Hej alla.
Vår gamla spisfkäkt har börjat ge upp.
Den får uppenbart el, för läge 1 fungerar kanon. Men läge 2 svarar inte alls, och nu har läge 3 börjat krångla också. Bifogar en film där ni kan se, om man växlar från 1 till 2 till 3 verkar det inte hända något. Men om man startar på 3an så låter det som att den i alla fall försöker starta men inget händer.

Om man startar på 3an och låter den stå i någon minut eller två så kan fläkten börja snurra, men det är inte garanterat.

Är det bara att skrota eller något man ska undersöka vidare? Skulle gärna slippa byta då den nuvarande fläkten är 70 bred. Det verkar lite svårare att hitta sådana än standard 60, men i värsta fall får jag väl montera och skarva med en bräda. Själva spisen är 60 så behöver egentligen inte en 70.

Men, några råd? Finns det något fel man kan misstänka som även kan åtgärdas?

A Afterquake skrev:
Hej alla.
Vår gamla spisfkäkt har börjat ge upp.
Den får uppenbart el, för läge 1 fungerar kanon. Men läge 2 svarar inte alls, och nu har läge 3 börjat krångla också. Bifogar en film där ni kan se, om man växlar från 1 till 2 till 3 verkar det inte hända något. Men om man startar på 3an så låter det som att den i alla fall försöker starta men inget händer.

Om man startar på 3an och låter den stå i någon minut eller två så kan fläkten börja snurra, men det är inte garanterat.

Är det bara att skrota eller något man ska undersöka vidare? Skulle gärna slippa byta då den nuvarande fläkten är 70 bred. Det verkar lite svårare att hitta sådana än standard 60, men i värsta fall får jag väl montera och skarva med en bräda. Själva spisen är 60 så behöver egentligen inte en 70.

Men, några råd? Finns det något fel man kan misstänka som även kan åtgärdas?
Jag har inga specifika råd för själva lagningen, men om du hittar PNC-numret (typskylten), som vanligtvis sitter under lamplocket, kan du använda det för att se vilka delar som fortfarande går att beställa hos Electrolux.

(https://shop.electrolux.se/matlagning/koksflaktar/c/20019)

• Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Utifall att någon hittar tråden i framtiden och har samma problem.
Jag löste det inte, och allting var flottigt och otrevligt att arbeta med så jag köpte en ny Franke 70 cm på Bauhaus som installerades istället.
Lite pill, men överlag enkelt att byta eftersom det är en vanlig stickkontakt. Kul att ha gjort det, tar med mig det till kunskapsbanken.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Haha, då får det stå som en rekommendation till nästkommande svarssökare.
Tack för svaret dock, sökte innan men hittade ingenting.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.