Spikpistoler..de é kul!
Köpte ett specialpaket från Amerika med två DeWalt dyckertpistoler och oj va de blev skoj att "spika" lister, foder med mera. Funderar nu på att skaffa mig en Magnum (DeWalt för trådspik) någon som testat? Köper spik till dyckertpistolerna på Biltema resp Harald Nyborg (de har rostfria dyckert), var kan man köpa "ej original" trådspik till DeWalten? Det skall vara tjockt med galv så de ej rostar! (Hörde utav en granne som jobbar med ett altanbygge att det husets lockpanel var spikat med spikpistol och den "galvade" trådspiken började rosta efter ett (1) år!!).

PS Någon som testat att skruva lockpanel? Funkar rostfri trallskruv?

M
Tar lite utrymme från din tråd .. ;)

Någon som haft problem med nån dewalt importerad maskin i sverige och som vet hur garantin funkar?

Man spikar inte fasad med dyckertpicka. Man kör med de större pickorna med riktiga spik ifrån t ex gunnebo etc och det håller.

Skruva? klart det håller men varför?

/Kent

Klart jag vet att man inte spikar lockpanel med dyckert, läs mitt inlägg igen, TRÅDSPIK är det jag talar om. Bifogar också en bild på nästa inköp om nu inte inköpsideén blir alldeles nedröstad här på snickarforumet eller någon har annan spikpistol att rekomendera.

Varför skruva lockpanel? Ja det var just den frågan jag ställde till forumet. Kanske för att slipa att panelerna vrider sig för att spiken inte klarar att hålla emot utan dras med i rörelsen?
Jag har inte svaret men det finns de som skruvar panel med rostfri skruv, kanske trallskruv?

Ha dé !

• picka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oki, har inte sett uttrycket "Magnum-pistol" ifrån DW tidigare och i sammanhanget med dyckertpistoler så trodde jag att det var någon av deras större dyckertpickor. Sorry. Den du visar på bilden är ju den helt vanliga som är mer än trevlig, dock skall man inte trycka den mot materialet, den rekylerar för jävligt då. Man behöver nämligen inte trycka alls, det är som att sikta och skuta, dess slagkraft är grym och sen gillar jag djupinställningen samt magsinskopplingen. Singelskottsavtryckaren rekommenderas varmt om man nu inte skall spika pallar eller mattor för fakirer *s*

Det skulle förvåna mig mycket om förzinkade Gunnebospik rostar på ett år eller inte klarar att hålla ner en panel, spikkvaliten avgör en del och man kanske skall ha de lite bättre spiken om man vill det skall hålla.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.