Har köpt en Power Craft spikpistol 50-90mm. Den fungerade bra förutom att den läckte luft mellan över och understycke mitt på pistolen. Åkte tillbaka till Jula med den och fick ut en ny direkt. skönt, egentligen skulle den in på service men då blir man ju av med den ett par veckor.

Hur som helst, kommer hem och pluggar in den nya.. Vad händer`? Jo den läcker också luft som den förra, fast denna läcker på båda sidorna av maskinen. Man blir trött. Ska tillägga att jag inte kör med mer tryck än vad som rekomenderas. Har kört 5-7 bar ungefär..

Frågan är om man ska försöka häva köpet eller om jag ska prova en till. börjar bli trött på att åka fram och tillbaka till Jula. Någon annan som haft problem med denna spikpistol?

Enlg. konsumenköplagen har säljaren två försök på sig att reparera och kvarstår då felet kan ev. köpet hävas.

Läs mer på konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se

...detta hindrar ju inte jula från att gå med på att häva köpet och du skaffar en riktig picka! ;)

Redigerat:
Har nu varit tillbaka med den andra pickan och fick till svar att de SKA läcka luft i packningen. Det läcker så pass mycket att man lätt kan blåsa undan spån med luftströmmen och pyset hörs klart när man har hörselskydd. Dessutom får min kompressor (50l 2.5hk) gå i stort sett hela tiden eftersom det kontiuerligt strömmar stora mängder luft ur pistolen.

Säljaren på Jula så att det fick man minsann räkna med hos dessa lite billigare varianter. Efter mycket tjaffs fick jag allafall tillbaka pengara. Jag frågade om han tänkte packa om den trasiga pistolen och sälja den vidare och fick till svar att så kommer bli..

Varning för Power Craft och Jula allatså!!!

Jaha, det är ju för bedrövligt, där sjönk Jula ytterligare lite i anseende...................

Jag har en powercraft spikpistol och svärfar har 2. Ingen av dom läcker luft iaf och fungerar rikitigt bra. Ingen av oss har haft några problem med dom trots flitigt motionerande.

Jeg har en spikpistol av merke tru, kjøpt på jula. Ga heldigvis ikke mer enn 498 (50-90mm). Den virka fint de 10 første spikere, og etter det lekker den luft. Den lekker luft ut på toppen der lufta skal ut, men den lekker hele tiden. Ikke så veldig mye, men nok.

Jeg har skrudd den opp to ganger og fetta opp pakninger og sett etter feil, men aner ikke hvorfor den lekker luft der. Den virker, men jeg liker det ikke. Derfor har jeg planer om å kjøpe en av skikkelig merke snart.

Har en annen liten stifte pistol av billig merke som jeg ga hele 100kr for. Den har jeg brukt masse, og fungerer helt fint. Lekker ikke noe heller.

Skal dem lekke luft, burde det stå i bruksanvisningen at det er helt normalt :surprised:

Så man kan være heldig med billig, men det er tvilsomt.

Niq skrev:
Jag har en powercraft spikpistol och svärfar har 2. Ingen av dom läcker luft iaf och fungerar rikitigt bra. Ingen av oss har haft några problem med dom trots flitigt motionerande.
Jag har själv en klammerpistol av märket Power Craft inköpt på Jula. Den fungerar hur bra som helst även efter ett par tusen klammer.. Jag misstänker att de stora spikpistoler jag fick hem var feltillverkade och att hela Batchen från den leveransen lider av samma problem. Jag var iväg till ett annat Jula varuhus, sollentuna, där de var betydligt mer förstående (Jula i Barkaby hotade med att debitera mig 250kr för felsökningen om jag lämnde tillbaka pistolen, vilket jag gjorde allafall). Vi provade även en 3:e pistol där som även den läckte luft. Något mindre än den jag hade haft hemma tidigare, men ändå oacceptabelt.

Eftersom jag sett 3 st olika Power Craft spik pistoler 50-90mm som läcker luft så borde även fler fått hem defekta spikpistoler. Ska bli kul om någon dyker upp och skriver i tråden om de råkat ut för samma sak som mig.

Om jag har förstått konsumentköplagen rätt så är det under garantitiden säljarens sak att bevisa att produkten inte är felaktig om man inte är överens.

Niq skrev:
Om jag har förstått konsumentköplagen rätt så är det under garantitiden säljarens sak att bevisa att produkten inte är felaktig om man inte är överens.
Svar, nej.

När det gäller reklamationer enligt konsumentköplagen så är det under de första sex månaderna efter köpet säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början, annars räknas felet som ursprungligt.
När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Reklamationsrätten gäller i tre år efter att man som kund mottagit varan.

Sen har vi det med garanti som är något som säljaren kan lämna utöver reklamationsrätten.
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid.
Det är bra att kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

Uppdatering,

Efter att ha stött på 3st olika power craft 50-90mm pistoler (från 2 olika varuhus) som läckt luft i packningen melllan över och under stycket så köpte jag mig en A-plus från Clas Ohlson. Classes funkar perfekt. Inget läckage nånstans och mycket kraft. Den var dock 400kr dyrare, men vad ska man göra när man har ett bygge som står och väntar...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.