Hej,

Jag skulle byta trappomkopplare i köket. De nya strömbrytarna fungerar bra men däremot såg jag att det sitter en spik i en av apparatdosorna. Den satt så här från början, jag har alltså inte dragit ut den något. Inga skador på kablarna vad jag kunde se.

Vad kan vara syftet med detta? Bara att fästa dosan? Elen är gammal (75-80) men ordentligt gjord och ingen elektrikerna som kollat på den är har lyft någon varningsflagg i andra arbeten.

Eluttag under installation, osäkrade kablar i grön dosa i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V VLJ skrev:
Hej,

Jag skulle byta trappomkopplare i köket. De nya strömbrytarna fungerar bra men däremot såg jag att det sitter en spik i en av apparatdosorna. Den satt så här från början, jag har alltså inte dragit ut den något. Inga skador på kablarna vad jag kunde se.

Vad kan vara syftet med detta? Bara att fästa dosan? Elen är gammal (75-80) men ordentligt gjord och ingen elektrikerna som kollat på den är har lyft någon varningsflagg i andra arbeten.

[bild]
Man har troligtvis, av ngn anledning, tex svårt att komma åt etc, spikat fast dosan genom den istället för att skruva den i de hål som finns för detta.

Låt det vara så länge den sitter bra.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.