Hejsan
Jag behöver få bort ett par bitar berg, dels en flack yta som ska sänkas 30-40 cm, dels en bit av en knalle. Det ska byggas ett garage och dessa berg dök upp vid schaktningen/säkning av marknivån för garaget.
Se bifogade bilder där jag på en försökt illustrera på en av dem vad som ska bort.
Jag har haft en kille här som spräcker (alltså inte sprängning) han uppskattar att det tar 1 vecka för 2 personer, om inget strular (annars upp till två veckor). Ovanpå det kostnad för skotten och hyra av kompressor/borr.
När jag räknar ihop de priser jag fått landar totalsumman på ca 75 000:-, om inget strular.
Verkar det rimligt?
Jag behöver få bort ett par bitar berg, dels en flack yta som ska sänkas 30-40 cm, dels en bit av en knalle. Det ska byggas ett garage och dessa berg dök upp vid schaktningen/säkning av marknivån för garaget.
Se bifogade bilder där jag på en försökt illustrera på en av dem vad som ska bort.
Jag har haft en kille här som spräcker (alltså inte sprängning) han uppskattar att det tar 1 vecka för 2 personer, om inget strular (annars upp till två veckor). Ovanpå det kostnad för skotten och hyra av kompressor/borr.
När jag räknar ihop de priser jag fått landar totalsumman på ca 75 000:-, om inget strular.
Verkar det rimligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Hade en sprängare hemma för någon vecka sedan - det gick på 1500 kronor att få bort två små bergkammar - avsevärt mindre volym berg än på dina bilder men 75 000?
Kolla med en sprängare - det där med handspräckning verkar väldigt arbetsamt.
Kolla med en sprängare - det där med handspräckning verkar väldigt arbetsamt.
Kan du PM'a mig ett visst telefonnummer, så vore jag mycket tacksam
Jag pratade med en sprängare, han sa att det inte skulle löna sig för att det låg två hus inom 50m och då behövs besiktning a 6 papp styck. Det ena är mitt hus. Det andra en nybyggd fastighet med bostadsrätter, så jag är rädd att den besiktningen kan dra iväg betydligt. Men det vore ju intressant att höra med din sprängare också.
Jag pratade med en sprängare, han sa att det inte skulle löna sig för att det låg två hus inom 50m och då behövs besiktning a 6 papp styck. Det ena är mitt hus. Det andra en nybyggd fastighet med bostadsrätter, så jag är rädd att den besiktningen kan dra iväg betydligt. Men det vore ju intressant att höra med din sprängare också.
Rent spontant låter 75 000 kr som ockerpris.
jag betalade runt 15 000-20 000 + moms för en sprängnisse en hel dag med borrvagn och dynamit.
Be att de använder någon smygvariant så tror jag man slipper sätta upp mätare.
En annan variant är ju att köper några släggor och kilar samt ringer lokala tynglyftning eller brottningsklubben och erbjuder dem 30 000 kr sponsring i utbyte mot ett rejält träningspass Var försiktig med arbetsmiljöansvaret bara!
jag betalade runt 15 000-20 000 + moms för en sprängnisse en hel dag med borrvagn och dynamit.
Be att de använder någon smygvariant så tror jag man slipper sätta upp mätare.
En annan variant är ju att köper några släggor och kilar samt ringer lokala tynglyftning eller brottningsklubben och erbjuder dem 30 000 kr sponsring i utbyte mot ett rejält träningspass Var försiktig med arbetsmiljöansvaret bara!
Ja, jag pratade med en sprängare, men han rekommenderade en annan firma för just spräckning, jag antar att det är "smygvarianten". Och det pris jag räknat fram själv här baserat på uppskattad info gäller alltså spräckning.
Funderar på om jag ska hyra en bergborr på cramo, borra själv och köra med snigamit.
Kilar har jag kört med, men då "bara" 20mm och det blir lite klent här. Eftersom det är ett flackt berg som ska bort så får man borra V-form, och att spräcka loss det med kilar gör sig nog inte utan vidare är jag rädd.
Funderar på om jag ska hyra en bergborr på cramo, borra själv och köra med snigamit.
Kilar har jag kört med, men då "bara" 20mm och det blir lite klent här. Eftersom det är ett flackt berg som ska bort så får man borra V-form, och att spräcka loss det med kilar gör sig nog inte utan vidare är jag rädd.
Vet inte om det är en möjlighet?
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/193849-spracka-sten.html
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/193849-spracka-sten.html
Hej för ett par år sedan när jag var nere i stockholm och skulle lägga ner en oljeavskiljare på en mack så stötte vi på berg när vi grävde ur för den, men grävmaskinisten kopplade då på sin jättehammare på maskin och bilade bort det!Verkar ju inte vara så mycket som ska bort så det kanske skulle fungear med en sådan för dig!Lönt att kolla upp om det är möjligt iaf.
Mvh Per
Mvh Per
En av prisuppgifterna jag fick var kostnaden för kompressor till borren, 3000:-/dag skulle den kosta. Ser just på Cramo att ett borrpaket med kompressor kostar 595:-/dag. Då är det en av dom mindre, men det lär ju räcka till detta, den största kostar 1046:-/dag. Det får nog bli så att jag hyr ett paket över helgen och kör med snigamit. Börjar nästan se fram emot lite machojobb till helgen
Lite gamaldags "tillmakning" kanske?? Fungerar bättre än vad man kan tro. Man eldar under någon timmes tid där man vill spräcka, sen snabbt på med stora mängder vatten. Det blir stora spänningar och berget spricker. Tog bort en del sten när jag byggde parkering. http://www.jogarsrud.se/2010%20kvartal2/sidor/parkering.htm
Jag har gjort precis det du beskriver. Spräckt bort bergsklackar med hjälp av snigamit.
Se till att du borrar tillräckligt djupt och har en stor diameter på borren så går det som en dans.
Det följer med en bra bruksanvisning till snigamiten - följ den !
På ett ställe var jag lite slö och trodde att det skulle gå bra med mindre diameter och inte så djupt borrat. Där fick jag göra om borrningen för det hände inget alls.
Se till att du borrar tillräckligt djupt och har en stor diameter på borren så går det som en dans.
Det följer med en bra bruksanvisning till snigamiten - följ den !
På ett ställe var jag lite slö och trodde att det skulle gå bra med mindre diameter och inte så djupt borrat. Där fick jag göra om borrningen för det hände inget alls.
Det finns ju så kallade gasgeneratorer som är ett mellanting mellan konventionell sprängning och snigeldynamit. Ta kontakt med en bergsprängningsfirma så får du information. Jag skulle tro att detta är både billigast och snabbast.
Hämtade borrpaketet under eftermiddagen. Tänkte jag skulle prova lite, det slutade med att jag borrat en 30-40 hål, trots att slangen rök av en gång och ljuddämparen sprack. Den ligger på limning nu. Men det är ett skit att det regnar, inget roligt att jobba i och verkligen inte läge att jobba med snigamit. Får nog överväga att spänna upp en stor presenning över arbetsplatsen. Bara mer jobb hela tiden...
Men det kändes väldigt skönt att det ändå gick så enkelt att borra hålen, det går verkligen undan rätt bra.
Men det kändes väldigt skönt att det ändå gick så enkelt att borra hålen, det går verkligen undan rätt bra.
Den ytan bör man få bort på en helg med en kompressorstyrd bergborr samt strnspräckning, typ powertools.
lite sent tips nu kanske men jag kontaktade företaget och fick gratis utbildning samt intyg på utrustningen. Sen var det bara o hyra in grejorna o skjuta på numera krävs dock tillstånd från polisen etc som är tillsynsmyndighet. Tänk på att borra djupt, minst dubbla djupet vad du vill ha bort, sen är kilar lika effektiva samt ett bra komplement om man fastnar med borren. Jag tyckte personligen att snigeldyn var jäkligt dyrt o blir stora block samt tar tid. Lycka till
lite sent tips nu kanske men jag kontaktade företaget och fick gratis utbildning samt intyg på utrustningen. Sen var det bara o hyra in grejorna o skjuta på numera krävs dock tillstånd från polisen etc som är tillsynsmyndighet. Tänk på att borra djupt, minst dubbla djupet vad du vill ha bort, sen är kilar lika effektiva samt ett bra komplement om man fastnar med borren. Jag tyckte personligen att snigeldyn var jäkligt dyrt o blir stora block samt tar tid. Lycka till
Det var ju schysst med gratis utbildning, fick du åka till herrljunga då?
Var hyrde du grejerna?
Jag hörde om en tidigare kollega som fått hyra prylar och spräckt själv med powertools grejer, helt utan utbildning. Jag har dock inga sådana planer. Känns lite väl riskfyllt, och skulle nåt gått snett sitter man ju riktigt i klistret kan jag tänka mig.
Var hyrde du grejerna?
Jag hörde om en tidigare kollega som fått hyra prylar och spräckt själv med powertools grejer, helt utan utbildning. Jag har dock inga sådana planer. Känns lite väl riskfyllt, och skulle nåt gått snett sitter man ju riktigt i klistret kan jag tänka mig.