Y
En solig och glad dag så fick jag för mig att spontanköpa en spikpistol utan att tänka mer än på pris och vikt. Det var kampanj och jag fick köpt den till lägre pris än så. Dom hade en annan yrkes picka intill av känt märke till dubbla priset och tyngre vikt vilket gjorde ännu mer frestad att välja denna.

Väl hemma så satte jag batterierna på laddning och mig själv vid datorn och jämförde jag lite data mot biltemas pistol, och insåg att det fanns ju olika grader på spikbanden. Och efter ytterligare sökande så inser jag att alla gillar 21graders för att dom har runda skallar istället för D skallar som 34 graders. Fast, det finns fullhuvuds 34 graders också vilket var en lättnad.

Så kollar jag kampanjbladet. Det är samma pris på båda. Men 34 graders pickan har mer kompakt design, samt klarar "Decraspik" vad nu detta är?

34gradaren är 0.05kg tyngre.

Vad hade ni gjort. Kört på denna eller försökt få byta den mot en 21 graders?

FNG-21_90.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FNG-34_90.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är en smakfråga en 34° rymmer oftast fler spik i magasinet än en 21°.
21° blir många laddningar och om det spikas väldigt mycket så kanske rundbandad spikpistol är att föredra men då ökar vikten en del.
De är en liten skillnad med viktfördelningen när man håller spikpistolen men det är det även på olika fabrikat.
Decraspik använder du till decratak och är en maskinspik.
http://essve.se/webcatalogue/maskinspik/631185-maskinspik-34-decra-runt-huvud-varmforzinkad-fzv/

Redigerat:
De plastbandade 21-graders tål väta, vilket är bra. Hur det är med de pappbandade 34-gradersspiken ver jag inte. Jag tycker att det är ganska lätt att få tag i de plastbandade. En nackdel är att det blir lite plastrester, men Essves spik har rätt spröd plast, så det är numer ett ickeproblem

Y
Redigerat:
Köpte spikpickan ovan, är mycket nöjd efter ha spikat lite panel och råspont,
Paslode har rund skalle till 34 graders

Aldrig förstått denna hysteri över d skalle på spiken, syns ju knappt ändå, smidigheten och den kompaktare designen gör de lätt värt att köra 34 istället för 21

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Y
21/90
OBS! ESSVE FH 21/90 GAS tar max 90 mm lång huggen och slät spik, 75 mm ringad spik.
Maskinspik 21°, runt huvud. Huggen, blank (= ingen ytbehadling)
Maskinspik 21°, runt huvud. Huggen. Varmförzinkad (FZV)
Maskinspik 21°, runt huvud. Slät. Blank (= ingen ytbehandling)
Maskinspik 21°, runt huvud. Slät. Blank (= ingen ytbehandling)
43/90
Tjep maskinspik 34° runt huvud.Ringad.
Essve maskinspik 34°, D-huvud. Huggen, Varmförzinkad (FZV)
ESSVE Maskinspik 34°. D-huvud. Huggen. Blank
ESSVE Maskinspik 34°. D-huvud, slät. Varmförzinkad
ESSVE Maskinspik 34°, slät. Blank
Tjep Maskinspik 34°.D-huvud, ringad. Varmförzinkad
Maskinspik 34°, Decra, runt huvud. Varmförzinkad (FZV)
21/90 har en begränsning gällande "max 75 mm ringad spik." men vad betyder det. Vad är en ringad spik? vad är det för spik man brukar använda mest?

En ringad spik har massa ringar nästans som gängor utan stigning kallas ibland kamgängor.
En ringad spik kräver mer kraft att skjuta in samt dra ut.
Idag finns det spik med lim som är lättare att slå i men svåra att dra ut.

Ser ut som ankarspik.

Y
34 gradarnas spik med rund skalle är ju ocentrerad. Innebär inte det en större risk att vatten tar sig in ner längst spiken? För att inte tala om D formade verkligen, teoretiskt sett, bör bjuda in vatten samt mindre metall som trycken mot panelen.

En spik med rund, centrerad skalle borde ju ge ett bättre "skyddslock" tänker jag, utan att veta hur det är i verkligheten.

Redigerat:
  • Gilla
jaktuv
  • Laddar…
Y
Nu har jag fått förklarat av tillverkaren att så fungerar inte spik och att även dom föredrog 34 pickan. :p

Så då är det dags att köpa spik. Men vilka vill jag använda nu när jag ska sätta panel utomhus.

Ringad är bättre än huggen?

Och bäst är om det är lim på valda spiken?

Ringad sitter nog bättre, men huggen duger till det mesta.

Byggde hela garaget, stomme och panel, med huggen.

Y
Och jag som nu ska bygga en dörr med 21panel på 45 reglar. 45+21=66... Bör jag ta 50 eller 63mm spik?

Alltid 2/3 av spiken i bakomvarande material för att få den att sitta bra. dvs 63mm spik skulle jag nyttat.
Om du väljer ringad spik kan du tulla på detta mått och välja 50mm spiken.

Redigerat:
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Har en 34 graders pappbandade så ryms det mer men funkar med plastband också har kört hela garaget med utom stommen med en Meec från jula fixade även 90 mm utan å klaga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.