Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Har i ett par inlägg nu mött "spoilers" för något som var allt annat än "spoilers", dvs information som kan vara trist att få, om man inte tagit del av det som refereras till än. Typiskt hur en film eller bok slutar i en recession, som ju är tråkigt att läsa om man inte sett filmen, eller läst boken.
Men här var det som sagt mest irriterande. Ytterligare en knapp att trycka på för att läsa hela inlägget. Dessutom så diskuteras ju sällan saker här som "spoilar" något. Så går den att ta bort? Eller finns det något bra skäl till varför den finns som jag missar?
Men här var det som sagt mest irriterande. Ytterligare en knapp att trycka på för att läsa hela inlägget. Dessutom så diskuteras ju sällan saker här som "spoilar" något. Så går den att ta bort? Eller finns det något bra skäl till varför den finns som jag missar?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Var har du sett att denna spoilerfunktion har använts någonstans? Länka gärna.
Eller menar du alla citat?
Eller menar du alla citat?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Ok, jag trodde ingen hade upptäck den finessen som är gömd under "Lägg till..."-knappen. Är inte riktigt nöjd med utseendet på spoilern men har du sett den användas på flera ställen?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jo, visst är det så, det är en funktion i editorn. Tror att den går att ta bort men jag vet inte riktigt hur enkelt det är eller om någon faktiskt har någon nytta av den.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Nej. Och jag hade som sagt hoppats att slippa se den användas på fler ställen...Per Eskilsson skrev:
Jag kan förstå den i ett forum som exv. diskuterar film/TV osv. Men här ser jag inte att den fyller någon direkt nytta. Så det blir bara extra krångel när fler hittar den...
Gammal tråd, jag vet. Men har ni tagit bort spoilerfunktionen nu eller är jag bara blind? Har även testat med spoilertaggar utan framgång, dvs
I mitt tycke ska varje forum av rang ha en sådan funktion då den är till nytta i många situationer. Exempel:
Jag delar absolut inte trådstartarens tankar om att det är jobbigt att behöva trycka på en knapp eller att spoilers bara ska användas till att inte avslöja handling i böcker och dyl. Visst skulle det vara irriterande om vartannat inlägg hade en spoiler men trots att jag är aktiv i ganska många forum med en spoilerfunktion så har jag aldrig varit med om att det missbrukats.
I mitt tycke ska varje forum av rang ha en sådan funktion då den är till nytta i många situationer. Exempel:
- När någon vill bomba en tråd med bilder av någon anledning. Utan spoilers måste alla som inte är intresserade av tjugo bilder på en Knipex scrolla såpass att fingret lossnar.
- När man inte vill avslöja något från en film/fotbollsmatch/whatever
- För att få in lite extra humor i ett inlägg. Exempelvis mitt tafatta inlägg i humortråden
- När någon vill skriva en halv roman om något off topic utan att störa andra.
Jag delar absolut inte trådstartarens tankar om att det är jobbigt att behöva trycka på en knapp eller att spoilers bara ska användas till att inte avslöja handling i böcker och dyl. Visst skulle det vara irriterande om vartannat inlägg hade en spoiler men trots att jag är aktiv i ganska många forum med en spoilerfunktion så har jag aldrig varit med om att det missbrukats.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Fast varför? För att du inte orkar trycka på en extra knapp någon/några gånger per vecka? Man säger att dagens ungdomar är lata men det här måste ändå ta priset.
Eller finns det någon annan anledning du är emot det?
Låt gå om det missbrukades men under mina ~15 år på olika forum har jag aldrig varit med om att det är ett problem. Varför skulle byggahusare vara annorlunda?
Eller finns det någon annan anledning du är emot det?
Låt gå om det missbrukades men under mina ~15 år på olika forum har jag aldrig varit med om att det är ett problem. Varför skulle byggahusare vara annorlunda?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Du, det var ganska många decennier sedan någon kallade mig "ungdom". Men man tackar!T Trunk skrev:
Det finns ingen anledning att ha funktionen, så varför skall den finnas? Om man läser snabbt/skummar en tråd så vill man inte behöva trycka på knappar för att kunna se allt innehåll. Det är ungefär lika besvärande som (döda) bildlänkar eller dylikt.
Varje extra interaktion stör läs-flytet och tar extra tid. Helt i onödan.
"Spoilers" är för just det. Och eftersom vi inte har några sådana diskussioner här så fyller funktionen inget syfte. Den bara stör.
Förstod att du inte var någon ungdom men jag nämnde dagens ungdomar för att det normalt är de som beskylls att vara lata, men icke denna gånglars_stefan_axelsson skrev:
I mitt inlägg nämnde jag i och för sig flera scenarion då en spoilerfunktion kan vara bra.lars_stefan_axelsson skrev:
Fast du får det att låta som att varje tråd kommer få en drös med spoilerinlägg. Varför tror du det?lars_stefan_axelsson skrev:
Som jag nämnde har jag hängt på forum i femton års tid och det har aldrig varit ett problem så varför skulle det vara annorlunda på byggahus.se?
Du skriver ”extra tid helt i onödan”. Det handlar som mest om ett par sekunders extra tid per vecka. Har man inte tid/ork med det så borde man inte heller ha tid/ork att skriva på forum annat än i absoluta nödfall.
Jag kanske är en minoritet men jag tycker allt du gör en höna av en fjäder.
På tal om höna och fjädrar, var på väg att lägga in en bild som jag hade velat lägga bakom en spoilerknapp i "vad blir det för mat-tråden" då jag misstänker att alla inte vill se nyslaktade höns. Så det var ren omtanke och inte för att "försämra läsbarheten".