Hej!
Vi ska installera en ny spishäll (https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spishall/induktionshall/hob860bsc/) och undrar lite om inkopplingen av den.
Det står att det finns två alternativ.
1. 400V 2N~ (5x1.5 eller 4x2.5)
2. 220-240 V~ (5x1.5 eller 3x4)
I nuläget har vi 3-fas men 2 faser (4x2.5 - 16A) framdragna till dosan för spisen. En fas stannar i uttaget till ugnen.
Jag har tänkt att alternativet för 400V 2N~ var det vi bör gå på. Men pratade med en bekant som är elektriker och han hade lite andra funderingar så vill bara spåna lite med er andra som har erfarenhet av att koppla in spishällar.
Hällens anslutningskabel ser ut som bifogad bild under alternativ två, (L1 och L2 sitter ihop) så den behöver vi dela på om vi väljer 400V 2N~
Vad säger ni om alternativ två med 5x1.5? Det är väl inte optimalt att ha 16A med 1.5 mm kabel? Och det senare, med 3x4mm vore det ett bättre val?
Hur får vi ut bästa effekt av hällen? Nu när vi köpt en riktigt bra häll vill vi ha så bra vi kan. Det går lätt att dra nya kablar till centralen om det skulle behövas.
Är det okej att ansluta hällen direkt med wagos i dosan eller hade ni satt ett perilex?
Jag läste att man helst bör ha perilexuttaget fullkopplat.
Vi ska installera en ny spishäll (https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spishall/induktionshall/hob860bsc/) och undrar lite om inkopplingen av den.
I nuläget har vi 3-fas men 2 faser (4x2.5 - 16A) framdragna till dosan för spisen. En fas stannar i uttaget till ugnen.
Jag har tänkt att alternativet för 400V 2N~ var det vi bör gå på. Men pratade med en bekant som är elektriker och han hade lite andra funderingar så vill bara spåna lite med er andra som har erfarenhet av att koppla in spishällar.
Hällens anslutningskabel ser ut som bifogad bild under alternativ två, (L1 och L2 sitter ihop) så den behöver vi dela på om vi väljer 400V 2N~
Vad säger ni om alternativ två med 5x1.5? Det är väl inte optimalt att ha 16A med 1.5 mm kabel? Och det senare, med 3x4mm vore det ett bättre val?
Hur får vi ut bästa effekt av hällen? Nu när vi köpt en riktigt bra häll vill vi ha så bra vi kan. Det går lätt att dra nya kablar till centralen om det skulle behövas.
Är det okej att ansluta hällen direkt med wagos i dosan eller hade ni satt ett perilex?
Sätt ett fullkopplat uttag, är de som Siemens att de kräver lite fantasi så gör man omkoppling i hällen istället för som manualen säger i uttaget. Då blir det inte kortslutning om man senare tar hällen till landstället eller dylikt om 10år.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
I en bostad med trefas så är tvåfas till hällen alltid bättre än enfas. Det skulle vara intressant att höra din elektrikers argument för enfas.
Om jag förstår dig rätt har du fått med en sladd som ser ut så här i stickproppsänden?
Så klipp isär brun och svart. Det är de två faserna.
Ang blå och grå som sitter ihop behöver du först kontrollera hur det är kopplat i hällens plint. De ska säras, men hällen kanske inte tillåter det. Kommer du inte åt att se, då får du använda båda som nolla.
Anvisningen ser jag som felaktig. De menar att man ska parallellkoppla ledarna i detta fall för att komma upp i nödvändig area. Så gör man inte, även om det förordas i anvisningen till alla nya spisar.
Utan man använder en treledare, 3G2.5 mm². I Sverige innebär enfas normal 20 A.
Men ute i Europa kanske de matar spisen med upp till 32 A enfas och då behövs 6 mm², men de säkrar nog ned lite så att 4 mm² räcker.
Om jag förstår dig rätt har du fått med en sladd som ser ut så här i stickproppsänden?
Ang blå och grå som sitter ihop behöver du först kontrollera hur det är kopplat i hällens plint. De ska säras, men hällen kanske inte tillåter det. Kommer du inte åt att se, då får du använda båda som nolla.
Detta blir en utvikning då det inte är aktuellt i ditt fall.V virenoverarvilla skrev:
Anvisningen ser jag som felaktig. De menar att man ska parallellkoppla ledarna i detta fall för att komma upp i nödvändig area. Så gör man inte, även om det förordas i anvisningen till alla nya spisar.
Men ute i Europa kanske de matar spisen med upp till 32 A enfas och då behövs 6 mm², men de säkrar nog ned lite så att 4 mm² räcker.
Tack för väldigt utförligt svar!Bo.Siltberg skrev:I en bostad med trefas så är tvåfas till hällen alltid bättre än enfas. Det skulle vara intressant att höra din elektrikers argument för enfas.
[bild]
Detta blir en utvikning då det inte är aktuellt i ditt fall.
Då var vi inne på rätt spår.
Det var inte 1-fas elektrikern föreslog utan att han skulle utöka och dra fram tre faser och koppla in i ett perilexuttag. Men hällen kommer väl i vilket fall bara nyttja två eftersom en plint i kontakten kommer vara utan fas.
Det stämmer att sladden från hällen ser ut sådär.
Kan man inte då istället koppla ihop med wago direkt i dosan? Eller är det perilex som gäller och det man måste använda?
Det kanske är någon säkerhetsaspekt att man ska kunna dra ur hällen från eluttaget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
Du måste inte använda Perilex. Fast anslutning är egentligen bättre för denna typ av utrustning. Enda nackdelen är att det är behörighetskrävande att ansluta och losskoppla hällen. Perilex är mer bekvämt. Och helst bör det då innehålla alla tre faser.
Vid fast anslutning behöver man också bedöma behovet av en brytare. Fungerar det med säkringarna i centralen så är det ok. Jag har aldrig hört talas om behov av en separat brytare.
Vid fast anslutning behöver man också bedöma behovet av en brytare. Fungerar det med säkringarna i centralen så är det ok. Jag har aldrig hört talas om behov av en separat brytare.
Misstänker att TS kabel ser ut som följande. Bild tagen från en min liknande häll från Electrolux med samma effekt och inkopplingsalternativ. Hos mig går Svart och brun går till olika plintar i hällen. Den blåa och den grå som fått en blågrå krympslang går även dessa till olika plintar men dessa är byglade i hällen från fabrik.Bo.Siltberg skrev:I en bostad med trefas så är tvåfas till hällen alltid bättre än enfas. Det skulle vara intressant att höra din elektrikers argument för enfas.
[bild]
Detta blir en utvikning då det inte är aktuellt i ditt fall.
Förstår inte riktigt vadan denna dubbla ”blå” tjänar för syfte? Ren areadubblering men om elementepänningen verkligen är 400v ska detta behövas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
Det finns ett enda land jag känner till där dessa dubbla neutralledare används och det är Nederländerna. De har inte trefas inne i bostäder, och de har också en regel som säger att en gruppledning inte får avsäkras högre än 16 A. Det innebär problem med t.ex spisar. Deras lösning är att mata spisen med två helt oberoende gruppledningar på 16 A vardera. Där måste både fas och nolla hållas isär. De kan teoretiskt ligga under varsin JFB.
Det orsakar anvisningar som man ser längst till högre på bilden, dubbla matningar.
Trots att de är ensamma om denna ljusa ide så har de lyckats förmå tillverkarna att stöda deras alternativ "ur lådan", vilket orsakar förvirring i Europas övriga 40 länder. De har också lyckats påverka produktstandarden för spisar så att dubbla neutralledare tillåts i anslutningssladden. Jag undrar hur mycket de har fått betala för detta...
Vidare så är Sverige ganska ensamma om att ha trefas i bostäder. Övriga länder har enfas, upp till 63 A. Spisen kan vara avsäkrad med kanske 32 eller 40 A. Det är troligen anledning till att Bosch och Siemens försöker blåsa Svenska kunder med fuskspisar som inte använder alla tre faser.
Det leder också till att tillverkarna är "snälla" och klämmer ihop båda fasledarna i samma ändhylsa. Man tänjer på reglerna och åker snålskjuts på Nederländernas dubbla neutralledare.
Rätt vore
- 5G1.5 mm² i Sveriges bostäder med trefas,
- 3G2.5 mm² i Sveriges gamla lägenheter med enfas,
- 3G4 - 3G10 mm² i Europa, och
- dubbla 3G1.5 mm² i Nederländerna.
Lämpligen skruvar importören eller butiken dit rätt sladd för varje land.
Det orsakar anvisningar som man ser längst till högre på bilden, dubbla matningar.
Logga in
Skapa konto
Trots att de är ensamma om denna ljusa ide så har de lyckats förmå tillverkarna att stöda deras alternativ "ur lådan", vilket orsakar förvirring i Europas övriga 40 länder. De har också lyckats påverka produktstandarden för spisar så att dubbla neutralledare tillåts i anslutningssladden. Jag undrar hur mycket de har fått betala för detta...
Vidare så är Sverige ganska ensamma om att ha trefas i bostäder. Övriga länder har enfas, upp till 63 A. Spisen kan vara avsäkrad med kanske 32 eller 40 A. Det är troligen anledning till att Bosch och Siemens försöker blåsa Svenska kunder med fuskspisar som inte använder alla tre faser.
Det leder också till att tillverkarna är "snälla" och klämmer ihop båda fasledarna i samma ändhylsa. Man tänjer på reglerna och åker snålskjuts på Nederländernas dubbla neutralledare.
Rätt vore
- 5G1.5 mm² i Sveriges bostäder med trefas,
- 3G2.5 mm² i Sveriges gamla lägenheter med enfas,
- 3G4 - 3G10 mm² i Europa, och
- dubbla 3G1.5 mm² i Nederländerna.
Lämpligen skruvar importören eller butiken dit rätt sladd för varje land.
Redigerat:
Klart godkänt med 1,5 mm i anslutnings ledning och 16 A säkringV virenoverarvilla skrev:Hej!
Vi ska installera en ny spishäll ([länk]) och undrar lite om inkopplingen av den.
Ok! Så bra.Bo.Siltberg skrev:Du måste inte använda Perilex. Fast anslutning är egentligen bättre för denna typ av utrustning. Enda nackdelen är att det är behörighetskrävande att ansluta och losskoppla hällen. Perilex är mer bekvämt. Och helst bör det då innehålla alla tre faser.
Jag tog kort på undersidan i inkopplingen och det ser ut som att nollorna är ihopkopplade med någon metallbygel.
Logga in
Skapa konto
Ja kabeln ser precis ut sådär.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men då spelar det egentligen ingen roll om nollorna fortsatt sitter ihop, eftersom de ändå går ihop i hällen? Eller tvärtom att det är bättre att sära på dem och "hatta" den ena?
Jag kommer låta elektrikern titta på era inputs så får vi se om han håller med, annars kanske jag ska se mig om efter någon annan för en second opinion. 🙂
Men ni har gett mig mycket matnyttigt så det tackar jag för!
Det finns olika svar beroende på angreppspunkt här. Det blir parallella ledare. Alltså att de sitter ihop i båda ändar. Jag har inte koll på alla förutsättningar som finns för att detta skall vara ok. Men det är inte ok i en anslutningskabel på det viset. Så principiellt måste du antingen ta bort bygeln eller ansluta bara den ena blå tråden.V virenoverarvilla skrev:
Den andra angreppspunkten är att eftersom den ena blå ledaren är tillräcklig för nollan i ditt fall så försvinner relevansen för felfallet att den ena ledaren lossnat så att den andra blir överbelastad. Det här specifika fallet är inte en fara som reglerna är avsedda att skydda emot.
Jag skulle ta bort bygeln. Det är inget extra jobb och det blir bättre enligt reglerna.