Ska fixa till köket och tänkte be elektrikern sätta spottar taket i samband med att taket byts ut. Idag sitter takskivor typ tak-ess på läkt med cc 30. Till diffussionsspärren är det väl ca 30-40 mm. Går det att sätta sk möbelpuckar som inte kräver skyddsburkar i en sådan konstruktion? Jag har kikat på hida-a-lite 1206 http://www.elbutik.se/product.html?product_id=111227&search_page= och de verkar fungera. Ett annat alternativ är att montera appartdosor som "skydd", de går nog att trycka upp i diff.spärren. Sänka taket är tyvärr inget alternativ..
Som sagt jag tänkte kolla upp det lite mer innan jag går på elektriken..

Jag tror (med betoning på tror) att du får bäst ljus om du kan köra med armaturer som monteras i en apparatdosa. Det finns 20w armaturer för det läget. Det finns visserligen 20w armaturer som kan monteras utan dosa också.

Innan du gör det så skulle jag föreslå att du antingen hittar någon som redan gjort det, eller köper ett gäng armaturer och monterar provisoriskt i taket, så du kan se om det blir tillräckligt ljus.

jag hade tänkt köra med 20w armaturer för att slippa sätta skyddsburkar när vi byggde om köket. Men efter råd här på forumet valde jag att sätta skyddsburkar upp i bjälklaget (som kanske är ett alternativ för dig ocskå?). Vi har idag 10st 50w armaturer på en yta av 4,6 X 3,5m. Det är inte för mycket.

Jag har fått en tankestälalre som jag inte tänkt på förut nu i dagarna. Vi har nyligen rivit bort takvärme ur 2 rum (takvärme var poppis på 70 talet, det är elvärmeslingor i form av en tunn plastfilm med inbakade banor som monterades i taket). I dessa 2 rum fanns det byggplast i taket ovanför slingorna som i övrigt sitter häftade direkt mot brännbart trä. Plasten ovanför där det varit varmt är helt förstörd, den har inte smält men krackelerat så den kommer ned i cm stora flingor nu.

Att slingorna monterats direkt mot brännbart (utan synliga skador på träet) visar ju att de är betydligt svalare än dagens spottar.

Man får ju en tankeställare, hur kommer plasten i dagens tak att se ut runt spottarna om 30 år? Visserligen kanske dagens byggplast är bättre, men 70 talet är ju ändå i modern tid (säger 50 åringen).

Skall tillägga att min tveksamhet till skyddsburkar handlade om att taket ovanför köket är byggt 1930 och isolerat med torv. Jag fick ner ca. 1 kubikmeter torv när jag sågade hål för spottarna, det mesta verkade hamna innanför tröjan i nacken, eller som damm i resten av huset.

ajj, torv i nacken låter inte så nice.. Ytan som ska "belysas" är ca 7x6 m och jag hade tänkt ca 30 st 20 W spottar på denna yta, är det för lite? Jag ska höra med elektrikern om han har några referenskök man kan kika på..

jag vet ju inget om hur det hade blivit om jag tagit lite fler 20w istället.

Vi planerar 20W möbelspottar utan skyddsburk men det blir endast effekt ljus för att belysa en vägg resp en spis. Då har jag 45mm luftspalt och gipsskiva över spottarna.

Jag gissar ochså att dagens spot mode kommer att sätta sina spår i form av kondens problem eller försämrad värme ekonomi i framtiden när byggplasten inte tätar nått mer.

Rumsbelysningar på 10x50W ! och 30x20W !! Ja vi får verkligen hoppas att de inte lägger ner fler kärnkraftverk ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.