A
Fredstern Fredstern skrev:
Blä.
Nu har maskinen gått felfritt i 3 veckor och så helt plötsligt slutar nedre armen gå igen.
Kan växlaren redan pajatt eller kan det vara kortet som spökar. Tycker det värkar konstigt då allt annat fungerar som det skall.
När jag testade förut med underkorgs spolning så gick undre armen lite men var liksom inget tryck. Men på vanliga programmen verkar den såt bom stilla. Men det är ju också svårt att se skulle varit fönster i luckan
Någon som har tips på om det kan vara något annat? Har iaf beställt adapter nu för att köra utan växlare så får vi se om det fungerar den kostade ju bara 200 och nytt styrkort låg på 4k till min maskin
ingen fart i armen kan bero på att växlaren inte är fullt öppen, kan ligga något skit mellan
att kortet skulle gå efter några veckor är inte så troligt
såga till dig en plexiglaslucka så kan du titta in under gång
Adaptern funkar om motorn är frisk, dåligt spoltryck kan bero på att motorn är trött
iom att den gått tidigare tror jag inte att kortet tappat programmet annars kan man göra en total reset så att växlaren detekteras
 
A
du har iofs den kinesiska spolarmsväxlaren och den är ökänd för haverier som tur är klarar sig kretskorten då
däremot är ju även kretskorten av kinesiskt ursprung och de har minst lika stor felprocent som växlarna....
 
Växlaren är ny. Med en medföljande adapter platta.
Och på denna är det inget hål så man kan känna på den uppifrån. Men jag får kolla på den när jag tar isär det när groenje adaptern kommer.
Jag var tvungen att göra en full reset när jag satte i den nya vöxlaren annars gick den inte. Har även provat med reset igen men utan framgång.
 
A
men du fick dit adapterplattan?
 
Ja det följde med en adapter som skulle sättas mellan maskinen och växlaren lite som en distans med mindre hål i. Den klickades fast i delen som sitter i maskinen sedan montera växlaren under denna. Men det är inte som groenje adaptern utan mer bara som en distans platta med spol hål i sig. På originalen sitter det ju som en vit plast hatt längst upp på växlaren vilket det inte gjorde på den nya.
 
A
jag vet vad du menar
har bytt många...
det viktiga är att plattan kom dit
 
Ja den kom dit.
Men den var lite bökigt fick ta i en hel del.
 
Nu har jag fått hem adaptern för att ta bort spolarmsväxlaren. Men jag har lite svårt att förstå hur den skall passa! Den passar ju inte på snäpp festerna som sitter i maskinen. Och det är bara 2 hål e den. Borde väl vara 3 för bestick lådan också? Kan man istället borra upp platan på växlaren och dra ut kontakten till den? Eller behöver man någon mer mellan del till adaptern?
 
A
Beställde du rätt adapter då?

Visst borde du kunna ta bort skivan i växlare istället
 
Ja jag beställde nog fel. Svårt att hitta vilken som är till vilken maskin.
Men nu när jag satte ihop det som det var igen värkar det som det fungerar. Men tänkte ta den gamla växlaren och täta med silikon och borra upp skivan ifall den börjar strula igen. En annan udda sak var att efter reset nu så har program för spolning av under eller över korg försvunnit i menyn!
 
A
frågan är då om maskinen ej känner av växlaren för det är ju det som reseten skall initiera

den gamla växlaren kan nog bli problem att använda då du monterat den extra skivan i huset.
 
Jag tänkte ta ur den skivan isf.
Jag såg att den växlade mellan uppe och nere nu när jag körde snabb prog och öppnade luckan.
Jag låg även bakom maskinen och hörde när brytaren i växlaren klickade i läge när den bytte.
Så jag tror att den känner av den.
Skall köra ett riktigt program nu efter middagen så får vi se hur resultatet blir. Tycker det är lite konstigt att den strulade igen när man inte kan se några fel varken på kort eller växlaren
 
A
kan ju kommit ner något och kärvat
som du så är den ju tillverkad i kina
 
Ja så kan det ju vara. Såg inget när jag tog ut den men kan ju varit nått i mellan.
 
Kidnappar tråden lite..
Har precis bytt växlaren i vår Asko och nu funkar både den övre och nedre spolarmen, jippi
DOCK, så hörs det ett klickande ljud ungefär var 5e sekund från växlaren oavsett om jag har startat ett program eller inte.
Den går alltså hela tiden så fort jag stoppar i kontakten i vägguttaget.
Har styrkortet gett upp eftersom axeln i den gamla växlaren satt som berget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.