Är det någon som har installerat inbyggda spottar i fönstersmygarna?
Vår husleverantör är tveksam till detta då spottarna ju ger ifrån sig så mycket värme och därmed krävs någon typ av skyddskåpa på ovansidan som jag fattat det.
Om man då placerar spottarna i smygarna så blir det ju i ytterväggen och då är han rädd att man för att få plats med dessa skyddkåpor måste skjuta undan ytterväggsisoleringen vilket ju är olämpligt.
Någon som är elektriker-kunnig som vet om det finns spots som inte kräver dessa skydd för värmen? Eller hur löser man detta problem ???
Hoppas jag förklarat någorlunda begripligt... :-/
 
Visst är det så. Man får köra med 5 eller kanske, eventuellt 10 watts lampor om man inte vill bygga luftutrymme ovanför....
 
Du kan montera sk möbelspotlights med 10 - 20W lågvoltslampa. Samma typ som man brukar använda i köksinredningar tex. Finns armaturer som bygger endast ca 14 mm på höjden och dessa får monteras dikt mot brännbart underlag.
Som dekorationsbelysning borde denna effekt räcka till.. Borde bli ganska mysigt.
 
Finns det verkligen med 20 wattslampor?
Trodde de blev lite för heta....?
 
Angående skyddskåpa,
behövs inte alltid det när man bygger in spotar i innertaket?
Vår elektriker ska sätta en liten låda (?) ovanför alla spotar. Känns bra.

 
Angående skyddskåpa,
behövs inte alltid det när man bygger in spotar i innertaket?
Jo det var ju det jag trodde...
Tack för svaren... ska kolla igen ang. "möbelspottar" som Carl nämnde.
10W-20W kan nog räcka, det ska ju som sagt bara vara som "mysbelysning".
 
Yes det finns för 20W men det är max för den sortens armaturer. Inte alla tillverkare har för 20W. Glaset blir knallvarmt dock.
Skall själv sätta sådana som diskbänksbelysning, jag anser inte att 10W räcker som allmänljus där.
10W är främst för tex. vitrinskåp.
 
En fråga som inte gäller Watt.

Jag har varit i ett par visningshus där det suttit spotlights i smygarna. Eftersom jag inte intresserar mig så mycket för köksluckor, vitvaror, golvkllinker etc, men älskar att kolla detaljer och leta fel.......har jag sett att - runt spottarna kan man se att smygarna har spruckit.
Har någon installerat spottar och haft dessa problem?
 
Har det varit trä-smygar eller MDF-smygar?
 
Har det varit trä-smygar eller MDF-smygar?
 
KarlXII skrev:
Har det varit trä-smygar eller MDF-smygar?
Trä, med sprickor i träets längsriktning.
 
Jag vet förstås inte om det har varit "hobby"snickare eller "riktiga" snickare som har utfört jobbet.
De som ägde husen var hemma på visningarna så jag tog det lite lugnt med "fel" frågor....
 
Hej,

Det finns 10watts lampor för infällning utan någon speciell åtgärd ovan fönstret och dessa har endast en bygghöjd på 15mm (se artikel E-nr: 7465954 hos till exempel www.maxel.se). Denna kan också monteras som utanpåliggande montage med en medföljande distansring med en bygghöjd på 19mm och kräver då endast ett litet hål för elkabeln. Dessa finns i vit, svart, krom, och mässing.

Sedan finns 20watts lampor för infällning utan någon speciell åtgärd ovan fönstret och dessa har endast en bygghöjd på 22mm (se artikel E-nr: 7465980 hos till exempel www.maxel.se). Denna kan också monteras som utanpåliggande montage med en medföljande distansring med en bygghöjd på 25mm och kräver då endast ett litet hål för elkabeln. Dessa finns i vit, svart, krom, mässing, och aluminium.

Det finns fler exempel på leverantörer av dessa "smidiga" spotlight som t.ex. Vinga (se artikel E-nr: 7467396), och om jag inte minns fel så finns de även hos t.ex. Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.