5 188 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Spik i kabel med fyra ledare från 70-talet. Vilken kabel skall jag köpa för att ersätta?
Tydligen har vi sedan tidigare haft en spik genom en kabel bakom listen vid taket. Jag skulle banka in listen som varit lite sådär halvlös länge och säkringen gick.
Nu vill jag ersätta den skadade men är osäker på vad man köper nuförtiden för att ersätta den gamla. Bifogar bilder.
Och är det lämpligt att istället för ny kabel sätta ett rör och dra lösa RK i svart-svart-blå-brun bakom listen?
Jag har nämligen rör och RK/FK hemma sedan tidigare.
Nu vill jag ersätta den skadade men är osäker på vad man köper nuförtiden för att ersätta den gamla. Bifogar bilder.
Och är det lämpligt att istället för ny kabel sätta ett rör och dra lösa RK i svart-svart-blå-brun bakom listen?
Jag har nämligen rör och RK/FK hemma sedan tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nej, inga lösa trådar bakom listen och kopplingarna måste dessutom vara i en kopplingsdosa!
Tack för snabba svar.
Nu är listen på plats, jag drog FK genom ett 16 mm rör.
Jag skarvade inte med dosa utan med Wago bakom listen. Detta var ju inte en uppgradering husets el utan bara en lagning/återställande.
Hela huset (Mockfjärd från 1973) har el dragen bakom lister/kanaler uppe tvid taket. Här en bild från hallen.
Jag skarvade inte med dosa utan med Wago bakom listen. Detta var ju inte en uppgradering husets el utan bara en lagning/återställande.
Hela huset (Mockfjärd från 1973) har el dragen bakom lister/kanaler uppe tvid taket. Här en bild från hallen.
Logga in
Skapa konto
Det framkom av TS fråga med spik genom kabeln, ny ägare ska spika, gammal ägare har lagt kabel bakom list och inget säger, då är spiken där genom kabeln, endast kabelkanal för att dölja kablar godkänt, annars skruvlister med skyltar som talar om att kabel finns bakom list med jämna mellanrum. Äldre HSB-hus hade kabelkanaler som socklar och dörrfoder överallt, hur det är nu vet jag inte
Tycker mig skymta lite lampsladd där också, definitivt inte godkänt.Fario skrev:Tack för snabba svar.
Håller med, den ser misstänkt ut. Yttermanteln ser också "mjukare" ut än det brukar göra på installationskabel.
Apropå installationen i övrigt så var det där ett godkänt sätt att bygga på. Det ser ut som att det sitter ett skruvat lock på just denna koppling. Tyvärr är det ofta fult och det är svårt att göra något åt det.
Apropå installationen i övrigt så var det där ett godkänt sätt att bygga på. Det ser ut som att det sitter ett skruvat lock på just denna koppling. Tyvärr är det ofta fult och det är svårt att göra något åt det.
Dom taklister TS har är kombinerade taklist & kabelkanal, dessa har speciella klipps som spikades i väggen som man sedan trycker fast kablarna i å sedan på med locket. Själva skarvdosorna har hel plastbaksida med skruvlock. Allt detta i plast, även dörrfoder var i plast.J jonaserik skrev:Det framkom av TS fråga med spik genom kabeln, ny ägare ska spika, gammal ägare har lagt kabel bakom list och inget säger, då är spiken där genom kabeln, endast kabelkanal för att dölja kablar godkänt, annars skruvlister med skyltar som talar om att kabel finns bakom list med jämna mellanrum. Äldre HSB-hus hade kabelkanaler som socklar och dörrfoder överallt, hur det är nu vet jag inte
Edit: Det var vanligt att det var följande lampkontakter,
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Aha. Då backar jag om sladden. Jag spårade den nyss och den går till paxfläkten på andra sidan väggen där badrummet är.
Ett gammalt badrum som vi för övrigt skall bygga om inom ett år eller så.
Dessa kabelkanaler i plast är slitna. De är (enligt far min) typiska för Mockfjärdshus och i tvättstugan brukar en av sektionerna ramla ned med jämna mellanrum. Men man vänjer sig...
Ett gammalt badrum som vi för övrigt skall bygga om inom ett år eller så.
Dessa kabelkanaler i plast är slitna. De är (enligt far min) typiska för Mockfjärdshus och i tvättstugan brukar en av sektionerna ramla ned med jämna mellanrum. Men man vänjer sig...
Logga in
Skapa konto
Det "vanligaste sättet att fästa kabeln i listen är väl att använda dom "kabelfästen" av plast som man snäpper fast i botten av listen eller att man använder dom speciella "listfästen" som man snäpper fast kabel OCH lock i.