Har blivit erbjuden att köpa en beg. spikpistol för 1500 kr
Det är en Motek som tar 50-90 mm spik. Den är på 17 grader - är det bra eller dåligt. Jag menar går det att hitta billig spik till 17-gradiga pistoler? Jag har för mig att det normala är 21 grader.
Han säger att nypris va ca 4500 kr.

Tror ni som kan att det är ett bra köp?
Vet ni någon som säljer Moteks pistoler på nätet?

Har Du kollat på Moteks hemsida?

Mvh Putte

En snabb sökning på Motek ger vid handen att de inte tillverkar spikpistoler utan importerar dem. Märket är tydligen Bostitch. Vilken är det du funderar på? BOSTITCH N88? Vill i så fall göra dig uppmärksam på att du kan köpa den från USA för 169$ (1200:) ny.
17gr spik ser jag som en klar nackdel. Kolla upp var de finns att köpa och vad de kostar innan du slår till på pistolen.

OK - BOSTITCH. Men de gör väl inte skitverktygf iafl, dvs det borde vara bättre än att köpa Biltemas för 2000 kr.

Han påstod att det gick att köpa spik på Beijer (där han själv köper allt) och på biltema. Beijer har ju 17 gr spik och den kostar samma som övriga vinklar. På biltema framgår det inte vilken vinkel som deras spik har.

Ja han kommer över och låter mig testa den över helgen. Ska kolla lite närmare vilken modell det exakt var.
Den som heter N88 verkar i sig vara den mest lyxiga man kan ha. Den klarar ju dessutom ankarspik. Hittade den i sig inte för mindre än 249$. Ska föröska hitta några svenska priser att jämföra med.

Jo, Bostitch är ett väldigt etablerat varumärke och de gör säkert utmärkta spikpistoler. Den där funktionen att kunna skjuta ankarspik har jag själv längtat efter ibland. Men kolla om det verkligen går på den modell du tänker köpa. Som jag fattat det finns den här pistolen i två generationer, där det bara är på den nya du kan montera ankarspiktillsatsen.
Biltema säljer INTE 17gr-spik; bara 21gr.
Som sagt, kolla upp pris och framför allt leveranstid på spiken. Om man, mitt i bygget, ska behöva vänta i 14 dar på spiken är själva poängen med en spikpistol borta.
Och här finns den för 169$: Stanley/Bostitch N88RH-2MCN Industrial Round Head Framing System

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.