Hur löser man problemet med 500 mm till brännbart material runt spottar? Om man sätter en lerkruka på ovansidan får man fortfarande problemet med glespanelen 300mm cc. Några tips??
Hur gör man med ångspärren??
 
50 cm är i min mening till närmast brännbara sak under spotten....dvs inne i själva rummet. Sen brukar det vara ~15cm till närmast brännbara ovan tak och där finns det speciella lådor som man kan sätta uppe på vinden som håller fritt på ovansidan(ser ut som en 2L glasslåda). Fast allt ska vara specat på förpackningen om du har köpt spottar.....
/
M
 
Jag letade info om detta för ett tag sedan och kom fram till att 10 cm uppåt ocåt sidan är det vanligaste, 50 cm måste vara neråt precis som tjojlee skriver, men det finns undantag. Kolla på kartongen, det ska stå där.

Jag köpte plåtburkar från Markslöjd som är till för detta. Köpte dem på Hornbach för 48:- styck (vill jag minnas). Det var det billigaste jag kunde hitta.
 
Om måtten Ni uppger stämmer kan jag använda lerkrukor 19:- på ovansidan men då återstår ångspärren. Hur skall man förhindra att vattenånga från rummet kommer upp i isoleringen??
Vad man än sätter över spotten så blir den för varm för plasten, eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.