Vad använder ni för kompressorer till spikpistol, upp till 90 mm spik?

Storlek/modell ca-pris– för och nackdelar?
Vad är det som styr/påverkar storleken på kompressorn när det gäller spikpistoler.
Kan sedan kompressorn hjälpa mig två ggr om året att skruva hjulbultar (mutterdragare) så är det ett plus men det skall inte bestämma storleken på den.

Det finns säkert en del skrivet på forumet men jag kan inte söka nu verkar det som.

Det spelar ingen större roll vad du har för kompressor till just en spikpistol. Det funkar bra med en liten och hyfsat bärbar. Just spikning är inte det tyngsta för kompressorn, har för mig att det bara pyser iväg ~1 lit/spik.

När det gäller mutterdragare har jag själv Biltemas största modell med en 3 hk 50 lit kompressor och den orkar ibland inte få loss mutterjävlarna ändå [smiley=angry.gif], hände senast när jag skiftade förra helgen. Inga problem med Volvons däck men på Saaben så gick den bet på alla fyra hjulen = Ännu ett skäl till att inte köpa Saab :D

jag kör med en liten.. 2hk 10bars komp till min spikis.. funkar kanon.. och det är en 90mm are.. dock inte testat med mutterdragare..

Öppnar upp ämnet och vill gärna ha synpunkter från er med erfarenhet!

frågan har varit uppe flera gånger tidigare, så jag tror inte vi kommer längre vad gäller synpunkter för vilken kompressor/storlek som är nödvändig för t ex 90mm spik.
Köpte en de walt för 90mm spik, och den funkade inte med en mindre kompressor, om man nu skall skjuta i en följd, men enstaka spik går bra. Den blå kompressorn, 3hk, klarade att försörja pickan med luft, men om jag ökat takten med skjutaren, så hade jag tömt tanken=fått vänta på luft.
spikpistol4.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.