38 848 läst · 154 svar
39k läst
154 svar
Spolarmsväxlare? (Cylinda DM 95, diskmaskin)
Tack för svaret, tänker att jag knackar hål i den också om inte det är styrkortet. Måste kolla detta först men vet inte vad det sitter och hur jag kommer åt det. Någon som vet vad jag behöver skruva loss?
J J.Nilsson skrev:Du får dra ut maskinen ur skåpet o titta in från baksidan bakom plåten så ser du plas ventil växlaren. Den har nog rostat gast eller liknande. Jag slog hål genom från insidan i ventilbladet o det har funkat sen. Nu spolar den uppe o nere samtidigt. Disken blir ren. Den låter lite mer bara. Vatten ljud då.
det är ju bara plast så rost har jag aldrig sett.J J.Nilsson skrev:Du får dra ut maskinen ur skåpet o titta in från baksidan bakom plåten så ser du plas ventil växlaren. Den har nog rostat gast eller liknande. Jag slog hål genom från insidan i ventilbladet o det har funkat sen. Nu spolar den uppe o nere samtidigt. Disken blir ren. Den låter lite mer bara. Vatten ljud då.
om du inte tagit bort kontakten till spolarmsväxlaren finn det en risk att kretskortet ryker
Jag har nu lossat alla skruvar på höger och vänster insida, men det sitter fortfarande fast...
Vilka är det du menar mot mitten nästan i underkant?
Vilka är det du menar mot mitten nästan i underkant?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar inte som mitt svar i dag kom medT thejojk skrev:
men det är skruvarna på insidan av luckan
det kan bli så att man måste hjälpa till med att ta bort de två övre oxå men det skall inte behövas.
mycket grejjer lossnar när du tar bort luckan bla luftkanalen
jordsladden får du ta bort själv
håll ordning på skruvarna, de i luckan är rostfria alla andra inte. de två översta skruvarana är annan gänga.
Hej,
Jag har haft stor nytta av denna tråd och tänkte återbörda detta genom att dela med mig av mina erfarenheter.
Kortslutning mellan terminalerna i växelentilsmotorn. tyvär för lite spoltråd kvar för att laga detta.
Jag bytte hela växelventilen men det funkade ändå inte. Undersökte då kretskortet och åtgärdade följande 2 fel.
1. bytte ut bränd triac (A på fotot) till en ny (TRIAC 0.8A SOT2 Z0107MN finns få t.ex. amazon).
Det är ganska bra utrymme och det går med vanlig lödkolv+ tunnt lödtenn trots att det är ytmonterade komponenter.
2. lödde på koppargenomföringen i hålet ( B på fotot) med lite lödtenn då det var avbrott där.
Nu fungerar maskinen fint igen och jag slapp byta hela kretskortet.
Om man misstänker en trasig komponent på kortet kan det vara bra att veta att det ligger många liknande drivkretsar bredvid varandra med samma komponenter vilket kan underlätta vid felsökning med multimeter.
Jag har haft stor nytta av denna tråd och tänkte återbörda detta genom att dela med mig av mina erfarenheter.
Kortslutning mellan terminalerna i växelentilsmotorn. tyvär för lite spoltråd kvar för att laga detta.
Jag bytte hela växelventilen men det funkade ändå inte. Undersökte då kretskortet och åtgärdade följande 2 fel.
1. bytte ut bränd triac (A på fotot) till en ny (TRIAC 0.8A SOT2 Z0107MN finns få t.ex. amazon).
Det är ganska bra utrymme och det går med vanlig lödkolv+ tunnt lödtenn trots att det är ytmonterade komponenter.
2. lödde på koppargenomföringen i hålet ( B på fotot) med lite lödtenn då det var avbrott där.
Nu fungerar maskinen fint igen och jag slapp byta hela kretskortet.
Om man misstänker en trasig komponent på kortet kan det vara bra att veta att det ligger många liknande drivkretsar bredvid varandra med samma komponenter vilket kan underlätta vid felsökning med multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
jag köpte ju nytt styrkort, men har sparat det gamla som reserv för framtiden...P proffsrik skrev:Hej,
Jag har haft stor nytta av denna tråd och tänkte återbörda detta genom att dela med mig av mina erfarenheter.
Kortslutning mellan terminalerna i växelentilsmotorn. tyvär för lite spoltråd kvar för att laga detta.
Jag bytte hela växelventilen men det funkade ändå inte. Undersökte då kretskortet och åtgärdade följande 2 fel.
1. bytte ut bränd triac (A på fotot) till en ny (TRIAC 0.8A SOT2 Z0107MN finns få t.ex. amazon).
Det är ganska bra utrymme och det går med vanlig lödkolv+ tunnt lödtenn trots att det är ytmonterade komponenter.
2. lödde på koppargenomföringen i hålet ( B på fotot) med lite lödtenn då det var avbrott där.
Nu fungerar maskinen fint igen och jag slapp byta hela kretskortet.
Om man misstänker en trasig komponent på kortet kan det vara bra att veta att det ligger många liknande drivkretsar bredvid varandra med samma komponenter vilket kan underlätta vid felsökning med multimeter.
men allra enklast är ju att skippa växelventilen helt, och justera upp vattennivån. och öppna upp så det spolar i båda samtidigt