240 läst · 3 svar
240 läst
3 svar
Spiro genom takgips
Hej!
Hur gör man med spiro ned genom takgips? Jag behöver fixera röret på vinden innan jag sätter Gips. Brukar man fixera röret i Höjd med ovansidan gips eller undersida? Lättare med gipsningen om röret är i Höjd med ovansidan av gipsskivan men då sluter inte donet tätt mot röret och man behöver en anslutningsnippel för att få tätt. Eller så låter man röret gå ned genom gipsskivan men det blir svårare med håltagning för röret.
Hur gör man med spiro ned genom takgips? Jag behöver fixera röret på vinden innan jag sätter Gips. Brukar man fixera röret i Höjd med ovansidan gips eller undersida? Lättare med gipsningen om röret är i Höjd med ovansidan av gipsskivan men då sluter inte donet tätt mot röret och man behöver en anslutningsnippel för att få tätt. Eller så låter man röret gå ned genom gipsskivan men det blir svårare med håltagning för röret.
Vi brukar släppa ned spirorören allt emellan 6-12mm nedanför glespanelen, vi spikar dom invändigt mot glespanelen..C cobrarax skrev:Hej!
Okej, spikar i glesen, enkelt. För sent dock. Sätter vinklar och rörklammer på vind. Hur gör ni håltagningen i gipset då. Mäter ut och borrar innan ni hissar upp skivan?R Rejäl skrev:
Det funkar med andra fastsättningslösningar med..C cobrarax skrev:
Vi har dosfräsar/hålsågar men det går lika bra att rita och såga ut det görs lämpligast innan uppsättning av skivan..
Produkter som diskuteras i tråden