Efter att flyttat ett uttag och ska koppla in hällen så piper den jäkeln bara. Jag har enligt mej själv satt rätt kablar på rätt plats i uttaget och mätt 230v mellan nolla och dom 3 faserna samt jord och faser. Det gamla uttaget var i min mening felkopplat med nollan på fas 1. Eller är det stickproppen som är fel eftersom blå där ligger till fas ? Edit: bild 4 är gamla uttaget Öppet eluttag med instruktionsklistermärke och anslutna kablar, indikerar en installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med öppet kabelanslutningsområde där trådar i olika färger är kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med anslutna kablar, nolla och tre faser märkta, fråga om korrekt koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med kopplade kablar, inklusive blå nolledare, innan installation av spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk spisuttag med omkopplade kablar på installationsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om hällen är inkopplad med den stickproppen du har på bild så är det inte så konstigt. Stickproppen saknar stift för nollan. Så efter att du kopplade uttaget rätt så blev det galet. Den blå ledaren I kabeln går alltså till ett stift för en av faserna! Du behöver byta Sladdställ till hällen. Hoppas att hällen inte har gått sönder då du skickat in 400 V till den.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bara för att det är en blå tråd så behöver den inte vara nolla, som Bo skriver så fattas nollstiftet på stickproppen så i ditt fall har fall har du nu skickat på 400v på kretskortet. Du få ju hoppas att hällen klarat sej annars är det bara att öppna plånboken!!
 
  • Gilla
Toker_99
  • Laddar…
Tack! Jag gjorde en fuling och flyttade nollan i uttaget lika som förut och nu funkar det klockrent igen. Hällen verkar ha klarat sej bra så elgudarna var på min sida den här gången :D
 
T Toker_99 skrev:
Tack! Jag gjorde en fuling och flyttade nollan i uttaget lika som förut och nu funkar det klockrent igen. Hällen verkar ha klarat sej bra så elgudarna var på min sida den här gången :D

Skaffa rätt kabel istället! Att koppla om så i perilexuttaget så att det nu är fel fast rätt för dig är INTE okej! :mad:
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Skaffa rätt kabel istället! Att koppla om så i perilexuttaget så att det nu är fel fast rätt för dig är INTE okej! :mad:
Självklart ska jag fixa en ny kabel men detta fick bli en akut lösning för att kunna laga mat, jag vill att det ska vara riktigt i uttagen så man slipper såna här saker i framtiden med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.