Mikael_L
Jag har några frågor och funderingar kring denna.

Den är försvunnen till vår pump, så jag har bara satt en annan bytta där (en syltburk i plast).

Men den blir full ganska snabbt, jag tömmer säkert ut bortåt 2 liter varje dag nu. Är det normalt så här på sensommaren?
Jag kör just nu med helt avstängda elpatroner, endast kompressor går.

Mikael_L
Inga IVT490-ägare här?

Mikael_L skrev:
Jag har några frågor och funderingar kring denna.

Den är försvunnen till vår pump, så jag har bara satt en annan bytta där (en syltburk i plast).

Men den blir full ganska snabbt, jag tömmer säkert ut bortåt 2 liter varje dag nu. Är det normalt så här på sensommaren?
Jag kör just nu med helt avstängda elpatroner, endast kompressor går.
Hej! Har du kollat så det inte är säkerhetsventilen som står och småläcker.Om du har extra varmvatten inkopplat så kan det hända att säkerhetsventilen löser och det är därför du får fullt i koppen.

Redigerat:
Mikael_L
Ja är det onaturligt mycket vatten måste jag nog börja felsöka lite... :confused:

Det kommer lite i omgångar typ, dvs inget kontinuerligt droppande av samma hastighet. Jag har vridit och kollat lite på övertrycksventilen, men inte märkt något konstigt.

Nåja, jag får helt enkelt börja kolla upp det hela mer noga, och t.ex. försöka få grepp om när den spiller ut lite vatten, så man kan börja felsökandet lite mer metodiskt.

Mikael_L skrev:
Ja är det onaturligt mycket vatten måste jag nog börja felsöka lite... :confused:

Det kommer lite i omgångar typ, dvs inget kontinuerligt droppande av samma hastighet. Jag har vridit och kollat lite på övertrycksventilen, men inte märkt något konstigt.

Nåja, jag får helt enkelt börja kolla upp det hela mer noga, och t.ex. försöka få grepp om när den spiller ut lite vatten, så man kan börja felsökandet lite mer metodiskt.
Okej Verkar som den löser ut när den kör varmvatten och tätar inte riktigt men det kan ha att göra med hur ditt system har för lite vatten så du har fått luft så du skulle kunna prova lufta beredaren om du har fått luft i den för då får du för högt tryck så säkerhetsventilen löser av den anledningen.

Mikael_L
Ja då ska vi se.
Jag hade ju rätt lågt tryck i radiatorkretsen och en massa luft jag kunde få ut ur beredaren (antar jag, jag luftade med den lilla fyrkantsskruvnippeln högt upp på tanken)
Jag har ganska nyligen tagit fler golvvärmeslingor i bruk.

Så då får jag se om det hjälper.

Sen har jag dragit de två spillvattenslangarna i varsin burk nu.
Den ena går väl från säkerhetsventilen och den andra från kondensatorbatteriet?

Så får jag se vilken av slangarna det är som pinkar mest.

Vi har en IVT 490 och jag har aldrig sett röken av något spillvatten. Till saken hör att jag misstänker att vår kopp är felmonterad (fyrkantig svart) eftersom jag inte kan få loss den.

Mikael_L
Ja nu hällde jag ut 1,5 liter vatten som kommit de senaste 3,5 timmarna från slangen som kommer ner från lådan högst upp, där jag antar att kompressorns förångningsslinga ligger.
I kärlet som skulle fått ev vatten från säkerhetsventilen är det snustorrt!

Så antingen avfuktar mitt aggregat luften som är påväg ut ur huset rätt mycket, eller så är det något fel som är trasigt!?
Rätt/fel?

Mikael_L skrev:
Ja nu hällde jag ut 1,5 liter vatten som kommit de senaste 3,5 timmarna från slangen som kommer ner från lådan högst upp, där jag antar att kompressorns förångningsslinga ligger.
I kärlet som skulle fått ev vatten från säkerhetsventilen är det snustorrt!

Så antingen avfuktar mitt aggregat luften som är påväg ut ur huset rätt mycket, eller så är det något fel som är trasigt!?
Rätt/fel?
Hej Okej annars brukar det vara en klassiker.Och filtret är rengjort? Har för mig att det behöver göras rent rätt så ofta.

Mikael_L
Du menar filtret för frånluften?
Ja det passade jag också på att rengöra, blåste väl bort ett kilo damm, kändes det som iaf. :surprised:

Vid förra inlägget hällde jag bort vattnet, nu är det fortfarande snustorrt.
Det känns skumt det här...

å andra sidan går inte kompressorn just nu, så det lär ju inte kunna kondensera något i alla fall.

Mikael_L skrev:
Du menar filtret för frånluften?
Ja det passade jag också på att rengöra, blåste väl bort ett kilo damm, kändes det som iaf. :surprised:

Vid förra inlägget hällde jag bort vattnet, nu är det fortfarande snustorrt.
Det känns skumt det här...

å andra sidan går inte kompressorn just nu, så det lär ju inte kunna kondensera något i alla fall.
Hej! japp Du får väll ha lite koll för att se om det blir skillnad om den kör värme och växlar över till varmvatten om den "kissar" mer och blir det inte det så kanske du har stopp någonstans för så där mycket vatten borde det inte bli.

Mikael_L
Ja, ca en halvtimme efter kompressorn startat började det pinka spillvatten från slangen som kommer högst upp ifrån.
Nu slog jag precis bort ca 1,2 liter vatten. Däremot torrt i baljan där slangen från säkerhetsventilen mynnar ut.

Jag upptäckte också att det "blåser" från slangen som kommer där uppifrån förångningsslingan.

Mikael_L skrev:
Ja, ca en halvtimme efter kompressorn startat började det pinka spillvatten från slangen som kommer högst upp ifrån.
Nu slog jag precis bort ca 1,2 liter vatten. Däremot torrt i baljan där slangen från säkerhetsventilen mynnar ut.

Jag upptäckte också att det "blåser" från slangen som kommer där uppifrån förångningsslingan.
Hej! Okej då tror jag nog att du har stopp i slangen och den behövs ju göras rent lite då och då den med.

Mikael_L
Hmm, vilken slang menar du nu? :x

Mikael_L skrev:
Hmm, vilken slang menar du nu? :x
Hej! Dräneringsslangen :) Har för mig att jag har varit på en sådan modell som du har och om jag inte kommer ihåg helt fel så var slangen täppt pga den var full med damm så det vart för stort motstånd så det vart kondesvatten kvar och det jag gjorde så spolade jag bara slangen.

Ps Du har ju 2st säkerhetsventiler på den där.Den som sitter nere vid spillkoppen är till tappvattnet och den som sitter upptill är till värmesystemet och att den kan "kissa lite"när den gör varmvatten är normalt och om trycket ligger stabilt så verkar det som att säkerhetsventilerna och blåsan är ok så det verkar som du har stopp och det är kondens vatten som kommer.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.