1 139 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Spis, Kyl och Frys på samma 3-fas som tillfällig lösning?
Hej.
I veckan drar köksrenoveringen igång. Kommer ta ca 4 veckor och för att underlätta har vi tänkt att tillfälligt installera spis, kyl och frys i ett uterum.
Det finns redan 3-fas el utdraget till uterummet då vi har infravärme där. Min tanke är att från infravärmens kopplingsdosa koppla in spisen, kylen och frysen tillfälligt (och koppla ur infravärmen).
Min fråga är om man kan ha spis, kyl och frys på samma 3-fas?
I veckan drar köksrenoveringen igång. Kommer ta ca 4 veckor och för att underlätta har vi tänkt att tillfälligt installera spis, kyl och frys i ett uterum.
Det finns redan 3-fas el utdraget till uterummet då vi har infravärme där. Min tanke är att från infravärmens kopplingsdosa koppla in spisen, kylen och frysen tillfälligt (och koppla ur infravärmen).
Min fråga är om man kan ha spis, kyl och frys på samma 3-fas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 388 inlägg
Det möter inga hinder.
Om spisen har elementspänningen 400 V så kan man tveka lite, men fortfarande inga starka hinder.
Matningen bör dock vara dimensionerad för 3 x 16 A för att kunna använda spisen fullt ut, men 3 x 10 A skulle räcka också.
Det bär finnas en JFB som skyddar allt detta.
Om spisen har elementspänningen 400 V så kan man tveka lite, men fortfarande inga starka hinder.
Matningen bör dock vara dimensionerad för 3 x 16 A för att kunna använda spisen fullt ut, men 3 x 10 A skulle räcka också.
Det bär finnas en JFB som skyddar allt detta.
Liknande trådar
-
Säljes: Kyl/Frys, Diskmaskin, Spis samt fläkt Skåne/Lund
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Komplett Marbodal kök (kyl frys spis mm)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
installation vitvator (kyl, frys, spis, ug
Frågor och svar om el och teknik -
Flytta spis, fläkt, kyl och frys?
Kök -
kyl/frys/ugn/spis på rad e det dumt?!
Vitvaror