Har en gammal vanlig spis jag tänkt byta till en integrerad ugn + integrerad spishäll.

Har helt glömt att vi bara har ett uttag idag, där nuvarande spis kopplas in i.

Jag antar att detta är ganska standard. Hur brukar (ska) man göra i dessa fall? Finns det, som på ett vanligt eluttag, ett 2-vägs spisuttag? Blir belastningen för hög per kabel då?

Idag sitter det 3st 16amp säkringar och den totala effekten på nya vitvarorna hamnar några hundra watt under max effekten på dom säkringarna.
Så mitt enda problem är få ström till de bägge apparaterna på korrekt sätt.

M Maxx16 skrev:
Har en gammal vanlig spis jag tänkt byta till en integrerad ugn + integrerad spishäll.

Har helt glömt att vi bara har ett uttag idag, där nuvarande spis kopplas in i.

Jag antar att detta är ganska standard. Hur brukar (ska) man göra i dessa fall? Finns det, som på ett vanligt eluttag, ett 2-vägs spisuttag? Blir belastningen för hög per kabel då?

Idag sitter det 3st 16amp säkringar och den totala effekten på nya vitvarorna hamnar några hundra watt under max effekten på dom säkringarna.
Så mitt enda problem är få ström till de bägge apparaterna på korrekt sätt.

Enklast är ju att dela matningen. En dosa till hällen och ett schuckouttag till ugnen. Eller ett perilexuttag till hällen och ett schuckouttag till ugnen. Allt beror på hur det ser ut och vart grejerna ska sitta. Viktigt är att det finns en neutralledare framdraget och inkopplad i centralen, är inte alltid de finns i äldre uttag.

G
G GoGetLost skrev:
Enklast är ju att dela matningen. En dosa till hällen och ett schuckouttag till ugnen. Eller ett perilexuttag till hällen och ett schuckouttag till ugnen. Allt beror på hur det ser ut och vart grejerna ska sitta. Viktigt är att det finns en neutralledare framdraget och inkopplad i centralen, är inte alltid de finns i äldre uttag.
Separat häll använder ofta 2 faser så se till att ungnen, som ofta är enfas, använder den tredje.

G OMathson skrev:
Separat häll använder ofta 2 faser så se till att ungnen, som ofta är enfas, använder den tredje.
Blev det lite tokigt? :p

Exakt. Jag får titta bakom ifall nollan är framdragen.

hittade annars denna. https://www.elgrossisten.se/install...don/rotuttag-for-spishall-ugn-230-400v-kombi/

Nackdelen är att det är betongvägg där nuvarande uttag sitter. Så allt nytt ska isf vara utanpåliggande (vilket jag antar inte finns i perilex) men ovan verkar ju då ta in en perilex och ett vanligt uttag.

I så fall blir nästa problem att ta reda på anslutning på min spishäll och ugn. Har letat men står inte och önskar helst inte att öppna den oöppnade kartongen. (Worst case scenario kör vi en traditionell spis med en stickpropp)

M Maxx16 skrev:
Exakt. Jag får titta bakom ifall nollan är framdragen.

hittade annars denna. [länk]

Nackdelen är att det är betongvägg där nuvarande uttag sitter. Så allt nytt ska isf vara utanpåliggande (vilket jag antar inte finns i perilex) men ovan verkar ju då ta in en perilex och ett vanligt uttag.

I så fall blir nästa problem att ta reda på anslutning på min spishäll och ugn. Har letat men står inte och önskar helst inte att öppna den oöppnade kartongen. (Worst case scenario kör vi en traditionell spis med en stickpropp)

Jodå, perilexuttag finns som utanpåliggande (det sitter ett sånt på produkten du länkade) och det du länkar till funkar men det beror ju på vart det ska sitta. Ska du ha ugnen under hällen så är det mycket begränsat med plats bakom.

Ugnen borde ha en anslutningskabel med schuckostickpropp och hällen har förhoppningsvis en anslutningskabel med 4 ledare inkopplat i plinten på den och då kan man antingen avsluta den i en dosa eller sätta en perilexstickpropp på kabeln.

G
G GoGetLost skrev:
Blev det lite tokigt? :p
Blev det? Kanske det men i så fall vad?
Stavfel ugn...

G OMathson skrev:
Blev det? Kanske det men i så fall vad?
Du citerade mig? :rolleyes::p

G
G GoGetLost skrev:
Ok, men
G GoGetLost skrev:
Ok, jag håller med dej ang dosor osv men oftast drar man väl inte fram ännu en fas 16A så oavsett om man kör med dosor eller "lånar" en fas till ugnen direkt från uttaget så är det bra att dela upp lasten vettigt.

G OMathson skrev:
Ok, men

Ok, jag håller med dej ang dosor osv men oftast drar man väl inte fram ännu en fas 16A så oavsett om man kör med dosor eller "lånar" en fas till ugnen direkt från uttaget så är det bra att dela upp lasten vettigt.
Fast... Det skrev jag väl dock aldrig? :thinking:

G
G GoGetLost skrev:
Fast... Det skrev jag väl dock aldrig? :thinking:
Nä och citera dej tillförde kanske inget;).
Jag håller med dej ang nolla, placering och tillförde lastfördelning/fas.

G OMathson skrev:
Nä och citera dej tillförde kanske inget;).
Jag håller med dej ang nolla, placering och tillförde lastfördelning/fas.

Näe, precis :thinking:

Jo lastfördelningen gör man ju när man delar matningen. Jag antog dock att det är ett perilexuttag som TS menar att han har och att det är en häll och ugn som ska dit nu. Hällen ansluter man 2 faser till och den 3e till ugnen. Det var inte precis exakt det han frågade om och då skrev jag inte det plus att jag antog att den elektrikern som kommer och hjälper TS har koll på det hela :geek:(y)

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jag hade initialt önskat undvika elektrikerkostnaden. Men det kräver ju att man förstår vad man gör! Vi ska nämligen köpa bänksskiva om 2 dagar men då behöver vi inte avvika från vår plan, jag kan också öppna kartongerna och se vad som är kopplat. (Lättare än försöka se i någon manual)

Korrekt, sitter idag ett envägs perilex uttag.
Den jag länkade fördelar ju upp jord, fas och nollan och fördelar ut ena fasen till vanliga vägguttaget och de andra 2 till periflex, båda med jord och nolla.

Lägger upp kopplingsschema både på spis och ugn. Inget speciellt egentligen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ugnen förses (om inte redan från fabrik) med vanlig stickpropp som mottar jord, nolla + ena fasen från bef. Periflex.

spishäll tar jord, nolla och de kvarstående 2 faserna.

spishällen tar emot både 1 och 2 fas enligt manualen men förstår att det kan bli lite belastningsproblem, jag får titta hur det ser ut bakom uttaget helt enkelt.

missar jag något kritiskt här? Båda är 230v, nuvarande spis har 400v

• Elektriskt kopplingsschema för ugn och spishäll med beskrivning av 400V och 230V anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av strömanslutning med beskrivning av kabelfärger och anvisningar för ugninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G
M Maxx16 skrev:
Jag hade initialt önskat undvika elektrikerkostnaden. Men det kräver ju att man förstår vad man gör! Vi ska nämligen köpa bänksskiva om 2 dagar men då behöver vi inte avvika från vår plan, jag kan också öppna kartongerna och se vad som är kopplat. (Lättare än försöka se i någon manual)

Korrekt, sitter idag ett envägs perilex uttag.
Den jag länkade fördelar ju upp jord, fas och nollan och fördelar ut ena fasen till vanliga vägguttaget och de andra 2 till periflex, båda med jord och nolla.

Lägger upp kopplingsschema både på spis och ugn. Inget speciellt egentligen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ugnen förses (om inte redan från fabrik) med vanlig stickpropp som mottar jord, nolla + ena fasen från bef. Periflex.

spishäll tar jord, nolla och de kvarstående 2 faserna.

spishällen tar emot både 1 och 2 fas enligt manualen men förstår att det kan bli lite belastningsproblem, jag får titta hur det ser ut bakom uttaget helt enkelt.

missar jag något kritiskt här? Båda är 230v, nuvarande spis har 400v
Kör ugnen på L3. Båda verkar sakna sladdställ (kabel med kontakt) och det får man ( tror jag) montera utan behörighet. Du behöver troligen kompletera med ett schuckonuttag med 2,5 mm2 x3 (ełler dosa eller brytare) med bara L3 från tex det befintliga 3fas uttaget men det får man inte göra själv enligt vad jag tror mej veta. Och som tidigare skrivits kolla att nollan är inkopplad, inte bara i uttaget utan faktisk är en nolla, händer att det sittet en blå kabel ansluten på noll men som inte är inkopplad och ibland saknas den helt. Kan också kolla om den gamla spisen använde nollan/230VAC (kanske redan står i tråden...) som ref.

G OMathson skrev:
Kör ugnen på L3. Båda verkar sakna sladdställ (kabel med kontakt) och det får man ( tror jag) montera utan behörighet. Du behöver troligen kompletera med ett schuckonuttag med 2,5 mm2 x3 (ełler dosa eller brytare) med bara L3 från tex det befintliga 3fas uttaget men det får man inte göra själv enligt vad jag tror mej veta. Och som tidigare skrivits kolla att nollan är inkopplad, inte bara i uttaget utan faktisk är en nolla, händer att det sittet en blå kabel ansluten på noll men som inte är inkopplad och ibland saknas den helt. Kan också kolla om den gamla spisen använde nollan/230VAC (kanske redan står i tråden...) som ref.
är med hela vägen förutom när du skriver schucko X3. Eftersom det kommer bli inbyggt tänkte jag nog sätta en dosa, i brist på plats. Är det klokt att sätta ett schucko separat för ugnen och sen hällen direkt anslutet i kopplingsdosan? Eller bara slänga in allt i samma dosa med dragavlastning utifall att någon börjar rycka i grejerna.

nollan är framdragen, kikade nyss. Men ska som sagt mäta så det verkligen är en nolla och är inkopplad rätt. Gamla använde nämligen inte nolla enligt diagrammet på baksidan.

Sladdställ perilex finns ju bara i 1,5mm2, men ska vara korrekt, iaf på den korta sträckan med 2 fas, enligt andra trådar…?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.