Jag börjar närma mig punkten då det är dags för installationer i min alldeles egna verkstad. En av frågorna som kommer upp är ju såklart belysning, och som vanligt blir man helt matt när man ser vad kvalitetsprodukter kostar.

Problemet jag vill lösa är att få till generell belysning i en snickarbod/njutbyggnad i ett rum på ungefär 5x5 m, 45 grader tak öppet i nock. Jag vill ogärna fästa något i nockbalken då det ev kommer monteras en travers där i någon framtid. Installationer måste rymmas innanför plasten i installationsskiktet (28 mm gles (+13 gips)). De lösningar jag ser är:

1. Ett 3-fas skensystem med ett antal armaturer. Behöver åtminstone 2 x 4 meter skena plus 2 x 3 armaturer. Helst det dubbla för att få bra ljus. Det innebär MINST 2x1000 + 2x3x500 = 5000 kr. Men det är alltså inte någon vidare mängd belysning vi talar om då. Jag ser detta endast som ett realistiskt alternativ om jag hittar en laddning av detta på konkursauktion eller liknande (vilket jag sett ibland, det är ju populärt system för butiker och liknande). Ref: https://www.elbutik.se/category.html/230v-3-fasskena

2. Ett antal spottar i taket, minimum 2 rader med 4 stycken i varje på varje takhalva. Detta ger 16 st plus drivdon, lågt räknat 2400 + 600 = 3000 kr. Bättre täckning, men så billiga spottar ger inte supermycket ljus och när de ger upp måste man byta hela armaturen.

3. Amazon om man kan tänka sig att gå utanför det beprövade för där kostar det ju nästan gratis. Jag kan få allt jag behöver, samt extra armaturer i reserv för typ 500. Helst skulle jag se att de gick att montera i en takdosa, vilket ju förenklar installationen ytterligare. Det går säkert att gräva fram en variant där det funkar, liksom en som är dimbar. Detta alternativ blir oavsett det klart billigaste. Exempel: https://www.amazon.se/Grebeam-spotlights-badrumsspot-håldiameter-takspotlights/dp/B0D48Z7M3W

Då kommer ju frågan enligt rubriken: Hur illa är dessa utrikiska elprodukter? Gjorda av prima kinesium och drivs mest av hopp och snålhet? Jag har begränsad erfarenhet, jag har dock köpt någon mindre armatur där tidigare och ser inga problem med den. Vad har ni för erfarenheter från Amazons elprodukter, några riktiga bottennapp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.