Jag har senaste veckan sett att SE2 flera ggr haft lägre pris än SE1.
Jag misstänker att det har med den nya flödesbaserade prissättningen att göra? Tidigare har jag aldrig sett lägre priser i SE2 jämfört med SE1.
Någon här som är insatt och har någon tes eller förklaring?

Det är nog rimligt att det är så. Exporten till Finland från SE1 håller uppe priserna där jämfört med SE2

Jag har också noterat att SE3, som jag befinner mig i, har ärvt in de höga elpriserna på framförallt aftonen. Som det ser ut just nu så verkar ju elpriserna i SE3 stiga mer än prognosticerat, men det behövs naturligtvis längre mätperioder för att komma fram till detta.

Attitudeswe
Kontinenten med priser på 10+kr/kWh (inkl moms) drar verkligen upp våra priser (imorgon)

Diagram över elpriser i EUR/MWh för olika europeiska regioner den 6 november 2024, med toppnoteringar runt kl. 18 för Tyskland och Polen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Linus Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Onekligen väldigt svårt att förstå. Vad driver upp priset från 5,58 öre till dryga kronan över en helg? Ny batterifabrik i Småland över natten? Val i USA? 11000 nordkoreaner i Ryssland? Köldknäpp i Frankrike?
Prissättningen dag för dag är synnerligen komplicerat 🥴
Elprisdiagram och tabell för SE3, visar dagliga priser i öre/kWh från 2024-10-29 till 2024-11-05. Noterbart prisfall och uppgång observeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.