Jag har haft problem med stopp i avloppet. Spolbilen var här och de var tvungna att demontera gamla toaletten för att spola rent. Toaletten var gammal så jag köpte en ny. En vvs kille monterade den , golvet var ojämnt så han fick stabilisera upp toaletten, efter monteringen så är vattnet bara i den bakre halvan av toaletten. Vvs killen sa att det inte gick få det bättre. Jag märkte sen att den spolar konstigt. Den fyller upp rätt högt med vatten , papper kan flyta runt och inte följa med ner. Kan lutningen på toaletten påverka något. Den borde stå mer upprätt och inte luta så mycket bakåt. Så vattennivån ligger rätt i toan. Han mätte med vattenpass på ringen så den var i våg men den borde luta mer framåt. Frågan dock är om det påverkar spolningen. Stoppet i avloppet är borta , innan så lät det väldigt mycket i handfatet och toan när man spolade men nu är allt sånt tyst.
Mäter man med vattenpass från framkant till bakkant av porslinsringen så ska toaletten upp minst 1 cm i bakkant för att stå rakt , i sidled är den i våg.M mekofix skrev:Jag har haft problem med stopp i avloppet. Spolbilen var här och de var tvungna att demontera gamla toaletten för att spola rent. Toaletten var gammal så jag köpte en ny. En vvs kille monterade den , golvet var ojämnt så han fick stabilisera upp toaletten, efter monteringen så är vattnet bara i den bakre halvan av toaletten. Vvs killen sa att det inte gick få det bättre. Jag märkte sen att den spolar konstigt. Den fyller upp rätt högt med vatten , papper kan flyta runt och inte följa med ner. Kan lutningen på toaletten påverka något. Den borde stå mer upprätt och inte luta så mycket bakåt. Så vattennivån ligger rätt i toan. Han mätte med vattenpass på ringen så den var i våg men den borde luta mer framåt. Frågan dock är om det påverkar spolningen. Stoppet i avloppet är borta , innan så lät det väldigt mycket i handfatet och toan när man spolade men nu är allt sånt tyst.
Har samma stol, vattennivån ligger på samma även här. Vet att jag också reagerade först på att vattnet inte ''nådde'' över hela bottenytan, men ska tydligen vara så. Att stolen står 1cm snett lär i det stora hela göra minimal skillnad kring vart vattennivån hamnar. Våran står rakt och ligger som sagt på liknande som din.
Dock ser det ut som att den tömmer dåligt. Vattnet ska rinna undan snabbare enligt mitt tycke. Hade haft fortsatt misstanke kring avloppet istället för stolens nivå.
Dock ser det ut som att den tömmer dåligt. Vattnet ska rinna undan snabbare enligt mitt tycke. Hade haft fortsatt misstanke kring avloppet istället för stolens nivå.
Idag ringde jag rörmokaren som monterade toastolen och han sa att det troligtvis är lutningen som är problemet.S StorBagaren skrev:Har samma stol, vattennivån ligger på samma även här. Vet att jag också reagerade först på att vattnet inte ''nådde'' över hela bottenytan, men ska tydligen vara så. Att stolen står 1cm snett lär i det stora hela göra minimal skillnad kring vart vattennivån hamnar. Våran står rakt och ligger som sagt på liknande som din.
Men igår när hag gick på toaletten i källaren så märkte jag att vattnet steg lite där med. Idag spolade jag och märkte att det var lite stopp I huvudledningen. Jag spolade med min högtrycksslang till stoppet släppte. Efter det är nya toaletten normal vid spolning. Konstigt att det blev stopp igen när de spolat systemet nyligen , men det kanske var nån rest som släppt efteråt.
Klicka här för att svara