Tack för svaret, tänker att jag knackar hål i den också om inte det är styrkortet. Måste kolla detta först men vet inte vad det sitter och hur jag kommer åt det. Någon som vet vad jag behöver skruva loss?

J J.Nilsson skrev:
Du får dra ut maskinen ur skåpet o titta in från baksidan bakom plåten så ser du plas ventil växlaren. Den har nog rostat gast eller liknande. Jag slog hål genom från insidan i ventilbladet o det har funkat sen. Nu spolar den uppe o nere samtidigt. Disken blir ren. Den låter lite mer bara. Vatten ljud då.
 
A
styrkortet sitter i panelen där knapparna sitter
 
A
J J.Nilsson skrev:
Du får dra ut maskinen ur skåpet o titta in från baksidan bakom plåten så ser du plas ventil växlaren. Den har nog rostat gast eller liknande. Jag slog hål genom från insidan i ventilbladet o det har funkat sen. Nu spolar den uppe o nere samtidigt. Disken blir ren. Den låter lite mer bara. Vatten ljud då.
det är ju bara plast så rost har jag aldrig sett.
om du inte tagit bort kontakten till spolarmsväxlaren finn det en risk att kretskortet ryker
 
Skruvar man bort hela insidan av dörren för att komma år denna?

electroluxaren skrev:
styrkortet sitter i panelen där knapparna sitter
 
A
nej
man skruvar bort utsidan av dörren
 
Är det de 6 torx skruvarna på sidorna på insiden av luckan?

electroluxaren skrev:
nej
man skruvar bort utsidan av dörren
 
A
ja 3 på var sida samt två mot mitten nästan i underkant
 
Jag har nu lossat alla skruvar på höger och vänster insida, men det sitter fortfarande fast...
Vilka är det du menar mot mitten nästan i underkant?
Skruvhål på sidan av en demonterad köksutrustning med skruvarna borttagna, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskin med lossade skruvar på sidan och främre panelen delvis avtagen, klistermärken syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
insidan mot diskutrymmet ser du två skallar med 10-15 cm mellan
 
Är det den nedre? Eller också de övre?

Metallplåtar med skruvar nära ett vitmålat galler, som kan antyda en konstruktionsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en smutsig diskmaskinpanel med skruvhål och programmärkningar, hand syns i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

electroluxaren skrev:
insidan mot diskutrymmet ser du två skallar med 10-15 cm mellan
 
B
T thejojk skrev:
Är det den nedre? Eller också de övre?

[bild] [bild]
hittade en servicemanual för DW90
 
A
T thejojk skrev:
Är det den nedre? Eller också de övre?

[bild] [bild]
verkar inte som mitt svar i dag kom med
men det är skruvarna på insidan av luckan
det kan bli så att man måste hjälpa till med att ta bort de två övre oxå men det skall inte behövas.

mycket grejjer lossnar när du tar bort luckan bla luftkanalen
jordsladden får du ta bort själv
håll ordning på skruvarna, de i luckan är rostfria alla andra inte. de två översta skruvarana är annan gänga.
 
Hej,
Jag har haft stor nytta av denna tråd och tänkte återbörda detta genom att dela med mig av mina erfarenheter.
Kortslutning mellan terminalerna i växelentilsmotorn. tyvär för lite spoltråd kvar för att laga detta.
Jag bytte hela växelventilen men det funkade ändå inte. Undersökte då kretskortet och åtgärdade följande 2 fel.

1. bytte ut bränd triac (A på fotot) till en ny (TRIAC 0.8A SOT2 Z0107MN finns få t.ex. amazon).
Det är ganska bra utrymme och det går med vanlig lödkolv+ tunnt lödtenn trots att det är ytmonterade komponenter.
2. lödde på koppargenomföringen i hålet ( B på fotot) med lite lödtenn då det var avbrott där.

Nu fungerar maskinen fint igen och jag slapp byta hela kretskortet.

Om man misstänker en trasig komponent på kortet kan det vara bra att veta att det ligger många liknande drivkretsar bredvid varandra med samma komponenter vilket kan underlätta vid felsökning med multimeter.
 
  • Monokrom bild av kretskort med markerade områden A och B, visar en bränd triac och lödförstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
P proffsrik skrev:
Hej,
Jag har haft stor nytta av denna tråd och tänkte återbörda detta genom att dela med mig av mina erfarenheter.
Kortslutning mellan terminalerna i växelentilsmotorn. tyvär för lite spoltråd kvar för att laga detta.
Jag bytte hela växelventilen men det funkade ändå inte. Undersökte då kretskortet och åtgärdade följande 2 fel.

1. bytte ut bränd triac (A på fotot) till en ny (TRIAC 0.8A SOT2 Z0107MN finns få t.ex. amazon).
Det är ganska bra utrymme och det går med vanlig lödkolv+ tunnt lödtenn trots att det är ytmonterade komponenter.
2. lödde på koppargenomföringen i hålet ( B på fotot) med lite lödtenn då det var avbrott där.

Nu fungerar maskinen fint igen och jag slapp byta hela kretskortet.

Om man misstänker en trasig komponent på kortet kan det vara bra att veta att det ligger många liknande drivkretsar bredvid varandra med samma komponenter vilket kan underlätta vid felsökning med multimeter.
jag köpte ju nytt styrkort, men har sparat det gamla som reserv för framtiden...

men allra enklast är ju att skippa växelventilen helt, och justera upp vattennivån. och öppna upp så det spolar i båda samtidigt
 
B Boan skrev:
jag köpte ju nytt styrkort, men har sparat det gamla som reserv för framtiden...

men allra enklast är ju att skippa växelventilen helt, och justera upp vattennivån. och öppna upp så det spolar i båda samtidigt
Hur justerar.man upp vattennivån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.