Tydligen har vi sedan tidigare haft en spik genom en kabel bakom listen vid taket. Jag skulle banka in listen som varit lite sådär halvlös länge och säkringen gick.
Nu vill jag ersätta den skadade men är osäker på vad man köper nuförtiden för att ersätta den gamla. Bifogar bilder.

Och är det lämpligt att istället för ny kabel sätta ett rör och dra lösa RK i svart-svart-blå-brun bakom listen?
Jag har nämligen rör och RK/FK hemma sedan tidigare.

Skadad elinstallation med spik genom en kabel och ledningar som löper bakom en list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel skadad av spik genom listen vid taket med synliga trådar och isoleringstejp.
Skapa konto

Dra rör om möjligt och dra i FK/FQ, RK ska du inte använda den fungerar lite sämre när man ska ansluta/koppla. Kabel dold bakom en list är inte OK.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Nej, inga lösa trådar bakom listen och kopplingarna måste dessutom vara i en kopplingsdosa!

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar.
Nu är listen på plats, jag drog FK genom ett 16 mm rör.

Jag skarvade inte med dosa utan med Wago bakom listen. Detta var ju inte en uppgradering husets el utan bara en lagning/återställande.
Hela huset (Mockfjärd från 1973) har el dragen bakom lister/kanaler uppe tvid taket. Här en bild från hallen.

Elkablar och Wago-kopplingar monterade bakom en taklist i en hall.
Skapa konto

Nyfiken som allti. Varför är kabel bakom list inte ok? Och med kabel menar jag inte lös FK.

Det framkom av TS fråga med spik genom kabeln, ny ägare ska spika, gammal ägare har lagt kabel bakom list och inget säger, då är spiken där genom kabeln, endast kabelkanal för att dölja kablar godkänt, annars skruvlister med skyltar som talar om att kabel finns bakom list med jämna mellanrum. Äldre HSB-hus hade kabelkanaler som socklar och dörrfoder överallt, hur det är nu vet jag inte

Fario Fario skrev:
Tack för snabba svar.
Nu är listen på plats, jag drog FK genom ett 16 mm rör.

Jag skarvade inte med dosa utan med Wago bakom listen. Detta var ju inte en uppgradering husets el utan bara en lagning/återställande.
Hela huset (Mockfjärd från 1973) har el dragen bakom lister/kanaler uppe tvid taket. Här en bild från hallen.
Tycker mig skymta lite lampsladd där också, definitivt inte godkänt.

Nej, ingen lampsladd.

Fario Fario skrev:
Nej, ingen lampsladd.
Vet inte vad ni andra tycker, men den inringade kabeln är väldigt lik en SKX / RKK, betydligt mindre diameter än de andra, även ledarna är tunnare.

Ett trångt elutrymme med inringad, tunn och potentiellt underdimensionerad kabel jämfört med andra kablar.
Skapa konto

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
tommib
Håller med, den ser misstänkt ut. Yttermanteln ser också "mjukare" ut än det brukar göra på installationskabel.

Apropå installationen i övrigt så var det där ett godkänt sätt att bygga på. Det ser ut som att det sitter ett skruvat lock på just denna koppling. Tyvärr är det ofta fult och det är svårt att göra något åt det.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det framkom av TS fråga med spik genom kabeln, ny ägare ska spika, gammal ägare har lagt kabel bakom list och inget säger, då är spiken där genom kabeln, endast kabelkanal för att dölja kablar godkänt, annars skruvlister med skyltar som talar om att kabel finns bakom list med jämna mellanrum. Äldre HSB-hus hade kabelkanaler som socklar och dörrfoder överallt, hur det är nu vet jag inte
Dom taklister TS har är kombinerade taklist & kabelkanal, dessa har speciella klipps som spikades i väggen som man sedan trycker fast kablarna i å sedan på med locket. Själva skarvdosorna har hel plastbaksida med skruvlock. Allt detta i plast, även dörrfoder var i plast.

Edit: Det var vanligt att det var följande lampkontakter,
Vit plastlampkontakt med tre stift och ansluten kabel som visar användning av taklister som kabelkanaler.
Skapa konto

Plastskarvdosa för lampkontakt monterad på en trälist vid en takkant.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Aha. Då backar jag om sladden. Jag spårade den nyss och den går till paxfläkten på andra sidan väggen där badrummet är.
Ett gammalt badrum som vi för övrigt skall bygga om inom ett år eller så.

Dessa kabelkanaler i plast är slitna. De är (enligt far min) typiska för Mockfjärdshus och i tvättstugan brukar en av sektionerna ramla ned med jämna mellanrum. Men man vänjer sig...

Sliten vit plastkabelkanal på en vägg med skadat hörn och synlig kabel.
Skapa konto

Det är precis en sådan lampkontakt vi har under listen.

Demmpa Demmpa skrev:
dessa har speciella klipps som spikades i
Om någon har använt APK-klammer då, samt inte slagit in spiken riktigt, den sticker ut lite och på med hammaren på kabeln så går den in i kabeln, en klassiker med APK

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Det "vanligaste sättet att fästa kabeln i listen är väl att använda dom "kabelfästen" av plast som man snäpper fast i botten av listen eller att man använder dom speciella "listfästen" som man snäpper fast kabel OCH lock i.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.