst men om man tar lite åt gången och är försiktig så borde det ju kunna lösa sig.
Det låter bra att borra ett hål i stubben innan man drar på så kraften blir i stubben och itne runt omkring. På det sätt minimeras skadorna även skulle jag gissa.
Ingen som vet hur mycket man ska använda?
Mvh/Henrikoz
Det låter bra att borra ett hål i stubben innan man drar på så kraften blir i stubben och itne runt omkring. På det sätt minimeras skadorna även skulle jag gissa.
Ingen som vet hur mycket man ska använda?
Mvh/Henrikoz