Hej!

har en gammal grävd ytlig brunn långt från huset. Ett nedgrävt pumphus med hydrofor (40 år gammal), pump och 25-slang in.
Inga filter, järnhaltigt vatten, ytvattenpåverkat (har försökt täta men inget jag vill ge mig på igen).

Nu har jag tänkt ändra om allt, fräscha till, djupborra brunn, helst mycket närmare huset.

Men hur ska man göra och vilken ordning?

Det är trångt i bostadshuset, så jag har gärna ändå hydropress och filter utanför huset (i ett pumphus ovan mark).

Finns ens firmor som tänker helheten? Delar som är viktiga i projektet är ju
1. brunn med pump i (som det måste dras trefas till)
2. Hydropress och filter
3, pumphus (med uppvärmning)
4. Vattenslang mellan pumphus och hus

ska jag sitta själv och planera hur jag vill ha det? för att sen kontakta borrare, elektriker, rörmokare, snickare (förmodligen inte snickare eftersom jag nog kan bygga pumphuset själv, men ni fattar).

på detta behövs sen en stamrenovering och omplanering (bland annat placering av VVB vars placering jag är missnöjd med).

så mina frågor är väl egentligen, var börjar jag nånstans? Tips? Andra tankar?
 
Kanske lite sent men du har inte funderat på en pump med konstanttryck, typ Grundfos SQE. Då skippar du stor hydrofor/press och endast klr den genom en 7-8liters trycktank, den har du kanske plats för inne?
 
C
F fuentes skrev:
Finns ens firmor som tänker helheten?
Tänker att en markentreprenadfirma nog oftast är rätt val av huvudentreprenör om du vill att någon tar helhetsansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.