10 886 läst · 10 svar
11k läst
10 svar
Spikpistol från Jula defekt?
Hej,
Jula har kampanj och har sänkt sin största spikpistol från 1995 till 1295 så jag slog till.
Dessvärre funkar den inget vidare. Jag prövade när jag skulle skjuta nytt brädgolv i ladan och för det första orkade spikarna oftast inte i (90mm) utan 3-4mm blev kvar, sedan sköt den inte regelbundet utan ofta när jag tryckte ner avtryckaren hände inget utom att luft pös ut från någonstans i närheten av avtryckaren. Det blir dessutom ofta så att den skjuter dubbelt.
Den verkar således defekt, men jag har aldrig använt spikpistol så det finns säkert någon expert här som kan tillföra någon vettig synpunkt.
Jag kan dock konstatera att spikpistol - om det fungerar optimalt - verkar väldigt trevligt
Har det någon större betydelse vilken kvalitet på spik man använder? Jag köpte lågprisspik för lådorna med 90mm's Gunnebo var slut.
Mvh Oscar
Jula har kampanj och har sänkt sin största spikpistol från 1995 till 1295 så jag slog till.
Dessvärre funkar den inget vidare. Jag prövade när jag skulle skjuta nytt brädgolv i ladan och för det första orkade spikarna oftast inte i (90mm) utan 3-4mm blev kvar, sedan sköt den inte regelbundet utan ofta när jag tryckte ner avtryckaren hände inget utom att luft pös ut från någonstans i närheten av avtryckaren. Det blir dessutom ofta så att den skjuter dubbelt.
Den verkar således defekt, men jag har aldrig använt spikpistol så det finns säkert någon expert här som kan tillföra någon vettig synpunkt.
Jag kan dock konstatera att spikpistol - om det fungerar optimalt - verkar väldigt trevligt
Har det någon större betydelse vilken kvalitet på spik man använder? Jag köpte lågprisspik för lådorna med 90mm's Gunnebo var slut.
Mvh Oscar
Vad har du för tryck på luften? 8kg nånting behöver jag för 90mm spik.
Vad har du för luftslang? En sån där orange i spiral är för klen.
Det är skillnad på spik. Jag hade en låda med nån blank spik (ej galvad) som tydligen var mycket trögare än den vanliga (tex Gunnebo). De gick inte heller ner helt.
Nu vet jag inte exakt hur Julas pistol ser ut men det brukar gå att ställa slagdjupet.
Det är skillnad på spik. Jag hade en låda med nån blank spik (ej galvad) som tydligen var mycket trögare än den vanliga (tex Gunnebo). De gick inte heller ner helt.
Nu vet jag inte exakt hur Julas pistol ser ut men det brukar gå att ställa slagdjupet.
Ok,andersmc skrev:Vad har du för tryck på luften? 8kg nånting behöver jag för 90mm spik.
jag köpte en låda Gunnebo 75mm. Ska testa lite mer i morgon och återkommer med besked om utvecklingen...
Testade både med grov och klen slang och märkte ingen skillnad, men skall experimentera mer även med detta...
Slagdjupet verkar inte gå att ställa. Jag har inte sett någon inställningsmöjlighet alls.
/Oscar
kan du öka trycket från kompressorn?
brukar få liknande problem med min dyckert picka om jag har lågt tryck
(dubbelskott etc)
spikpickan har jag bara haft fel tryck en gång, och då stod spiken ut 2cm då den inte orkade dra i den...
brukar få liknande problem med min dyckert picka om jag har lågt tryck
(dubbelskott etc)
spikpickan har jag bara haft fel tryck en gång, och då stod spiken ut 2cm då den inte orkade dra i den...
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag har ca 7,5 bar och det ska definitivt räcka för pistolen. Manualen säger att 4-7 bar är lämpligt.TiGGrE skrev:
Jag fattar fortfarande inte varför det pyser ut luft ur pistolen. Det lär ju inte hjälpa till att bygga upp trycket...
/Oscar
Köpte http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6803&n=10 för 499 kronor när dom hade extrapris. Har man gammalt virke (gran) så är det hårt att spika i, då räcker inte ens 8 kg tryck.
Använder Biltemas 90mm spik som är billig och bra och kan se att alla spikar inte går i botten. Det beror mest på att starttrycket för kompressorn är lite under 8 kg. Glöm inte att sänka trycket när du sätter i mindre spik, jag sköt en kortare spik rakt genom en 50mm regel.
Använder Biltemas 90mm spik som är billig och bra och kan se att alla spikar inte går i botten. Det beror mest på att starttrycket för kompressorn är lite under 8 kg. Glöm inte att sänka trycket när du sätter i mindre spik, jag sköt en kortare spik rakt genom en 50mm regel.
Jag har tittat på bilden av Julas spikpistol. Det sitter ett "rör" med taggar på runt slaghammaren. Det går nog att justera upp/ner med någon skruv. Det är så du ställer slagdjupet.
Men det ska inte pysa ut luft när du inte använder den. Det är nog ett fel.
Men det ska inte pysa ut luft när du inte använder den. Det är nog ett fel.
Hej,andersmc skrev:
ska kolla ifall jag kan justera slagdjupet...
Luften pyser iofs bara ut när jag trycker ner avtryckaren, men jag vill ju att den ska slå iväg en spik men istället pyser den enbart ut luft så länge jag har avtryckaren nere. Detta händer allt som oftast. Ibland fungerar den dock som väntat och en spik går av direkt...
Jag köpte en Senko 601 frame pro och det ångrar jag inte. Den har inte missat en spik och då har vi skutit 3000 st 90mm och 6000st 75mm
Och fram pro funktionen är underbar bara att hålla in avtryckaren och låta pistolen gå mot ytan som ska spikas sen slås spiken in nästan helt utan rekyl.
Lufttrycket är inga problem det går bra redan från 5kg.
Den är värd varenda krona även om den var lite dyr.
Mitt bästa köp och den kommer att följa med mig i graven.
Niclas
Och fram pro funktionen är underbar bara att hålla in avtryckaren och låta pistolen gå mot ytan som ska spikas sen slås spiken in nästan helt utan rekyl.
Lufttrycket är inga problem det går bra redan från 5kg.
Den är värd varenda krona även om den var lite dyr.
Mitt bästa köp och den kommer att följa med mig i graven.
Niclas
Uppföljning: jag åkte tillbaka och lämnade in den. Tyvärr hade de inga fler ex så jag fick pengarna tillbaka.Fein skrev:
Jag funderar nu på att göra en beställning på nätet från USA. Är det någon som vet lämpliga serviceställen om man skulle få problem med den? DeWalt har ju bra service vet jag, men andra märken är mer osäkert.
Fast en bra spikpistol kanske normalt inte strular ?
Mvh Oscar
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta vajer till drivning till en MEEC XP160 gräsklippare (från "Jula")
Trädgårdsmaskiner -
Hur sätta stängselstolpar från Jula på berg och sten?
Trädgård allmänt -
Funkar en dränkpump från Jula?
Värmepumpar -
Motorn började knacka i Gräsklipparen från Jula
Trädgårdsmaskiner -
Seriekoppla LED-armatur från Jula
Belysning